کمال الملک در باغ نشاط

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران/خراسان رضوی محمد غفاری معروف به کمال الملک نقاش معاصر ایرانی است، او از سال 1307 به نیشابور آمد و تا هنگام وفاتش در همین مکان زندگی کرد.

کمال الملک در باغ نشاط

جهت دریافت خدمات پلان دوبلکس کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

کمال الملک در ابتدای ورود به نیشابور مدتی در باغ نشاط حضور داشت و سپس در روستای حسین آباد ساکن شد. باغ نشاط متعلق به سالار معتمد گنجی بود که کمال الملک به این باغ رفت وآمد داشت (سالار معتمد از دوستان کمال الملک بود).

باغ نشاط که ساخت آن به دوره قاجاریه - پهلوی برمی شود، شامل باغ و دو عمارت مرکزی و شمالی با مساحت عرصه 19 هزار و 200 متر مربع است.

بنای آن دارای تزئینات، آجرکاری و نقاشی بوده و اکنون این بنا در حال مرمت و بازسازی است.

باغ نشاط در حال حاضر واقع در شهرستان فیروزه است که معتمد گنجی یکی از دوستان کمال الملک در آن زندگی می نموده است. این مکان، محل رفت و آمد و جلسات کمال الملک بوده و ماجرای نابینا شدن یک چشم کمال الملک نیز در این باغ رخ داده است.

کمال الملک پس از مرگ برادرش که او نیز نقاش بود از برادرزاده اش آسیه نگهداری کرد و حتی سهم الارث مساوی با پسرانش به او داد. ربابه مژدکانلو نوه آسیه است که داستان زندگی کمال را از زبان وی در این گزارش آورده ایم.

به گفته نوه آسیه غفاری، ماجرای نابینا شدن یک چشم کمال الملک در باغ نشاط رخ داد؛ به این توضیح که یک خدمه همراه صبحانه برای او یک لیوان شیر آورده بود ولی کمال الملک آن شیر را نخورد؛ سالار معتمد علت را جویا شد اما کمال الملک از گفتن علت امتناع می کرد، وقتی سالار معتمد فهمید که شیر فاسد بوده سنگی به طرف خدمه پرتاب کرد و کمال الملک برای واسطه گری بین سالار معتمد و خدمه نهاده شد که به اشتباه سنگ به چشم کمال الملک برخورد کرد و وی نابینا شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 691

به "کمال الملک در باغ نشاط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمال الملک در باغ نشاط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید