تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون

به گزارش سفر به روسیه، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون جزئیات اختلاف بین ایران و افغانستان درزمینه این تالاب را تشریح کرد.

تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون

به گزارش خبرنگاران، مسعود باقرزاده کریمی امروز (22 مرداد) در نشست خبری که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار گردید، با اشاره به ضرورت تعیین و تامین احتیاج آبی تالاب ها گفت: در زمینه تعیین احتیاج آبی تالاب ها و رودخانه ها فعالیت گسترده ای را آغاز نموده ایم و تاکنون احتیاج آبی 35 تالاب تعیین و نهایی شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی تالاب ها گفت: به وسیله این ستاد تامین احتیاج آبی تالاب ها پیگیری و دنبال می گردد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تامین حق آبه تالاب هامون گفت: 95 درصد منابع آبی که وارد هامون می گردد از خارج از کشور است. با اینکه به دنبال تفاهمنامه سال 1351 بین ایران و افغانستان، تعیین شده که 820 میلیون متر مکعب آب هامون باید هر ساله به ایران داده گردد اما در خصوص سیلاب های این منطقه دو تفسیر مختلف وجود دارد.

باقرزاده کریمی اضافه نمود: بر اساس تفاهمنامه بین ایران و افغانستان مقرر شده که به طور متوسط در روز 26 متر مکعب آب برای شرب و کشاورزی به سمت ایران سرازیر گردد که حداقل این مقدار 6 متر مکعب است اما این حق آبه هامون نیست و محل اختلاف بین ایران و افغانستان نیز همین موضوع است که 820 میلیون متر مکعب مورد توافق برای شرب و کشاورزی است و باید حق آبه هامون به طور جداگانه توسط افغانستان تامین گردد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: کارگروهی برای آنالیز حق آبه هامون تشکیل شده و طرح جامع دو طرفه ای برای احیای هامون تهیه شده است. در شرایط حاضر احتیاج آبی هامون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است که این موضوع در چانه زنی ها موثر خواهد بود.

باقرزاده کریمی تاکید نمود: مسائل مربوط به چاه نیمه ها در حوزه هامون یک مسئله داخلی است و باید وزارت نیرو در زمینه حجم آب ذخیره ای بازنگری کند. متاسفانه از مقدار آب رهاسازی شده به سمت ایران بخش بسیار کوچکی به تالاب می رسد که ضروری است این موضوع به شکل داخلی نیز آنالیز گردد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار کرد: طرح جامع احیای تالاب هامون در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان نیز مطرح شده است.

وی همچنین در خصوص جازموریان گفت: حد بستر و احتیاج آبی جازموریان تعیین شده است. متاسفانه جازموریان به دلیل کمبود آب به منشأ گرد و غبار تبدیل شده است. در گذشته جازموریان به وسیله سیلاب ها آبگیری می کرد که در چند سال اخیر این موضوع دچار اشکالاتی شده و جازموریان را به کانون گرد و غبار تبدیل نموده است.

باقرزاده کریمی تاکید نمود: طرح جامع احیای جازموریان در حال تهیه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 254

به "تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید