حاشیه نگاری اختتامیه فجر؛ قهر خودی ها، سیمرغ به تحریمی ها!

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران: سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به کار خود سرانجام داد. یکی از پرحاشیه ترین دوره های آن که حتی مراسم اختتامیه اش هم آرام نبود. جوایز در برخی بخش ها عادلانه تقسیم شد و البته که در اهدای برخی از سیمرغ ها هم لنگ می زد. درحالیکه چند ساعت قبل از مراسم اختتامیه خبر هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه هیئت داوران جلسه ای فوری با حضور چند ناظر گذاشته اند و خبر از جابه جایی سیمرغ ها در میان بود، اما به نظر می رسد داوران جوایز را همانطور که مدنظرشان بود، اهدا کردند. نگاهی انداخته ایم به حواشی مراسم اختتامیه فجر 38.

حاشیه نگاری اختتامیه فجر؛ قهر خودی ها، سیمرغ به تحریمی ها!

داستان ملکان و روز صفر

در اقدامی عجیب، عوامل روز صفر ساخته سعید ملکان با بازی ساعد سهیلی و امیر جدیدی در مراسم اختتامیه حاضر نشدند تا جایگاه های خالی همه آن ها در کنار هم، سوژه عکاسان خبری گردد. هرچند آقای شهیدی فر هر چند دقیقه یکبار اشاره می کرد که عوامل در راه هستند، اما از آن ها خبری نشد و حتی صدای داوران هم درآمد. بعد از مراسم عوامل فیلم یک بیانیه مبهم و گیج نماینده منتشر کردند.

حتی معلوم نیست به چه چیزی اعتراض دارند! این بیانیه که تنها یک فرافکنی است، در شبکه های مجازی هم با واکنش های منفی زیادی روبه رو شده. فیلمی که در طول جشنواره کلی تحویل گرفته شد و در نشست مطبوعاتی اش هم حسابی مورد لطف ویژه مسعود فراستی نهاده شد که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت. آقای ملکان پیروز می گردد سیمرغ از آب گل آلود ماهی دریافت) را در کنار سیمرغ های دیگرش (چه آن هایی که آمده از روی سن گرفته و کلی تشکر نموده چه آن ها که بهشان دهن کجی نموده) بگذارد.

بهترین مرد/بهترین زن

رقابت در بخش بهترین بازیگران نقش زن و مرد سال جاری یک تفاوت عمده داشت. در بخش مردان حداقل سه کاندیدا بودند که سیمرغ، بدون تردیدی می توانست بهشان تعلق بگیرد: فرامرز قریبیان برای خروج، پیمان معادی برای درخت گردو و روح الله زمانی برای خورشید. بی اغراق این سخت ترین انتخاب برای هیئت داوران بود. البته که هرکدام را برنده اعلام می کردند، سربلند از این انخاب بیرون می آمدند، اما دادن سیمرغ به پیمان معادی، با توجه به حواشی که حول تحریم او وجود داشت و نبودنش در مراسم به واسطه درگیر بودن در پروژه ای در آمریکا، شجاعانه ترین انتخاب هیئت داوران بود.

در بخش نقش اول زن داستان برعکس بود و به سختی می توانست هیچ کدام از این نقش آفرینی ها را شایسته سیمرغ دانست و البته در بین آن ها هم ناامیدنماینده ترین کاندید نازنین احمدی، برنده نهایی شد.

بایکوت حاتمی کیا

فیلم ابراهیم حاتمی کیا خروج و خود این کارگردان پرحاشیه، در اختتامیه کاملا بایکوت شد. همانطور که در ایام جشنواره تبلیغات منفی عجیب و غریبی علیه آن به راه افتاد. دلیلش هم البته تعیین است: خروج ضد دولتی ترین فیلم سال های اخیر سینمای ایران است و موضع شدید الحنی علیه شخص رئیس جمهور می گیرد و دولت همه سعی اش را کرد تا توجه ها از روی فیلم سلب گردد و همه روی خود حاتمی کیا فوکوس نمایند و او را بابت حرف هایش در اختتامیه دوره قبل بکوبند.

خروج هرچند فیلم پرایرادی است و از آثار شاخص حاتمی کیا در کارگردانی به شمار نمی آید، هرچند مشکل جدی فیلمنامه دارد، اما اصلا فیلم کوچکی نیست که بتوان راحت از کنارش رد شد. خروج از حق مطالبه گری مردمی و به رسمیت شناختن حق اعتراض شهروندان می گوید. این فیلمی است که مردم آن را دوست خواهند داشت و خصوصا با کوتاه تر شدن بخش میانی اش در جاده، با قهرمانش همذات پنداری نموده و همراه خواهند شد. (همانطور که در نظرسنجی دو رسانه سینمایی پربازدید سینما نیوز و سینما دیلی و در میان 44 هزار شرکت کننذه، در پنج فیلم برتر آرا مردمی قرار دارند.) امیدواریم این بلا ها را در اکران عمومی سرش پیاده ننمایند، بازی جشنواره را که دولت از حاج ابراهیم برد!

قیچی روی پخش زنده

یکی از تاسف آمیزترین اتفاقات مراسم اختتامیه فجر38، سانسور های پی در پی برنامه در پخش تلویزیونی بود که هرجا انتقاد شد و یا اتفاقی افتاد قیچی را برداشتند و بریدند و ناگهان وسط صحبت ها کات زدند به در و دیوار و گوشه های دیگر جشنواره! جالب است که حرف را وقتی می شنوید همچین موردی هم ندارند. این پنهان کاری های صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و کوشش برای حذف حتی نام یکسری وقایع بسیار تاثیرگذار اجتماعی و سیاسی بسیار ناامیدنماینده به نظر می رسد.

حرف های جنجالی

از جمله این حرف های جنجالی را محمد حسین مهدویان، امیر آقایی، فرشته طائرپور و سعید ملکان زدند که حداقل سه مورد آن ها سانسور شد.

محدحسین مهدویان بعد از دریافت جایزه بهترین کارگردانی گفت که فیلمش درباره پدران است و آن را به همه پدران داغدار حوادث اخیر تقدیم کرد و به همه نام های حوادث آبان ماه، تراژدی هواپیمای اوکراینی، جان باختگاه مراسم تشییع سردار و سیل زدگان اشاره نمود.

امیر آقایی هم به انتقاد از حرف های مجری خانم شبکه افق اشاره نمود که می گفت هرکس با اینجا مشکل دارد، جمع کند از ایران برود. که سانسور شد. او گفت که رفتن را برای کسی به کار می برند که آمده باشد. ما این جا بوده ایم، ریشه در این خاک داریم.

فرشته طائر پور در اوایل مراسم به تحریم ها اشاره نمود و گفت حضور داوران در این جشنواره به معنای بی تفاوتی نیست که آن ها برای حمایت از فیلمسازان جوان و نسل جدید این جا هستند و با دلی پر درد، لبخند می زنند. بخشی از این صحبت ها هم با ممیزی روبرو شد.

سعید راد هم پیش از اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد، از نیامدن سعید ملکان و دیگر عوامل روز صفر به تندی انتقاد کرد.

منبع: برترین ها
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1020

به "حاشیه نگاری اختتامیه فجر؛ قهر خودی ها، سیمرغ به تحریمی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه نگاری اختتامیه فجر؛ قهر خودی ها، سیمرغ به تحریمی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید