واکنش روسیه به احتمال ساخت پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان

به گزارش سفر به روسیه، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، دیمتیری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می گوید روسیه تماس نزدیکی با ترکیه در راستای تأمین ثبات در منطقه قفقاز جنوبی دارد که اواخر سال گذشته، شاهد جنگ قره باغ بود.

واکنش روسیه به احتمال ساخت پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

ترکیه و جمهوری آذربایجان سه شنبه گذشته سند هم پیمانی را که به بیانیه شوشا معروف است؛ امضا کردند که شامل همکاری در عرصه نظامی نیز می گردد حال آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه احتمال ساخت پایگاه نظامی این کشور در جمهوری آذربایجان را رد نکرده است.

پسکوف در واکنش به تحقق چنین احتمالی گفت: استقرار زیرساخت های نظامی از سوی یکی از کشورهای عضو ناتو (ترکیه) در نزدیکی مرزهای روسیه، توجه ویژه ما را برمی انگیزد و دلیلی می گردد تا ما اقدامات لازم را در راستای تضمین امنیت و منافع خود اتخاذ کنیم.

قفقاز جنوبی به عنوان بخشی از شوروی سابق، یکی از عرصه های نفوذ روسیه تلقی می گردد. بعد از جنگ قره باغ که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در گرفت و با وساطت مسکو سرانجام یافت؛ صلح بان های روسی تأمین امنیت منطقه را به عهده گرفتند حال آنکه روسیه در ارمنستان نیز یک پایگاه نظامی دارد.

روسیه پیشتر هم به بیانیه شوشا واکنش نشان داده و بخش نظامی آن را زیر سوال برده بود چراکه گمان می نماید این مسئله می تواند در موضوع قره باغ، بر روابط دوجانبه باکو-ایروان تاثیر گذار باشد.

وزارت خارجه روسیه در این باره گفته بود: ما معتقدیم که روابط دو جانبه جمهوری آذربایجان و ارمنستان با طرف ثالث نباید با موضوع قره باغ آمیخته گردد و آخرین تماس باکو- آنکارا در سطح عالی را هم از این منظر نگاه می کنیم.

در بخشی از بیانیه شوشا که 26 خرداد به امضای رجب طیب اردوغان و الهام علی اف رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان رسید؛ می خوانیم: آذربایجان برای سرانجام دادن به حمله 30 ساله ارمنستان و آزادسازی سرزمین های اشغالی، حمایت ترکیه را گرامی می دارد. طرف ها در صورت بروز تهدید یا حمله به استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از آنها توسط کشور ثالث یاری لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد. طرفین برای حل و فصل مسائل امنیتی و ثبات منطقه ای و جهانی مشترکاً کوشش خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1622

به "واکنش روسیه به احتمال ساخت پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش روسیه به احتمال ساخت پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید