عارضه عدم درمان پولیپ بینی

به گزارش سفر به روسیه، مسعود حسن پور، در مصاحبه با رادیو سلامت، اضافه نمود: پولیپ ها، کویته های استخوانی حاوی هوا در اطراف بینی وجود دارند و کارشان تهویه هواست؛ اگر در داخل سینوس ها که باید هوا پر باشد، از رطوبت، ترشح و…، پُر گردد در واقع ما واژه سینوزیت را به کار می بریم که به مفهوم التهاب سینوس هاست، که سینوزیت ها به سه دسته تقسیم می شوند حاد که در عرض چهار هفته نمود پیدا می نماید، سینوزیت های تحت حاد که چهار هفته تا سه ماه است و بالای سه ماه را سینوزیت های مزمن می نامیم.

عارضه عدم درمان پولیپ بینی

وی با بیان اینکه پولیپ بیماری است که در رده سینوزیت های مزمن طبقه بندی می گردد، ادامه داد: پولیپ ها بافت های ژله ای، خوشه انگوری یا توده ای هستند که معمولاً بدون حس هستند و خون رسانی قوی ندارند. این پولیپ ها، توده هایی هستند که داخل حفره بینی و داخل سینوس ها را پُر می نمایند و رشدی هستند که از پوشش مخاطی پوشاننده دیواره سینوس ها به وجود می آیند که عمدتاً دو دلیل مهم دارد یکی عفونت ها و دیگری آلرژی ها.

این متخصص گوش و حلق و بینی در مورد علائم پولیپ اعلام کرد: علائم آن، همان علائم سینوزیت مزمن است؛ یعنی طیف بسیاری از علائم را داراست که عمده علائم آن شامل گرفتگی بینی، ترشحات پشت حلق و گاهاً اگر پولیپ وسیع باشد احساس درد و فشار هم در ناحیه سینوس ها وجود دارد، و به خاطر گرفتگی بینی هم بیمار ممکن است دچار اختلالات بویایی گردد.

وی با تاکید بر اینکه پولیپ باید درمان گردد، گفت:، چون پولیپ ها کنترل و درمان نشوند. رابطه نزدیکی با آلرژی، حساسیت های دارویی مثل آسپرین وآسم دارند و لذا عدم درمان و کنترل پولیپ می تواند بیماری های ریوی مثل آسم را به وجود بیاورد. درمان های پولیپ بستگی به مقدار و شدت دارد و اگر خفیف باشد با دارو درمان می گردد در غیر این صورت عمل باید شوند.

حسن پور در پاسخ به این پرسش که آیا پولیپ ها در صورت عدم درمان می توانند روی شنوایی تأثیر بگذارند، اضافه کرد: پولیپ وقتی وسیع می گردد میاد پشت بینی دهانه لوله عملکردی بینی و گوش که ارتباط دارند را می گیرد. در مواقعی که پولیپ وسیع است و رشد می نماید آن دهانه بسته می گردد و کار دهانه مختل می گردد و در پرده گوش تبادل هوا مناسبی برقرار نمی گردد و احساس گرفتگی گوش می کنیم؛ پس می توان بگوییم بله ارتباط دارد.

وی در مورد فصل سرما و محافظت از صورت (پیشانی و بینی) گفت: استفاده از هدبند برای کاور کردن پیشانی، خیلی مؤثر و کاملاً علمی است؛ زیرا هوای سرد مخاط را غلیظ تر می نماید و باعث تحریک سینوس ها می گردد و لذا درد و فشار ایجاد می نماید و کاور کردن و پوشاندن کاملاً علمی است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2133

به "عارضه عدم درمان پولیپ بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه عدم درمان پولیپ بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید