تخریب ساختمان توسط ربات بتن خوار

به گزارش سفر به روسیه، با طراحی ربات بتن خوار جهت بازیافت بتن، گام موثری در پیشرفت صنعت ساخت و ساز و صرفه جویی در مصرف آب برداشته شد. یکی از عیوب ساختارهای بتونی این است که برای تخریب طراحی نشده اند. عملیات تخریب ساختمان علاوه بر فراوری گرد و غبار فراوان و آلوده نمودن محیط زیست، نیازمند به کارگیری ماشین آلات سنگین و نیروی انسانی فراوانی می باشد و قطعاً می تواند مشکلاتی را برای شهرنشینان به همراه بیاورد.

تخریب ساختمان توسط ربات بتن خوار

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به منظور خرد کردن، تفکیک، ذوب و بازیافت سازه های بتنی تخریب شده انرژی زیادی مصرف می گردد. علاوه بر آن مجریان طرح در حین فرایند تخریب به منظور فرو نشست گرد و غبار، آب فراوانی را به روی آوارها می پاشند که با توجه به موضوع بحران آب و توصیه های اکید در مصرف این ماده حیاتی، مهندسین راه و ساختمان ناگزیر به یافتن روش های نوین در حیطه تخریب و بازیافت آوارهای ساختمانی هستند.

با استفاده از تکنولوژی های جدید، فرآیند تخریب ساختمان ها سریع تر صورت می گیرد و انرژی کمتری صرف تخریب و بازیافت سازه های ساختمانی می گردد.

ربات های بازیافت بتن (ربات های بتن خوار)

ربات های بازیافت بتن بعد از قرار دریافت در ساختمان آغاز به اسکن نمودن محیط پیرامون خود نموده و راستای را که حین عملیات تخریب قرار است در آن کار نمایند را معین می نمایند. این ربات از آب برای شکستن سطح بتون و جداسازی آن استفاده می نماید و مواد به جامانده را به داخل می کشد. با استفاده از این دستگاه، گرد وغباری فراوری نمی گردد، مواد دور ریزی بوجود نمی آید ودیگر احتیاجی به جداسازی مواد نیست.

این وسیله از آب تحت فشار به نام آب تخریب (hydro-demolition) استفاده می نماید؛ چیزی که امروزه برای برهنه کردن میل گردها جهت بازسازی پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از این مرحله، دوغاب سیمان فیلتر شده به واحد بسته بندی فرستاده می گردد؛ سپس مصالح تفکیک شده در کیسه های عظیم بسته و به نزدیک ترین ایستگاه بتن پیش ساخته راهنمایی می شوند.

واحد بسته بندی با قدرت برق و مکش جاروبرقی مانند مجهز شده است و دینام های توربینی که در راستا مکش هوا قرار دارند چند درصد از برق مورد احتیاج ربات را تامین می نمایند. آب استفاده شده در این فرآیند نیز به دستگاه برمیگردد.

بعد از عملیات تخریب ساختمان هیچ ماده ای جز میلگرد باقی نمی ماند که آن نیز از سیمان, غبار و زنگ، پاک شده و برای برش و بازیافت آماده می گردد. با تخریب بتن توسط ربات بتن خوار هر ذره از ساختمان تخریب شده برای ساخت سازه های جدید ساختمانی قابل استفاده خواهد بود.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1001

به "تخریب ساختمان توسط ربات بتن خوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب ساختمان توسط ربات بتن خوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید