آگاهی از ارزش های چندجانبه و حمایت های پژوهشی، راه چاره حفاظت از غارها

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آگاهی از ارزش های چند جانبه و حمایت های پژوهشی راهکارهایی موثر برای حفاظت و بهره برداری درست از غارها به اسم میراث تکرار نشدنی محسوب می شوند.

آگاهی از ارزش های چندجانبه و حمایت های پژوهشی، راه چاره حفاظت از غارها

رضا میرزائی در آستانه دوم مهرماه روز ملی غار در جمع خبرنگاران گفت: غارها زیست بوم های حساسی هستند که ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی و طبیعت گردی دارند، زیست مندان غارها به شدت در محیط زیست نیمه بسته غار اندمیک شده اند و وابسته به شرایط محیطی خاص غارهستند.

وی افزود: غارها در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی نقش به سزایی در پایداری محیط ایفا می نمایند و ارزش غارها محدود به آثار تاریخی و ساختارهای زمین شناختی نمی گردد بلکه به اسم زیستگاه های مهم وحساس نقش موثری در تنوع زیستی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره با بیان اینکه پدیده ها و زیبایی های طبیعی منجمله غارها جزئی از سرمایه های ملی هر کشور محسوب می شوند اعلام کرد: تعداد 10 غار در استان مرکزی به منظور مطالعه و آنالیز انتخاب وبه منظور مشخص درجه حفاظتی از آن ها بر اساس مصوبات به کمیته غار شناسی کشور پیشنهاد شده است.

میرزائی اضافه نمود: بر اساس قوانین بالا دستی، حفاظت از تنوع زیستی و زیستگاه ها از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و به همین دلیل معرفی غارهای موجود و شناسایی غارهای نو، ایجاد بانک اطلاعاتی، تهیه اطلس و تدوین نقشه های بزرگ مقیاس با استفاده از تکنولوژی های روز، مشخص و اولویت بندی غارهای واجد شرایط حفاظتی و مشخص حریم حفاظتی غارها و هم حفاظت از غارهای واجد ارزش با یاری محیط بانان منطقه و استفاده از افراد بومی و محلی از جمله اهداف مدنظر در راستای آیین نامه اجرایی ماده 6 مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارها در استان است.

وی با بیان اینکه شعار روز ملی غار پاک سال جاری اکتشاف ، شناخت و حفاظت از غارها است گفت: این مناسبت روزی است برای فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی در مورد حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و روزی است نمادین که به لزوم حفاظت از غارها و برنامه ریزی برای مدیریت صحیح آن ها تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1744

به "آگاهی از ارزش های چندجانبه و حمایت های پژوهشی، راه چاره حفاظت از غارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آگاهی از ارزش های چندجانبه و حمایت های پژوهشی، راه چاره حفاظت از غارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید