خبرنگاران مدیران شهری قزوین از حفظ و احیای باغستان سنتی غافل شده اند

به گزارش سفر به روسیه، قزوین - خبرنگاران - دبیر شورای هماهنگی شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست استان قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین به عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی ثبت شده است اما در حوزه حفظ و احیا مورد توجه مدیران شهری قرار ندارد.

خبرنگاران مدیران شهری قزوین از حفظ و احیای باغستان سنتی غافل شده اند

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی در زمین شیبدار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمود داوران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: از سال 93 که باغستان سنتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تا به امروز نه تنها اقدامی در راستای حفظ و احیای این باغستان سنتی به عمل نیامده، بلکه تصمیمات اتخاذ شده با روح حفظ و احیای باغستان مغایرت دارد.

وی به تغییر کاربری بعضی باغ ها و توسعه شهری در دل باغستان اشاره نمود کرد و گفت: مدیران شهری مکلفند که در قبال باغستان سنتی قزوین به عنوان یک اثر ملی کوشش نموده و با در نظر دریافت حفظ منابع عمومی از هرگونه تغییر کاربری ها و اقدامات مخرب در باغستان سنتی جلوگیری نمایند.

داوران توضیح داد: امروزه باغستان سنتی به عنوان ریه های اصلی شهر قزوین در مقابل مخاطرات طبیعی و مصنوعی کاربرد دارد، اما متاسفانه به بهانه احداث پارک و فضای سبز مورد تهدید جدی قرار می گیرد درحالیکه اهمیت پارک و فضای سبز در مقابل باغستان ناچیز است.

وی تاکید نمود: فعالان زیست محیطی و تشکلات همسو انتظار دارند با توجه به گذشت 6 سال از ثبت باغستان سنتی در فهرست آثار ملی، اقدامی در خور توجه و شایسته برای حفظ و احیای آن صورت گیرد چون این موضوع متاسفانه تا به امروز مورد غفلت جدی قرار گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست استان قزوین یادآور شد: کاهش انگیزه باغداران قزوین در راستای حفظ و نگهداری باغ های سنتی و همچنین نبود حمایت های فنی و علمی در راستای یاری به این پهنه سبز باعث می گردد که استان از رسیدن به توسعه پایدار بازبماند.

استان قزوین از دیرباز دارای بیش از چهار هزار باغ سنتی بوده که امروزه تنها 2 هزار و 600 هکتار آنها باقی مانده است.

این باغ ها شرق، غرب و جنوب شهر قزوین را در برگرفته و در دهه های اخیر به علت تخریب و تغییرات کاربری اراضی مورد انتقاد فعالان زیست محیطی واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 774

به "خبرنگاران مدیران شهری قزوین از حفظ و احیای باغستان سنتی غافل شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیران شهری قزوین از حفظ و احیای باغستان سنتی غافل شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید