سفر صالحی به چین برای بازطراحی راکتور اراک

به گزارش سفر به روسیه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای مذاکره در خصوص آغاز بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک و ساخت چند راکتور جدید در ایران به چین سفر کرد.

سفر صالحی به چین برای بازطراحی راکتور اراک

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز برای مذاکره در مورد آغاز بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک و ساخت چند راکتور جدید در ایران به چین سفر کرد.

دکتر علی اکبر صالحی در گفت وگو با روزنامه خراسان با بیان اینکه از روز چهارشنبه (امروز) تا آدینه سفر سه روزه ای به پکن، پایتخت چین خواهد داشت، اظهار داشت: در این سفر اولین گام های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک برداشته خواهد شد و مذاکرات در این خصوص با طرف چینی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه ایران برای ساخت راکتورهای هسته ای کوچک با هدف فراوری برق و آب شیرین در سواحل جنوبی کشور، توضیح داد: در این سفر مذاکراتی نیز برای ساخت این نوع نیروگاه ها انجام می دهیم. طبق بندهای 2 تا 8 پیوست اول برجام قرارشده است راکتور آب سنگین اراک ضمن حفظ خاصیت آب سنگینی خود به وسیله یک کمیته بین المللی و با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی در این حوزه باز طراحی گردد.

براساس بند 5 مقدمه برجام نیز اعضای 1+5 و ایران اسنادی را امضا خواهند کرد که در آن تعهد قوی در پروژه مدرن سازی راکتور اراک قبل از روز اجرای برجام بیان شده است که متضمن نقشه راه برای مدرن سازی راکتورخواهد بود و مسئولیت اعضای 1+5 را تعریف می نماید و متعاقبا قراردادهایی براساس آن منعقد می گردد. اعضای تشکیل دهنده گروه کاری یاری های لازم ایران را برای بازطراحی و بازسازی راکتور، مطابق با قوانین ملی خود، فراهم خواهند کرد به صورتی که ساخت و راه اندازی ایمن و به موقع راکتور مدرن را امکان پذیر سازد.

روز گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفته بود مذاکرات و گفت وگوهای ایران با چین در مورد بازطراحی راکتور اراک و ساخت راکتورهای کوچک ACP100 انجام می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 613

به "سفر صالحی به چین برای بازطراحی راکتور اراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر صالحی به چین برای بازطراحی راکتور اراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید