دیدنی های بلده، از آبشار سواسره تا مناطق بکر طبیعی

به گزارش سفر به روسیه، بلده یکی از شهرهای زیبای استان مازندران و از توابع نور است که هر نوع دیدنی طبیعی و شگفت انگیز را می توانید در آن پیدا کنید. سفر به بلده برابر با سفر به بهشتی کوچک در شمال کشور که حال شما را خوب می نماید.

دیدنی های بلده، از آبشار سواسره تا مناطق بکر طبیعی

هنگامی که از طببیعت صحبت می کنیم ناخوداگاه ذهن ما به سمت استان مازندران کشیده می شود، منطقه ای در شمال کشور که تمامی عناصر مهم طبیعی از دریا گرفته تا جنگل های انبوه، کوهستان تا آبشارهای زیبا و حیاط وحش متنوع و جغرافیایی دلنشینی را درون خود جای داده است و همین امر سبب شده تا تمامی گردشگران و بخصوص طبیعت گردان علاقه خاصی برای سفر به این استان زیبای کشورمان داشته باشند. اما این بار ما قصد داریم تا یکی از جذابترین آبشارهای استان را برای شما معرفی کنیم. پس در ادامه با تیم گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

در استان مازندران و از توایع شهرستان نور، شهری به نام بلده وجود دارد که دارای ارکان فراوانی در زمینه دیدنی های طبیعی است. این شهر در فاصله 50 کیلومتری هراز و چالوس قرار گرفته است و ویژگی خاص آب و هوای و جغرافیایی آن سبب شده تا از آن به عنوان یکی از هدف های گردشگری استان مازندران یاد نمایند. بلده حدود 2000 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و چیزی در حدود 1200 نفر جمعیت دارد. از ویژگی های این شهر باید به روستاهای آن اشاره نمود. معروف ترین این روستاها یوش است که زادگاه شاعر معروف، نیما یوشیج است و شما با سفر به این روستا می توانید از خانه نیما یوشیج که به عنوان مکانی فرهنگی تاریخی مورد استفاده و بازدید عموم قرار گرفته است دیدن کنید.

منطقه سواسره

یکی از مناطق طبیعی و زیبای شهر بلده، منطقه کوهستانی سواسره است که در در بخش شمال غربی شهر واقع شده است. در این منطقه آبشارهای فراوان و زیبایی وجود دارد که از معروف ترین آن ها می توان به آبشار سواسره اشاره نمود که حدود 100 متر ارتفاع دارد و هدف اصلی گردشگرانی است که به این ناحیه سفر می نمایند. کلمه سواسره به معنای نسیم صبحگاهی است، اگر شما در اولین ساعت های صبح در کنار رودخانه، دشت، کوهستان و آبشارهای این منطقه باشید لطیف ترین نسیم صبگاهی که تا کنون تجربه کردید به شما سلام خواهد نمود، صدای رودخانه های آرام آن را خواهید شنید که با صد باد و پرندگان درهم آمیخته می شود و حسی وصف ناپذیر را به شما منتقل خواهد نمود. خوشبحتانه این منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده است و همه عناصر موجود در آن طبیعی است.

اگر شما از تهران به سمت سواسره راه افتاده اید، می توانید از جهتهای زیر برای رسیدن به آن بهره ببرید:

  • جاده چالوس -> چالوس -> به سمت نور -> بلده -> سواسره
  • جاده هراز -> آمل -> محمود آباد -> پس از شهر نور -> بلده -> سواسره
  • جاده چالوس -> نرسیده به سیاه بیشه -> به سمت کمربن -> پس از چندین روستای دیگر -> بلده -> سواسره

علاوه بر دیدن آبشارهای منطقه، پیشنهاد می کنیم از رودخانه بطاهرکلا نیز بازدیدی داشته باشید. این رودخانه که حدوداً 20 کیلومتر طول دارد از کوه رستم چال سرچشمه می گیرد و در طول جهت مناظر زیبای طبیعی را به وجود می آورد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

همچنین اگر از بلده 10 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید به روستای یالرود خواهید رسید که در دامنه کوه خرچر قرار گرفته است. این روستا نیز دارای مناطق طبیعی فوق العاده شگفت انگیزی است؛ اینجا است که می توانید روحتان را به پرواز درآورید، تنها قدم زدن در مکانی که تا قبل از این حتی گمان نمی کردید که وجود داشته باشد می تواند شما را به اوج احساس آرامش برساند. در دامنه این کوه آبشارهای کوچک و عظیم، دره های زیبا و جهتهای حرکت ییلاقی زیبایی وجود دارد. از دیگر نقاط دیدنی این شهر می توان به دره پولاد تنه اشاره نمود که دارای رودخانه، دره ها، درختان و صخره های بسیار زیبایی است همچنین روستاهای جذاب فراوانی به نام های تاکر، چل رود، کجور و ... در شهر بلده وجود دارند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.

قلعه پولاد بلده

در شهر بلده یک قلعه قدیمی به نام قلعه پولاد وجود دارد که به نام قلعه نور نیز شناخته می شود. این قلعه در بخش شمالی شهر و روی یک کوه ساخته شده که از هر طرف به دره های عمیقی متصل است. گفته می شود قدمت این قلعه بیش از 700 سال است و به دوران سلسله باد و سپانان بازمی شود. بنای این قلعه با اینکه تا حدودی تخریب شده اما همچنان پابرجا است. این بنا از قسمت هایی چون برج و بارو، شاه نشین، دیده بانی، استبل و ... تشکیل می شود.

عمارت خان بابا خان

از دیگر دیدنی های شهر بلده می توان به عمارت خان بابا خان اشاره نمود. این عمارت مربوط به دوران قاجار است که متعلق به خان بابا خان بختیاری فرزند حاج علی قلی خان (سردار اسعد) است. این عمارت در سال 85 با شماره 18697 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1371

به "دیدنی های بلده، از آبشار سواسره تا مناطق بکر طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های بلده، از آبشار سواسره تا مناطق بکر طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید