جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه هشتم خرداد 1400

به گزارش سفر به روسیه، شاخص بورس در شروع معاملات اولین روز هفته رنگ سبز به خود گرفته و با سرعت بالایی در راستا صعودی حرکت می نماید. تا جایی که شاخص کل بورس تهران در 30 دقیقه توانسته جهش 18.6 هزار واحدی را پشت سر بگذارد. این میزان به معنای افزایش 1.68 درصدی شاخص کل است. در کنار آن شاهد افزایش 46 صدم درصدی شاخص هم وزن هستیم که نشان می دهد شرکت های کوچک در راستا صعودی همراه هستند، اما سرعت بسیار کمتری نسبت به شرکت های عظیم دارند. فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا، شبندر و شتران از نماد های با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل هستند. امروز چه گروه های دلاری و چه گروه های ریالی شرایط خوبی دارند و شاهد رشد یکپارچه و سراسر سبزرنگ بازار سرمایه هستیم.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه هشتم خرداد 1400

بیش از نصف بازار در جهت صعودی قرار دارند

به گزارش خبرنگاران در ساعات ابتدایی معاملات امروز برای اولین بار بعد از چند ماه شاهد پیشی دریافت تعداد نماد های سبز رنگ از نماد های نزولی هستیم. طوری که امروز در بین 271 نماد بورسی معامله شده، 156 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و 115 نماد در جهت نزولی حرکت می نمایند. از سوی دیگر در بازار فرابورس از بین 157 نماد معامله شده در ساعات ابتدایی بازار، 95 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و 62 نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات پا گذاشته اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه هشتم خردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار بعد از مدت ها به رنگ سبز درآمده. اغلب نمادها و گروه های عظیم بازار صف خرید دارند و عجیب اینکه اینبار شرکت های کوچک هم در فرایند صعودی همراه هستند. بیشترین آمار معاملات به صندوق های ETF اختصاص دارد که در بینشان پالایش چهار درصد، دارا یکم سه درصد و دیگر صندوق های ETF سهامی با مدیریت فعال هم عموما حدود سه درصد رشد نموده اند. فلزات اساسی یک دست صف خرید است و سهامداران برای خرید فولاد و فملی رقابت سختی با هم دارند. نماد کویر که مدت ها بود هر روز آن را در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش می دیدیم، امروز توانسته از پس فروشنده ها بر بیاید و شاهد جمع آوری صف فروش این نماد با حجم معاملات بالا هستیم. خودرو و ساخت قطعات از دیگر گروه های سراسر سبز بازار امروز است. خودرو، خساپا و خگستر همگی پنج درصد رشد نموده و به صف خرید رسیده اند. شپنا، شتران، شبندر و شبریز هم از گروه فرآورده های نفتی شرایط مشابهی دارند. بانک ها با سرعت کمتری در جهت صعودی همراهی می نمایند. در ساعات ابتدایی معاملات وبصادر پنج درصد، وتجارت چهار درصد و وبملت دو درصد رشد نموده و وپاسار نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می گردد. محصولات شیمیایی معاملات سبزرنگی را تجربه می نمایند اما بر خلاف دیگر گروه ها، در اینجا خبری از صف خرید نیست و معاملات در جریان است. استخراج کانه های فلزی، شرکت های چند رشته ای صنعتی ، سیمان به جز ستران و سبزوا، دارویی ها، سرمایه گذاری ها، انبوه سازی ها، حمل و نقل و ماشین آلات از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

یک چهارم به صف خرید رسید

بازار سراسر سبزرنگ امروز با قدرتنمایی صف های خرید همراه بود. بعد از مدت ها شاهد سرانجام سلطه صف های فروش هستیم. تا جایی که امروز حدود 145 نماد با رهایی از شر فروشنده ها توانستند با رشد پنج درصدی به صف خرید برسند. این تعداد حدود یک چهارم بازار سرمایه را تشکیل می دهند. در طرف مقابل، تعداد صف های فروش امروز به کمتر از 280 نماد رسیده و حدود 45 درصد بازار در صف فروش قرار دارند. پیش از این بیش از 60 درصد نماد ها صف فروش بودند. در ساعات سرانجامی معاملات امروز ارزش کل صف های فروش حدود چهار هزار و 900 میلیارد تومان است و صف های خرید در مجموع حدود هزار و 300 میلیارد تومان ارزش دارند. مدت ها بود که ارزش صف های خرید به بیش از هزار میلیارد تومان نرسیده بود.

پالایشگاه ها در صدر سنگین ترین صف های خرید

فهرست صف های خرید امروز با صدرنشینی نماد های پالایشی همراه است. بعد از عرضه اولیه غکوروش که اولین روز معاملات خود را با صف خرید 300 میلیارد تومانی تجربه می نماید، شپنا با صف خرید 72 میلیاردی سنگین ترین صف خرید بازار است. فتوسا، عرضه اولیه قبلی بورس صف خرید 54 میلیاردی دارد و پشت سر آن نماد های شتران با صف خرید 33 میلیاردی و شبندر با صف خرید 32 میلیاردی به چشم می خورند. فملی، فولاد، ذوب، برکت، خگستر، وغدیر، وبصادر، مادیرا، خودرو، وخارزم، خودرو، خساپا، شستا، ومعادن، پارسان و کاوه از دیگر نماد هایی هستند که ارزش صف خرید آن ها به بیش از 10 میلیارد تومان می رسد.

سمگا و بنو راهشان را از بازار جدا کردند

کویر امروز پیروز شد تا از صف سنگین فروشنده ها خلاص گردد، اما سمگا و بنو همچنان با وجود جهش قابل توجه شاخص کل، با صف های فروش عجیب و غریب روبرو هستند. سمگا با صف فروش 150 میلیارد تومانی در رتبه اول و بنو با صف فروش 127 میلیارد تومانی در رتبه سوم واقع شده است. خزر، غصینو، ثنوسا، سنیر، های وب، غدام، سصفها، گدنا، پاسا، غنوش، کمرجان و کلر از جمله نماد های دارای صف فروش سنگین هستند که ارزش صف آن ها به بیش از 40 میلیارد تومان می رسد.

جهش 30 هزار واحدی شاخص در روز خوب بورس

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز شنبه هشتم خردادماه با جهش 30 هزار و 131 واحدی به رقم یک میلیون و 139 هزار و 479 واحد رسید تا به کلی از مرز 1.1 میلیونی فاصله بگیرد. گروه های فرآروده های نفتی، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات امروز پربازده ترین گروه های بورس بودند. فولاد، فارس، فملی، کگل، شستا و کچاد بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند. اتفاقی که باعث شد شاخص کل 2.72 درصد و شاخص هم وزن 64 صدم درصد رشد کند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز شنبه هشتم خردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار بعد از مدت ها به رنگ سبز درآمده تا حداقل برای یک روز سهامداران بورس نفس راحتی بکشند. حدود یک چهارم معاملات به گروه صندوق های ETF اختصاص دارد که امروز بهترین عملکرد را از خود نشان دادند. پالایش با جهش 10 درصدی به صف خرید رسید و دارا یکم 8.5 درصد افزایش قیمت داشت. دیگر صندوق های سهامی با مدیریت فعال هر کدام بین شش تا هشت درصد رشد کردند و بازدهی روزانه بالاتری نسبت به سهام شرکت ها داشتند. گروه فلزات اساسی صدرنشین بیشترین ارزش معاملات در بازار سهام بود. فولاد، فملی، فخوز، کاوه، ذوب و هرمز در کنار دیگر نماد های فلزی با صف خرید دل سهامدارانشان را شاد کر دند. کویر، صدر نشین صف های فروش امروز توانست صف فروش را جمع آوری کند، اما قدرت خریداران به حدی نبود که کویر را به ریل صعودی بیاندازد. محصولات شیمایی دیگر گروه سبز بازار امروز بودند. فارس، شپدیس، نوری، تاپیکو، پارسان، شگویا، پترول و آریا همگی به عنوان لیدر های شیمیایی با صف خرید سنگین روبرو شدند. در گروه بانک ها، وبملت بعد از ریزش 20 درصدی در بازگشایی ناامیدنماینده هفته گذشته، دیگر نای همراهی در جهت صعودی را ندارد و امروز پیروز نشد به صف خرید برسد. وپاسار و وملل که پیش از این به همت بازارگردان ها از ریزش بازار در امان مانده بودند، امروز نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند و بازدهی چندانی نداشتند. در طرف مقابل وبصادر و وتجارت همراه با دیگر نماد های بورسی به صف خرید رسیدند. خودرو و ساخت قطعات همگام با نماد های دلاری فرایند صعودی در پیش گرفت. خودرو، خساپا، خبهمن و خزامیا به صف خرید رسیدند. عمده نماد های کانی از جمله کاما، تاصیکو، کدما، کچاد، ومعادن و کگل رشد پنج درصدی را پشت سر گذاشتند. فرآورده های نفتی سنگین ترین صف های خرید را تجربه کردند و شاهد رشد قابل توجه قیمت سهام شپنا، شتران، شبندر و شبریز در کنار سهام شرکت های روانکار بودیم. هولدینگ ها، سرمایه گذاری ها، انبوه سازی ها، نهاد های اقتصادی، خدمات فنی مهندسی، مخابرات، حمل و نقل و ماشین آلات برقی از دیگر گروه های سبز بازار امروز هستند.

رکورد ارزش معاملات روزانه در سال 1400 شسکته شد

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد و 960 میلیون برگه سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 528 هزار معامله به ارزش پنج هزار و 207 میلیارد تومان دادوستد کردند. این رقم بالاترین میزان معاملات خرد روزانه در سال 1400 به حساب می آید. امروز ثبهساز، کویر، وبملت، ولپارس، پتایر، خساپا و فاراک پرتراکنش ترین نماد های بورس و چخزر، غگیلا، وپویا، فتوسا، وسپهر، سبزوا و بکهنوج پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

بورس بعد از سه ماه پول جدید دید

سهامداران بورس امروز پول جدید به بازار آوردند. آنالیز فرایند تغییر مالکیت سهام حقیقی به حقوقی نشان می دهد در 30 دقیقه ابتدا و 30 دقیقه انتهای بازار شاهد خروج پول بودیم، اما در مجموع امروز سهامداران حقیقی حدود 32 میلیارد تومان سهام از شرکت های حقوقی خریدند و پول وارد بورس کردند. آخرین باری که پول جدید به بورس آمده بود، مربوط به 25 بهمن ماه یعنی بیش از سه ماه پیش است. مقصد اصلی پول های جدید امروز فملی، شپنا، شبندر، شبریز، تاپیکو و شستا بود. در طرف مقابل شاهد ادامه فرایند خروج پول از نماد های وپاسار، غصینو، دانا، وملل، کی بی سی و میدکو بودیم.

منبع: فرارو
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1591

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه هشتم خرداد 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه هشتم خرداد 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید