10 دلیلی که ثابت می نماید خودخواه بودن بد نیست

به گزارش سفر به روسیه، ما کوشش زیادی برای شاد کردن عزیزان، دوستان و حتی رئیس خود می کنیم. اشکالی ندارد که خودتان را برای دیگران به آب و آتش بزنید، اما اگر صرفاً به خاطر ترس از خودخواه به نظر رسیدن، برای انجام همین کار برای خودتان تردید کنید، امر ناسالمی است.

10 دلیلی که ثابت می نماید خودخواه بودن بد نیست

دلایل زیر نشان می دهد که چرا نباید از خودخواه بودن یا در حقیقت در اولویت قرار دادن خودمان احساس گناه کنیم.

1- اولویت دادن به خودتان برای کسانی که شما را دوست دارند هم مفید است

بی علت نیست که مهمانداران هواپیما از ما می خواهند هنگام یاری به دیگران در شرایط اضطراری، قبل از هر کاری ماسک اکسیژن خود را بگذاریم. چون اگر اکسیژنی برای تنفس نداشته باشیم، دیگر نمی توانیم به کسی یاری کنیم. به همین ترتیب، اگر خیلی خسته یا غمگین باشید، نمی توانید با اطرافیان خود هم رفتار خوبی داشته باشید.

روابط شما با عزیزان تان زمانی بهتر است که در برترین حالت جسمی، فکری و روانی قرار دارید؛ بنابراین نباید به خاطر استراحت دادن به خودتان یا انجام دادن کار هایی که شاد تان می نماید، احساس گناه کنید. عزیزان تان بابت قدردان آن خواهند بود.

2- استراحت یک ضرورت است، نه یک پاداش

اگر به فرسودگی کامل برسید، بازدهی تان در محل کار، خانه و روابط اجتماعی تان کاهش می یابد. اضطراب طولانی مدت می تواند شما را به لحظا هم روانی و هم فکری خسته کند. ما می دانیم که از یک ظرف خالی چیزی نمی توان برداشت، بنابراین باید با مراقبت از خود، آن را دوباره پُر کنید.

هر زمان که از انجام کار ها و وظایف خود احساس درماندگی کردید، نه بگویید و آن ها را به دیگران بسپارید. ورزش، استراحت و خواب کافی سلامت جسمی و روانی تان را بهبود خواهد بخشید.

3- اگر بیش از ظرفیت و توان تان به خودتان فشار آورید گرفتار بیماری خواهید شد

اضطراب با آزاد کردن هورمونی به نام کورتیزول، بدن را وارد حالت جنگ یا گریز می کنید. این حالت فیزیولوژیک گرچه انرژی مورد احتیاجتان را افزایش می دهد، اما با افزایش سطح کورتیزول به علت اضطراب مزمن، ممکن است دچار مشکلاتی همانند اضافه وزن، افزایش فشار خون، سازش دستگاه ایمنی و ریسک بروز دیگر بیماری ها شوید.

استراحت گهگاه یا حفظ تعادل میان زندگی شخصی و شغلی، خودخواهی نیست، امری ضروری برای سلامت شما است.

4- انرژی شما به اطرافیان تان منتقل می گردد

خانواده و دوستان تان شرایط روحی و انرژی شما را به خود جذب می نمایند. اگر همواره خسته یا عصبانی باشید یا رفتاری سمی داشته باشید، اطرافیان تان هم آن را حس خواهند کرد. تحقیقات نشان داده میان اضطراب والدین و افزایش سطح هورمون اضطراب در بچه ها ارتباط وجود دارد.

مراقبت از خود و سلامتی تان شما را در شرایط بهتری قرار خواهد داد؛ و زمانی که حس و حال خوبی از خود ساطع کنید، به عزیزان تان هم انرژی مثبت انتقال خواهید داد.

5- اشکالی ندارد که حال خوبی نداشته باشید

هیچ اشکالی ندارد که گهگاه به حال خودتان تأسف بخورید. توجه داشته باشید که همه احساسات شما، حتی منفی آن، ارزشمندند. به علاوه، باید یاد بگیرید بپذیرید همه چیز تحت کنترل شما نیست.

با این حال، کلید دوری از منجلاب احساسات منفی این است که برای غصه خوردن های خود یک مهلت مشخص مشخص کنید. بعد از تجربه همه این احساسات، باید آن ها را رها کنید. باید از خودتان بپرسید که چه چیزی حال تان را بهتر می نماید و طبق آن عمل کنید.

6- همه آدم ها احتیاج دارند گاهی با خود خلوت نمایند

تحقیقات نشان داده تنهایی و خلوت کردن با خود مزایای متعددی دارد، از جمله اینکه به فکر فرصت تجدید شدن می دهد و کیفیت روابط را افزایش می دهد. تنهایی می تواند با فاصله گرفتن فیزیکی از دیگران و بعلاوه دوری از شبکه های اجتماعی به دست آید.

شما باید بدانید که چه زمانی باید از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید و به خاطر داشته باشید که محتوای بزک شده آن ها بازتاب واقعیت نیست. علاوه بر این، ایرادی ندارد که اگر احساس می کنید باید با خودتان خلوت کنید، از حضور در جمع یا فضای مجازی خودداری کنید.

7- گاهی نه گفتن به دیگران به معنای بله گفتن به شادی خود است

نه گفتن اغلب تداعی گر خودخواهی است. اما نه گفتن به این معنی است که شما آنقدری برای خودتان احترام قائل هستید که پای چیزی که فکر می کنید به نفع شما است، بایستید.

وقتی دائماً خود را مجبور به انجام کاری برخلاف میل تان کنید، دست آخر احساس بیچارگی خواهید کرد و مملوء ازنگرانی و غم خواهید شد. شادی شما در دست خودتان است و شما نباید رضایت دیگران به رضایت خودتان ارجح بدانید.

8- با رفتاری که با خودتان دارید نشان می دهید که دیگران باید چه رفتاری با شما داشته باشند

برای اینکه به دیگران یاد دهید باید چه رفتاری با شما داشته باشند، نه با آن ها، بلکه با خودتان آغاز کنید. شما مشخص می کنید که دیگران باید چگونه با شما رفتار نمایند. اگر به خودتان بی توجه باشید، آن ها به احتمال زیاد از شما سوء استفاده خواهند کرد یا قدرتان را نخواهند دانست.

اشکالی ندارد که به دیگران یاری کنید، اما به خاطر داشته باشید که فرق است میان یاری کردن و لقمه را جویدن و در دهان کسی گذاشتن. اندازه ارزشی که برای خودتان قائل هستید را مورد ارزیابی قرار دهید و به این فکر کنید که مستحق چگونه رفتاری هستید.

9- مراقبت از خود، خودخواهی یا خودشیفتگی نیست

خودخواهی یعنی شما فقط خودتان را دوست داشته باشید و دیگران را نادیده بگیرید. خودشیفتگی به معنای شیفتگی شدید نسبت خود است. مراقبت از خود، اما کاملاً عکس خودخواهی است. خودمراقبتی یعنی رسیدگی به احساسات خود و پذیرش آن ها به گونه ای که بتوانید به فرد بهتری برای دیگران بدل شوید.

10- گاهی باید قهرمان خودتان باشید

دوستان و خانواده شما همواره آماده حمایت از شما هستند، اما در نهایت، سکان کشتی زندگی شما در دستان خودتان واقع شده است. این وظیفه شما است که برای زندگی تان تصمیم بگیرید و از پس احساسات خود بربیایید؛ و با اولویت دادن به سلامت جسم و روان خود، به برترین نسخه خودتان بدل شوید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 4 مرداد 1402 بروزرسانی: 4 مرداد 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2211

به "10 دلیلی که ثابت می نماید خودخواه بودن بد نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دلیلی که ثابت می نماید خودخواه بودن بد نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید