چهار راه حل علاقمند شدن به کتاب خوانی

به گزارش سفر به روسیه، خبرگزاری خبرنگاران- یک روانشناس می گوید: خیلی ها می پرسند من دوست دارم کتاب بخوانم,، اما حوصله ندارم؛ آیا می توان به کتاب خواندن علاقمند شد؟ بله، با چهار راه چاره می توان به کتاب خواندن علاقمند شد.

چهار راه حل علاقمند شدن به کتاب خوانی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر سید مجتبی حورایی شرح می دهد: راه حل اول برای علاقمند شدن به کتابخوانی این است که هیچ وقت از کتاب های ارزشمند، مهم و مفید آغاز نکنیم. باید بگردیم ببینیم کدام کتاب را دوست داریم؛ کدام کتاب عنوانش برای ما جذاب است و به قول خودمان باحال است و خوشمان می آید. باید بگردیم لابلای کتاب ها و اول از کتابی آغاز کنیم که هم ظاهر و هم عنوانش برایمان جذاب است.

این مشاور تربیتی و خانواده درباره نکته دوم اضافه می نماید: الزاماً نباید از ابتدای کتاب آغاز به مطالعه کنیم؛ ممکن است مقدمه، دیباچه یا پیشگفتار کتاب حوصله مان را سر ببرد و خسته مان کند. کتاب خواندن مثل ریاضی نیست که بگوییم اول باید جمع را بخوانیم، بعد تفریق و بعد ضرب را؛ می توانیم ورق بزنیم و از وسط کتاب یک جایی را که خوشمان آمد و عنوانش برایمان جذاب بود انتخاب کنیم.

به گفته دکتر حورایی راه حل سوم این است که مدت زمان مطالعه برای افرادی که علاقمند به کتاب خواندن نیستند کوتاه و کم باشد.

وی ادامه می دهد: مثلاً بگوییم امروز می خواهم فقط 5 خط بخوانم یک صفحه بخوانم؛ دو صفحه بخوانم. برای کسی که علاقه به مطالعه و کتاب ندارد و می خواهد یک دفعه خواندن را آغاز کند سهم کوچکی از کتاب خواندن را باید در نظر بگیرد؛ و آخرین راه حلی که این نویسنده آثار متعدد روانشناسی برای علاقمند شدن به کتابخوانی به آن اشاره می نماید، خسته نبودن در زمان مطالعه است.

دکتر حورایی می گوید: گاهی برخی می گویند کتاب بخوانیم تا خوابمان ببرد. دراز می کشند و کتاب می خوانند، بعد آرام آرام خوابشان می برد. به این ترتیب ذهن شرطی می گردد و خواندن کتاب برایش خواب آور می گردد. بعد از آن هر وقت کتاب دستتان بگیرید خمیازه می کشید و خوابتان می گیرد. پس در شرایط خستگی جسمی و روحی مطلقا نباید کتاب بخوانید؛ کتاب را باید در سر حالی و قبراقی و شادابی بخوانید؛ آن هم کم و از کتاب مورد علاقه تان و از بخش مورد علاقه آن کتاب.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1437

به "چهار راه حل علاقمند شدن به کتاب خوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار راه حل علاقمند شدن به کتاب خوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید