پیگیری لایحه ضد اوپک در کنگره آمریکا

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران : لایحه معروف به نوپک از سوی استیو چابوت، نماینده جمهوریخواه معرفی و در کمیته قضایی کنگره آمریکا تصویب شد. این لایحه به وزارت دادگستری آمریکا اجازه می دهد شکایتهای ضد انحصار طلبی علیه کشورهای فراوری کننده نفت در اوپک را پیگیری کند.

پیگیری لایحه ضد اوپک در کنگره آمریکا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، لوایح مشابه در کنگره در 20 سال گذشته برای تحت فشار قرار دادن اوپک در زمانی که قیمتها روبه افزایش بوده اند، معرفی گردیده اند بدون این که موفقیتی داشته باشند.

چابوت پیش از رای گیری به این کمیته گفت: زمان آن رسیده که ما اقدامات بیشتری را برای مبارزه علیه کنترل فراوری که قیمت نفت و بنزین را در آمریکا بالا نگه داشته است، انجام دهیم.

قیمت نفت برنت از ابتدای سال 2021 تا به امروز حدود 33 درصد رشد نموده و روز سه شنبه به بالاترین حد در یک ماه گذشته رسید و بالای 68 دلار در هر بشکه معامله شد. اما این قیمت بسیار پایینتر از قیمت بالای 100 دلار در سال 2008 است که باعث شده بود لایحه مشابهی در کنگره تصویب گردد.

قیمت نفت با وجود تصمیم اخیر اوپک پلاس برای افزایش تدریجی فراوری از ماه مه تا ژوئیه در واکنش به احیای اقتصادهای دنیا از پاندمی کرونا بالاتر رفته است.

افزایش فراوری اوپک پلاس پس از تماس جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا با عربستان سعودی و درخواست از این کشور برای معقول نگه داشتن هزینه انرژی برای مصرف کنندگان، تصویب شد.

گروه اوپک پلاس از ماه مه سال گذشته در واکنش به ریزش قیمت نفت و فروپاشی تقاضا، محدودیت عرضه کم سابقه ای را به اجرا گذاشت.

لایحه مشابهی برای تحت فشار قرار دادن اوپک ماه گذشته از سوی چاک گریسلی، سناتور جمهوری خواه که حامی اتانول است و ایمی کلوبشار، سناتور دموکرات معرفی گردید. این لایحه برای اینکه به قانون تبدیل گردد باید در کنگره و سنا تصویب شده و توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امضا گردد.

بر اساس گزارش رویترز، قطر که یکی از اعضای قدیمی اوپک بود، در سال 2018 پس از حدود شش دهه عضویت در این گروه، به دلیل ریسک تصویب احتمالی لایحه نوپک و آسیب دیدن برنامه های توسعه آمریکایی این کشور، از عضویت اوپک خارج شد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1545

به "پیگیری لایحه ضد اوپک در کنگره آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری لایحه ضد اوپک در کنگره آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید