رژیم گیاهخواری ، نکات مهم برای ورود به دنیای گیاهخواران

به گزارش سفر به روسیه، تا حالا شده دلتون بخواد گیاهخوار بشید؟ توی اطرافیانتون افرادی که گیاهخوار باشن دارید؟ آدم یه وقتا براش سوال پیش میاد اصلا چجوری سیر میشن؟ یا مواد لازم بدنشون تامین میشه یا نه. گیاهخواری هم اصول و قوانین خودش رو داره، نمیتونید بدون دونستنن اصولش گیاهخواری رو آغاز کنید. باید بدونید که چه چیزی رو جایگزین گوشت بکنید تا بدنتون بتونه مواد لازمش رو تامین کنه.. گیاهخواری فواید زیادی داره، گیاهخواران کمتر از افرادی که از دیگر رژیم ها استفاده میکنن احتمال ابتلا به بیماری های خطرناک رو دارن. طبق آماری که اعلام شده یک سوم بیماران سرطانی به خاطر اینکه میزان کافی فیبر سبزیجات توی رژیم غذایی شان وجود نداشته بیماری شون رشد نموده. بعلاوه مطالعات نشون داده که گیاهخواران با رژیم فیبر بالا، چربی کم و تعادل خوب کمتر در معرض گرفتگی عروق، فشار خون و چاقی مفرط هستن. البته که این رژیم گیاهخواری مضراتی هم داره، دانشمندان دریافته ان رژیم غذایی گیاهخواری موجب تضعیف تدریجی استخوان های افراد گیاه خوار میشه. پژوهشگران میگن که در بین گیاه خوارانی که تمامی فراورده های حیوانیی رو از رژیم غذایی خودشون حذف می کنن (گیاهخواری محض)، استخوان هاشون شش درصد ضعیف تر است.این در حالی است که تفاوت چندانی در تراکم استخوان افراد گوشتخوار و افرادی که در کنار گیاه خواری از محصولاتی مانند تخم مرغ و لبنیات هم استفاده می کنن، مشاهده نمی شه. اگه دلتون میخواد رژیم گیاهخواری رو آغاز کنید با ما باشید، مهم نیست که میخواید کم کم عادت غذاییتون رو عوض کنید یا میخواهید کلا رژیم گیاهخواری رو آغاز کنید، شک نکنید این مطالب میتونه بهتون یاری کنه.

رژیم گیاهخواری ، نکات مهم برای ورود به دنیای گیاهخواران

1- سخت نگیرید

بعضی از آدما یهویی و بی دلیل شب میخوابن و صبح تصمیم میگیرن که رژیم گیاهخواری رو آغاز کنن. اما برای بیشتریت آدما اینکه آرام آرام رویه زندگی و رژیم خودشون رو عوض کنن هم پایدارتره هم راحت تر. اگه ایده رژیم گیاهخواری به نظرتون ترسناک میاد، خب با قدم های کوچیک و ساده آغاز کنید. مثلا در طول هفته یک روز رو روزه گوشت بگیرید و از خوردن گوشت و فرآورده های گوشتی خودداری کنید. یا نه حتی یک وعده در روز رو بدون گوشت یا حتی لبنیات سپری کنید. مطمئن باشید خودتون هم از آسونی این نوع رژیم و نتیجه ای که میگیرید متعجب میشید.

2- تکالیف خود رو انجام دهید

اینو باید بدونید که چندتا از مواد غذایی خاص رو باید در رژیم غذایی خودتون همواره داشته باشید. به عنوان یک غذای سالم و رژیم مناسب شما باید حتما غلات، حبوبات رو مصرف بکنید. هر تغییری در رژیم غذایی می تواند سخت و پیچیده باشد و گیاهخواری هم از این قاعده مستثنی نیست. برای همین قبل از آغاز رژیم، در ابتدا زمانی رو برای آشنایی بیشتر با مواد مغذی گیاهی اختصاص بدید . یک منبع کامل و مفید مثل کتاب های تغذیه و گیاهخواری پیدا کنید. ممکنه گاهی برای بعضی سوالاتی پیش بیاد که چطور پروتئین، آهن یا کلسیم مورد نیاز بدنشون رو تامین کنن. جواب بسیار کوتاه و ساده است: با جایگزین کردن مواد گیاهی حاوی پروتئین مانند سویا، عدس، لوبیا، ماش، نخود و ...

3- با غذاهایی آغاز کنید که می شناسید و دوست دارید

رژیم گیاهخواری ذائقه شما رو عوض میکنه و صدالبته اونو توسعه میده. در خصوص فرهنگ ملل دیگه در خصوص غذا و مهارت های آشپزیشون اطلاعات بیشتری به دست میارید که بی شک این اطلاعات یاری شایانی به رژیم شما میکنه. اگه شما مهارت های آشپزی خوبی دارید، فکر نکنید که نیاز به ترفندهای بیشتری برای گیاهخوار شدن نیاز دارید. در واقع برترین نقطه برای آغاز، در نظر گرفتن وعده های مورد علاقه شما هستش و توجه به این که چطور میشه اونا رو به وعده های بدون گوشت یا خالی از لبنیات تبدیل کرد. می تونید به سادگی با حذف پنیر از صبحانه و جایگزین کردنش با پنیر بادام زمینی آغاز کنین و یا تامین پروتئین اصلی بدن از حبوبات، سویا و یا سبزیجات مغذی مثل قارچ.

4- ماجراجو باشید

افراد زیادی هستن که تا قبل از آغاز رژیم گیاخواری هرگز تمپه، رشته چینی سوبا، کیمچی، کدوی کابوچا، مخمر خوراکی، ارزن، شاه توت یا گندم سیاه و... رو امتحان نکردن. گیاهخواری شما رو به یافتن موادغذایی نو تشویق میکنه و بعلاوه غذاهای دنیای زیادی رو میشناسید. سنت های غذایی بسیار زیادی در دنیا وجود دارن که بر پایه گیاهان بنا شدن و به این معناست که گیاهخواری سنت های ارزشمند و هیجان انگیزی برای بهره بردن داره. اگر شما در زمینه آشپزی با گیاهان، تازه کار هستین، چرخی در دستور پخت غذاهای نقاط کشورهای دیگه بزنید. قفسه ادویه جات خودتون رو گردگیری کنید و مزه های نوی رو به غذاهاتون اضافه کنید. تغییر وعده غذایی رو به رژیم گیاهخواری بهانه ای برای امتحان کردن غلات و سبزیجات بدونید.

5- درباره تغییر وعده غذایی خود خلاقانه بیندیشید

افراد زیادی تصور می کنن که تطبیق دادن یک دستور پخت با رژیم گیاهخواری به معنی جایگزین کردن گوشت و مرغ با گوشت مصنوعی یا توفو (به عنوان کشک لوبیا هم شناخته میشه) یا تمپه (محصولی از سویای سنتی که به شکلی طبیعی کشت و فرآیند تخمیر کنترل شده ای بر روش اعمال میشه) هستش. بسیار عالی، اما میشه از این سرگرم کننده تر باشه اگه کمی خلاقانه به این فکر کنیم که چطور یک دستور پخت سنتی رو بدون پروتئین حیوانی میل کنیم. درسته که بولونی عدس واقعا یک بولونی نیست، اما به میزان کافی دارای مواد غذایی اساسی هستش. ماست موز و بادام زمینی هم خیلی متفاوت از لبنیات هستن، اما همچنان همون مزه خامه ای رو تداعی می کنن.

6- برای خودتان جانشین لبنیات درست کنید

چطوری میشه بدون گوشت و حتی پنیر زندگی کرد؟ آدمای زیادی هستن که نمیتونن همچین چیزی رو حتی تصور کنن. اگه پنیر نخوریم پس صبحانه رو چی کارکنیم؟ پنیر توی غذاهای زیادی وجود داره در حالی که واقعا نمیشه زندگی رو بدون هیچ لبنیاتی تصور کرد. اما شما باید برای رژیم گیاهخواری یاد بگیرید که چطوری برای خودتون جایگزین هایی پیدا کنید. شیرخشک و ماست سویا بعد از مدتی شاید یکنواخت بشه ما میتونید با شیر گردو فرنی خامه ای و با غلات رژیمی رو بسیار خالص تر از اون چه که میشه از لبنیات موجود در فروشگاه ها درست کرد، تهیه کرد. پنیر توفو، پنیر سفید توفو، ماست بادام زمینی و لیستی طولانی از اینگونه مواد غذایی رو آزمایش کنید.البته جایگزین های خانگی لبنیات، بسیار خلاقانه و سرگرم کننده و بعلاوه به صرفه هستن.

7- یاد بگیرید چطور با توفو و تمپه معجزه کنید

برای تامین پروتئین به موادی فراتر از سویا فکر کنید، انواع مختلف غلات و آجیل و حبوبات . اما همچنان نمی شه از توفو و تمپه به خاطر طعم گوشتی و بعلاوه تامین کامل پروتئین در غذاهای بدون گوشت چشم پوشی کرد. هر دوی این مواد بسته به اینکه چطور آماده شن ، می تونن هم مجذوب کننده و دلچسب باشن و هم خسته کننده و یکنواخت. اکیدا توصیه می کنیم تا زمانی که به توفو عادت نکردید،اون رو فشرده کنید؛ این باعث می شه که محکم و خوشمزه تر بشه و بیشتر افراد این رو ترجیح می دن. بعلاوه برای آماده کردن تمپه، اطمینان حاصل کنید که از آب نمک و سرکه با طعم قوی و یا سس برای متعادل کردن طعم خاکی اون یاری می گیرید و اگر مزه تلخی حس کردید، قبل از خواباندن در آب نمک و سرکه، بخارپزش کنید.

8- از محصولات گیاهی فرار نکنید

سعی کنید از مواد خونگی بهره ببرید، یه ملاقه عدس جایگزین خوبی برای گوشت هستش. اما خوب میتونید از محصولات گیاهخواری در رژیم گیاهخواری خودتون بهره ببرید. اللخصوص زمانی که تازه کار هستید و در حال تغییر رژیم غذایی به گیاهخواری هستید و آشپزی گیاهی همچنان برای شما یک روش نو و هیجان انگیز به نظر می رسه. میتونید از پنیر بادام زمینی به جای داییا (یک نوع پنیر تجاری شل)؛ روغن نارگیل به جای Earth Balance (کره گیاهی) یا توفوی بریان به جای پشت مرغ (نوارهای بریان سویا و پروتئین نخود که به طرز عجیبی مزه مرغ میدن) بهره ببرید. اما میتونید از محصولات جایگزین گیاهخواری هم با خیال آسوده بهره ببرید.

9- برای همه غذای گیاهی درست کنید

اگه سعی دارید این ایده رو باطل کنید که گیاهخواری یعنی فقط خوردن سالاد، باید سعی کنید غذاهای خوب و خوشمزه و صدالبته سیر کننده گیاهخواری رو یاد بگیرید و برای اطرافینتون درست کنید. شما میتونید به عنوان سفیر و نماینده گیاهخواران باشید. باید بدونید چطور غذاهایی درست کنید که طیف وسیعی از ذائقه های خاص و محافظه کار رو پوشش بده مثل مانند لازانیای گیاهی، پای شپرد یا ساندویچ بیف. پس مهمترین چیز این که غذاهایی رو درست کنید که احساس لذت و راحتی ایجاد می کنن.

10- به اجتماع گیاهخواران بپیوندید

تغییر برای همه ما میتونه ترسناک باشه. چرا آدم باید از ساحل آرام خودش بیرون بزنه و چیزهای نو رو تجربه کنه. اما اگه شما همراهی داشته باشید با یاری هم راحت تر میتونید تغییر رو آغاز کنید. اگر دوستان و خانواده شما علاقه ای به گیاهخوار شدن ندارن، جمع دیگری پیدا کنید. در پی گردهمایی گیاهخواران یا غذا خوردن دسته جمعی در جامعه خود باشید.اگر دوستی دارید که علاقه به آشپزی با مواد غذایی گیاهی داره، برای امتحان کردن بعضی از دستورپخت ها اون رو دعوت کنید. مطالعات نشان داده که پیروز نشدن در گیاهخواری معمولا به دلیل احساس متفاوت بودن و انزوا هستش. غذا یعنی اجتماع و به اشتراک گذاشتن، پس تلاشتان رو بکنید که طرز زندگی تون رو با افرادی که برای شما مهم هستن به اشتراک بگذارید. حتی اگر اونا نمیخوان در این تغییر همراه شما باشن.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2126

به "رژیم گیاهخواری ، نکات مهم برای ورود به دنیای گیاهخواران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم گیاهخواری ، نکات مهم برای ورود به دنیای گیاهخواران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید