نوشته های 20هزار ساله دیوارهای یک غار

به گزارش سفر به روسیه، دست کم 20 هزار سال پیش، انسان هایی که در اروپا زندگی می کردند، غارنگاره های شگفت انگیزی از حیوانات خلق کردند که همراه تک تک آن ها علائم عجیبی نیز می نوشتند: خطوط، نقاط و نمادهای Y شکل. نتایج یک تحقیق نو ادعا می کند که این علائم، ممکن است با رفتار فصلی حیوانات شکار ارتباط داشته باشد و در نتیجه، این علائم به نخستین نوشته شناخته شده در تاریخ بشر محسوب می شود.

نوشته های 20هزار ساله دیوارهای یک غار

اگرچه هنر غارهای پارینه سنگی بیشتر به خاطر اسب های زیبا و اثر به جای مانده از دست های رنگ شده شناخته شده است، اما در این غارها هزاران نقش انتزاعی وجود دارد که محققان مطالعه و بررسی آن ها را از چند دهه اخیر آغاز کرده اند. بر اساس گزارشی که پنجم ژانویه 2023 در مجله باستان شناسی کمبریج منتشر شد گروهی از محققان این موضوع را مطرح کرده اند که این نقاط و خطوط به ظاهر انتزاعی، زمانی که در نزدیکی نقاشی حیوانات قرار می گیرند، در واقع یک سیستم نوشتاری پیچیده را تشکیل می دهند که برداشت انسان های اولیه از فصل جفت گیری و تولد گونه های مهم منطقه ای را نشان می دهد.

با این حال، سایر محققان از نتیجه گیری این تحقیق درباره این غارنگاره ها موافق نیستند.

انسان های اولیه در اروپا به عنوان شکارچی ـ گرداورنده هایی شناخته می شوند که از گوشت حیواناتی همچون اسب، گوزن و گاومیش استفاده می کردند. هنگامی که آن حیوانات به صورت فصلی در گَله گرد هم می آمدند، فرصت مناسب شکار آن ها از طریق انسان ها به وجود می آمد.

تجزیه و تحلیل آماری محققان روی بیش از 800 مجموعه علائم مرتبط با حیوانات، به فرضیه آن ها قوت می بخشد. محققان ارتباط قوی بین تعداد علائم و ماه های قمری پیدا کرده اند که در آن نوعی حیوان جفت گیری می کند.

بنت بیکن، محقق ارشد این تحقیق و همکارانش فرضیه خود را یک قدم جلوتر بردند و روی علامت Y شکلی تمرکز کردند که فکر می کنند به یک رویداد خاص در چرخه زندگی یک حیوان اشاره دارد. تجزیه و تحلیل های آماری بار دیگر نتیجه گیری محققان را تایید می کند و نشان می دهد که قرار دادن علامت Y شکل در یک مجموعه علائم، نشان دهنده فصل تولد گونه های جانوری است.

آوریل نوول، محقق دانشگاه ویکتوریا واقع در کانادا است که در تحقیقات اخیر شرکت نداشته است. با این وجود، او در گفت وگو با لایوساینس اظهار کرد که هرگونه تحقیقات درباره نشانه ها و علائم غیرتمثیلی ارزشمند است، اما فرضیه هایی در این تحقیق مطرح شده است که اثبات نشده اند.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2130

به "نوشته های 20هزار ساله دیوارهای یک غار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشته های 20هزار ساله دیوارهای یک غار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید