طرح های کارآفرینانه گیاهان دارویی درجهت بومی سازی محصولات حمایت می شوند

به گزارش سفر به روسیه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های کارآفرینانه و نوآورانه مبتنی بر گیاهان دارویی حمایت می نماید.

طرح های کارآفرینانه گیاهان دارویی درجهت بومی سازی محصولات حمایت می شوند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از راهبرد های این معاونت، توسعه زنجیره فراوری و ارزش در حوزه گیاهان دارویی است. بعضی کشور ها تنها با ایجاد صنایع بسته بندی مناسب و زنجیره فراوری از گیاهی مانند زعفران میلیارد ها دلار درآمد کسب نموده اند، این در حالی است که ایران بزرگترین فراوری نماینده این گیاه در دنیا است.

اقلام پر ارزش دیگری نیز در زیست بوم طبیعی کشور وجود دارد. آنغوزه، گل محمدی، باریجه و ده ها قلم گیاه پر ارزش که در صورت وجود صنایع مختلف، به بنیادی برای صادرات ده ها فرآورده تقسیم می شوند.

به همین دلیل، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی را تاسیس کرد. این ستاد تا کنون توانسته است صد ها استارتاپ و شرکت فناور را ترغیب کند که در این حوزه ورود نمایند و فرآوره ها و محصولات مختلفی فراوری نمایند که بسیاری از آن ها پتانسیل صادراتی دارد.

تنوع اقلیمی، تنوع گونه ای، ذخائر ژنتیکی، طب سنتی اسلامی ایران، دانش بومی، گیاهان دارویی انحصاری ایران، بسیار قابل توجه است.

با بهره گیری بیش از 8000 گونه گیاهی که حدود 2000 گونه آن ها خاصیت دارویی دارند، می توان تحولی جدی در اقتصاد کشور ایجاد کرد و صد ها هزار شغل آفرید.

گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی و اسلامی محققان و پژوهشگران کشور را بر آن داشته که بیش از گذشته در صدد احیای این ظرفیت باشند.

با کوشش های اجرا شده هم اکنون هزاران هکتار متر مکعب از زمین های زراعی، زیر کشت گیاهان دارویی است. هر چند ظرفیت کشور بسیار بیشتر از این است و نباید تنها به کشت گیاهان پرطرفداری مثل زعفران اکتفا کرد که بخش عمده ای از سطح زیر شت گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است.

محصولات دارویی، آرایشی و بهداشت و غذایی بسیاری وجود دارد که می توان از گیاهان دارویی فراوری کرد. بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مسئول در این حوزه، آمادگی دارند تا پذیرای طرح های نوآورانه، خلاق و مبتنی بر فناوری باشند.

محققان و پژوهشگران می توانند بسیاری از محصولاتی را که در حال حاضر در کشور، فراوری نمی گردد را بومی سازی نمایند و در این راه از یاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره مند شوند. کارآفرینی بر پایه گیاهان دارویی، یکی از جذاب ترین حوزه های کارآفرینی است.

لازم به ذکر است؛ فعالان عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی برای ارائه طرح ها و ایده های خود می توانند به وب سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی یا اینجا مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1597

به "طرح های کارآفرینانه گیاهان دارویی درجهت بومی سازی محصولات حمایت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های کارآفرینانه گیاهان دارویی درجهت بومی سازی محصولات حمایت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید