مواد مصرفی در چاپ سیلک اسکرین کدام است ؟

به گزارش سفر به روسیه، مواد پوشان توری: مواد پوشانی به موادی اطلاق می شود که با آنها منافذی از توری را که مرکب چاپ نباید از آنها عبور کند پوشانیده می شود.

مواد مصرفی در چاپ سیلک اسکرین کدام است ؟

با توجه به نوع استنسیل و ژلاتینی که به توری چسبیده است و همچنین نوع مرکبی که در چاپ به کار می رود، می توان از مواد پوشانی مناسب استفاده کرد، در غیر این صورت ماده پوشاننده حل و منافذ توری باز می شوند که نتیجه آن خرابی شدن کار خواهد بود. طرح روی توری و شابلون می تواند بعد از اتمام کار چاپی برای کارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد، ولی برای استفاده مجدد باید به وسیله حلال های مخصوص خود پاک و تمیز شود.

بیشتر بخوانید : معرفی 10 تولیدکننده برتر مرکب چاپ ایران

چسب ها: یکی از مواد چسبنده، چسب مخصوصی است که برای آهار زدن پارچه از آن استفاده می شود که پایه نشاسته دارد. این نوع چسب بی رنگ است و از این رو کاملا تعیین نمی شود که چه قسمتهائی را پوشانده است. بنابراین بهتر است مقداری رنگ به آن اضافه شود. چسب قبل از کشیده شدن روی توری باید رقیق شود؛ حلال این نوع چسب آب است در این صورت هنگام کار نباید از مرکب هائی که پایه آبی دارند مانند؛ مرکب تامپون استفاده کرد.

1) چسب لوپاژ: چسب دیگری که آن هم در آب محلول است، چسب لوپاژ نام دارد که پس از خشک شدن بسیار مقاوم است.

2) چسب ماهی(فیش لایم یا سریشم ماهی): چسبی است بسیار قوی که در برابر انواع مرکب ها مقاوم است.

لاک الکل: مواد لاکی که برای پوشانیدن منافذ توری به کار می فرایند، انواع مختلفی بود و با در نظر گرفتن کار مورد نظر استفاده قرار می گیرند.

لاک الکل: ان الکل قدرت پوشانیدن منافذ توری را دارد. لاک الکل با الکل رقیق بود، اما چون این نوع لاک به درون الیاف توری نفوذ می کند، بنابراین پاک کردن توری با مشکل می کند و به همین دلیل کمتر مصرف می شود. با این نوع ماده می توان انواع مرکبها را به جزء مرکبهای لاکی به کار گرفت. رقیق کردن لاک الکل با الکل امکانپذیر است و همان طور که گفته شد پاک کردن لاک الکل از روی الیاف توری مشکل و محتاج به زمان زیادی است.

بیشتر بخوانید : بهترین کارگاه چاپ سیلک ایران کجاست؟

لاک رزینی: این نوع لاک که برای پوشانیدن منافذ توری به کار می رود، از رزین - های مصنوعی تهیه می شود. پس از اندود کردن توری در مدت کوتاهی خشک و سفت می شود. حلال و رقیق کننده آن آستات ها هستند. هنگام استفاده از این نوع لاک باید در نوع مرکب مصرفی دقت داشت که لاک را در خود حل نکند. به طور کلی مواد پوشاننده که حلال آبی دارند، بیشترین مورد مصرف را در چاپ اسکرین به عهده دارند.

تمیز کننده شابلون: شابلون را پس از انتها کار چاپی با در نظر گرفتن این که دوباره از آن استفاده خواهد شد، باید به وسیله حلال مناسب پاک و کاملا تمیز کرد

ساده ترین راه ساختن محلول کلر و آب است و نسبت آن به شرایط طرح و مرکب از حبث خشک شدن روی توری بستگی دارد، ولی معمولا به نسبت یک قسمت کلر و بیست قسمت آب استفاده می شود. شابلون به مدت 10 دقیقه در داخل محلول قرار می گیرد تا تمامی مواد مانده روی توری حل شوند. سپس باید توری با آب شسته شود پس از باید توری کاملا وارسی شود تا در بین منافذ توری چیزی باقی نمانده و کاملا پاک باشد، در غیر این صورت با پارچه یا اسفنج آغشته به هیپوکلریت (کلر و آب) باید آن منافذ توری را مالش داد تا کاملا پاک شود. هنگام کار با محلول کلر بایستی دانست که و از موانع گازهای مضری تولید می شوند. یکی از این گازها گاز کلر است که برای تنفس بسیار خطرناک است و دیگری گاز اوزن که آن هم در اثر مداومت تنفس برای دستگاه تنفسی مضر است. بنابر این هنگام تمیز کردن شابلون ها با محلول هیپوکلریت بایستی حتما کارگاه دارای جریان هوای مداوم باشد.

به جزء محلول کلر می توان از محلول های پاک کننده که به وسیله کارخانجات سازنده مواد شیمیائی شناخته شده اند که عاری از هر گونه خطر هستند، استفاده کرد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1704

به "مواد مصرفی در چاپ سیلک اسکرین کدام است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد مصرفی در چاپ سیلک اسکرین کدام است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید