گام اولیه ساخت جت مسافری ایرانی برداشته شد

به گزارش سفر به روسیه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مقرر شده است با استفاده از توان داخل و در قالب تفاهم نامه سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع، هواپیمای جت مسافری 100 نفره ایرانی ساخته گردد.

گام اولیه ساخت جت مسافری ایرانی برداشته شد

به گزارش خبرنگاران، تورج دهقانی زنگنه در تبادل نظر با فارس با بیان اینکه برنامه ریزی برای ورود هواپیما به ناوگان هوایی کشور به صورت مداوم دنبال می گردد، تأکید کرد: البته در توسعه ناوگان هوایی فقط بر ورود هواپیما تمرکز نداریم و نگاهمان فقط به دنبال خرید هواپیما نیست.

تفاهم با وزارت دفاع برای فراوری جت های مسافری 70 و 100 نفره

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی برنامه ریزی نموده ایم که هواپیمای 70 نفره و جت 100 نفره در داخل بسازیم، در این راستا تفاهم نامه ای با وزارت دفاع به امضا رسانده ایم تا بتوانیم از توان نظامی موجود برای ساخت هواپیماهای تجاری استفاده کنیم .

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال که در موضوع هماهنگی با وزارت دفاع برای فراوری این هواپیماها چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟ گفت: در این باره تفاهم نامه ای بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع به امضا رسید، برای آنکه بتوانیم از توانمندی یکدیگر استفاده کنیم و ساخت این هواپیما بالفعل گردد، این کار در قالب یک تفاهم نامه سه جانبه انجام می گردد.

وی اظهار کرد: همچنین تفاهم نامه ای هم به زودی در حضور وزیر راه و شهرسازی بین سازمان هواپیمایی کشوری و دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته (منوچهر منطقی) به امضا خواهد رسید .

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بالاخره باید به این سمت برویم که بتوانیم خود هواپیما فراوری کنیم، قطعاً اگر این قضیه را از گذشته به صورت جدی دنبال نموده بودیم، امروز در این صندلی نایستاده بودیم، بلکه بسیار بالاتر بودیم، اما باز بیکار ننشسته ایم و پیگیری می کنیم، تا این اتفاق رخ دهد.

ساخت موتور هواپیما در کشور با همکاری شرکت های داخلی

دهقانی زنگنه با بیان اینکه فراوری جت 100 نفره در مرحله مطالعات است، اضافه کرد: چندی پیش بازدیدی از مرکز فراوری این هواپیماها داشتم بسیار پیشرفت خوبی صورت گرفته بود.

وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان بسیار زیادی تشکیل شده اند که توان بسیار بالایی دارند و در داخل توانایی بسیار زیادی داریم، شرکت مپنا و یک شرکت دیگر در حال ساخت توربین های گازی هستند، ما هم به آنها یاری می کنیم تا به سمت ساخت موتور هواپیما بروند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: البته در ابتدای راه هستیم، اما قدم های بسیار بزرگی برداشته شده است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد به پرواز درآمدن هواپیماهای جت 100 نفر فراوری خودمان باشیم.

گام اولیه ساخت جت مسافری ایرانی برداشته شد

دهقانی زنگنه در پاسخ به این سؤال که پیش بینی می کنید چه زمانی ساخت این هواپیما به نتیجه برسد؟ اعلام کرد: در حال حاضر عملیات مطالعاتی ساخت این هواپیما شروع شده است چندی پیش جلسه ای با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این باره داشتیم، به وی پیشنهادی دادم که یکی از همین شرکت های در ساخت موتور می تواند پیروز باشد که مقرر شد، وی از آن شرکت بازدید کند.

ساخت سیمیلاتور در داخل کشور و نصب در جزیره کیش

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: همچنین تفاهم نامه ای منعقد نموده ایم تا ساخت یک سیمیلاتور (شبیه ساز پرواز) در داخل انجام و در کیش از آن استفاده گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1426

به "گام اولیه ساخت جت مسافری ایرانی برداشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام اولیه ساخت جت مسافری ایرانی برداشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید