تأکید علیزاده بر ضرورت مشارکت بیشتر سازمان های فرهنگی جهت جریان سازی در موضوع فداکاری خبرنگاران

به گزارش سفر به روسیه، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید بر ضرورت مشارکت بیشتر دیگر سازمان های فرهنگی جهت جریان سازی با موضوع فداکاری و ایثار در فضای دانشجویی گفت: این ظرفیت در فضای دانشجویی کشور وجود دارد.

تأکید علیزاده بر ضرورت مشارکت بیشتر سازمان های فرهنگی جهت جریان سازی در موضوع فداکاری خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز در نشست خبری دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران به همراه جمال رحیمیان دبیر دهمین آیین که به صورت نیمه حضوری در محل سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار گردید، اظهار کرد: موضوع فداکاری نباید تنها به آیین اعطای تندیس فداکاری منحصر گردد و برای ایجاد یک جریان فرهنگ ساز مشارکت دیگر بخش های فرهنگی احتیاج است.

وی با اشاره به برنامه هایی، چون برنامه کتاب سال و انتها نامه سال با موضوع فداکاری اضافه نمود: باید برنامه های متناظری که همپوشانی و تعامل لازم را با هدف جریان سازی دارد تعریف گردد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از ویژگی های برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی را مسأله محور بودن آن برشمرد و اضافه نمود: ابزار های جهاد دانشگاهی در اطلاع رسانی و نظرسنجی (ایسنا، ایکنا و ایسپا) سبب شده تا این نهاد زودتر از احتیاج جامعه و نسل جوان اطلاع حاصل کند.

علیزاده آیین اعطای تندیس را از موضوعات مسأله محور فرهنگی دانست و گفت: ایثار و فداکاری از موضوعات مورد قبول در همه جوامع و ادیان و همیشه مورد احترام و توجه جوانان است از این رو اهمیت دادن به این موضوع در حرکت جامعه به سوی اخلاقی شدن یاری می نماید.

وی تداوم این برنامه را ناشی از اهتمام دبیرخانه و معاونت فرهنگی به این موضوع برشمرد و اضافه نمود: برای جریان سازی این موضوع باید به صورت مشارکتی و با حضور همه نهاد های مرتبط اقدام گردد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توضیح داد: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که یکی از مهم ترین فعالیت هایی که در سال های اخیر جایگزین فعالیت های فرهنگی صرف شده است فعالیت های اجتماعی است از این رو تندیس فداکاری اهمیت فراوانی خواهد یافت.

علیزاده با تقدیر از دست اندرکاران آیین در برگزاری هر چه بهتر آن در ادامه بین بخشی بودن این رویداد فرهنگی را از ویژگی های شاخص دانست و گفت: می توان گفت این آیین از تعاملی ترین و مشارکتی ترین برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی است که سال جاری دبیرخانه نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته است.

وی ضمناً تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار و استفاده از ظرفیت های آنان را پیشنهاد و ادامه داد: تعریف برنامه های متعدد رونمایی از کتاب، مستندسازی تجربیات و نشست های متعدد در طول سال و. با موضوع فداکاری را باید در دستور کار قرار داد تا موضوع ایثار و فداکاری صرفاً به تندیس فداکاری منحصر نگردد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مهم ترین نکته را انتخاب صحیح دانشجویان فداکار برشمرد و اضافه نمود: فداکاری با گمنامی عجین شده است و شاید بهترین کار دبیرخانه و نهاد های مشارکت نماینده شناسایی صحیح دانشجویان و گروه های دانشجویی فداکار است.

علیزاده با تأکید بر ضرورت کوشش در جهت اختصاص امتیازاتی به تندیس فداکاری جهت قایل شدن آن امتیازات به دانشجویان دارنده تندیس گفت: این امتیازات می تواند آموزشی، اشتغال و یا فرهنگی باشد.

وی با تشکر از رسانه هایی که به نوعی در ترویج فرهنگ فداکاری فعالانه نقش ایفا نموده اند، اضافه نمود: در اینجا از همه نهاد های فرهنگی می خواهم تا در جهت جریان سازی این فرهنگ والا کوشا باشند نشان دادن مسایل ارزشی، چون ایثار و اخلاق راه های مختلف دارد که عنصر اصلی آن فداکاری است.

تقدیر از 80 دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین تندیس فداکاری

در ادامه این نشست جمال رحیمیان دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از تقدیر 80 دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین اطلاع داد و گفت: دهمین آیین تندیس فداکاری با توجه به جو سنگین کرونایی حاکم در کشور در شهریور ماه سال جاری کلید خورد و با توجه به کاهش ساعت حضور کاری همکاران فرایند کار با کندی پیش می رفت.

وی ادامه داد:، اما با حمایت ها و همراهی های همه سازمان ها و ارگان های مرتبط با وجود همه سختی ها مراحل پیش رفت.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از ویژگی های متمایز این دوره را تشکیل شورای عالی آیین به ریاست دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی و با حضور و مشارکت معاونان وزرا و سازمان ها دانست و گفت: البته شورای سیاستگذاری هم در سطح مدیران کل فرهنگی و اجتماعی سازمان ها و نهاد های مشارکت نماینده تشکیل شد.

رحیمیان با بیان این که در این دوره بعضی سازمان های دیگر (مرتبط با سلامت) به دبیرخانه ملحق شدند، اضافه نمود: از آن جمله سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری و درخواست از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ... بود.

وی با اشاره به تشکیل 8 جلسه مفصل از کمیته انتخاب و کارشناسان برای انتخاب دانشجو و یا گروه های دانشجویی فداکار گفت: تا به امروز 72 دانشجو و گروه دانشجویی فداکار شناسایی و تایید شده اند که از این تعداد 13 گروه دانشجویی حضور دارند و به نظر می رسد با تشکیل آخرین جلسه کمیته انتخاب شمار دانشجویان و گروه های دانشجویی از این میزان هم افزایش یابد.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران توضیح داد: از زمان اعلام فراخوان تا مهلت معین شده بیش از 150 دانشجو و گروه دانشجویی در سامانه تندیس ثبت نام کردند البته بعضی دیگر از دانشجویان توسط سازمان های مشارکت نماینده معرفی شدند.

رحیمیان از برگزاری اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در روز چهارشنبه 20 اسفندماه به صورت نیمه حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی اطلاع داد و گفت: مکان برگزاری دهمین آیین تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با گنجایش 700 نفر است که سال جاری کمتر از 100 نفر در این سالن حضور خواهند داشت.

وی با بیان این که این آیین سال جاری مخاطب عام ندارد، اضافه نمود: جامعه دانشجویی و دانشگاهی هم به پاس قدردانی از زحمات مدافعان سلامت از 20 اسفندماه تا انتها سال به صورت سراسری با حضور در منازل حدود 300 مدافع سلامت که جان خود را برای دفاع از سلامت هموطنان خود فدا کردند با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری تقدیر می نمایند.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این که جهاد دانشگاهی سراسر کشور به همراه دیگر اعضای دبیرخانه در اجرای این مراسم مشارکت دارند، اضافه نمود: وزارت بهداشت و علوم، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، سازمان حفاظت محیط زیست، بنیاد مستضعفان، سازمان انتقال خون نظام پزشکی، نظام پرستاری، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنیاد شهید و امور ایثارگران از آن جمله هستند.

رحیمیان این مراسم را تقدیر کوچکی از عظمت فداکاری مدافعان سلامت دانست و گفت: هیچ ملتی بی احتیاج از فرهنگ ایثار و فداکاری نیست.

وی از تأکیدات موجود را انتخاب دقیق، صادقانه، روشن و قابل دفاع برشمرد و اضافه نمود: کوشیده شد با مشارکت کارشناسان این فعالیت به درستی انجام گردد.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این که شماری از این منتخبان دانشجویان علوم پزشکی نبوده اند، گفت:، اما وظایفی، چون تأمین معیشت، ضدعفونی کردن معابر و ... را برعهده داشتند.

رحیمیان در ادامه با ارائه گزارش آماری از 9 دوره گذشته گفت: در این 9 دوره 24 درصد دانشجویان از دانشگاه آزاد، 76 درصد از دانشجویان دانشگاه های دولتی انتخاب شده بودند، همچنین 15 درصد فداکاران در 9 دوره پیشین از گروه های دانشجویی و 85 درصد از دانشجویان بوده اند.

وی با بیان این که 16 درصد فداکاران از گروه پزشکی و 84 درصد مربوط به گروه غیر پزشکی بوده است، اضافه نمود: هم چنین 21 درصد فداکاران از استان تهران و 79 درصد مربوط به دیگر استان ها بوده است.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این که می کوشیم با راه اندازی باشگاه دانشجویان فداکار به این امر مقدس سازماندهی مشخصی بدهیم، گفت: بدین ترتیب ارتباط با دانشجویان فداکار، این بدنه فعال و موتور محرکه در عرصه فعالیت اجتماعی مستمر خواهد بود.

رحیمیان میزان استقبال دانشجویان را هرسال بیش از پیش دانست وگفت: این حاکی از آن است که این آیین توانسته هر سال در میان دانشجویان شناخته شده تر با بازخورد های مثبت باشد.

وی درباره بخش ویژه این رویداد فرهنگی هم گفت: سال جاری، چون سال های گذشته در بخش ویژه از 2 دانشجویی که جان خود را در جهت حفظ سلامت مردم از دست داده اند، از یک دانشجوی شهید مدافع حرم تقدیر می گردد.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این که سال جاری قصد بر این بود تا جشنواره فرهنگی هنری در ذیل دهمین آیین برگزار گردد، توضیح داد:، اما به علت حجم کار فراوان در این دوره برگزاری جشنواره فرهنگی هنری به سال بعد (یازدهمین دوره) موکول شد.

در انتها این مراسم از پوستر نهایی دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که توسط یک دانشجو طراحی شده بود رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1472

به "تأکید علیزاده بر ضرورت مشارکت بیشتر سازمان های فرهنگی جهت جریان سازی در موضوع فداکاری خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید علیزاده بر ضرورت مشارکت بیشتر سازمان های فرهنگی جهت جریان سازی در موضوع فداکاری خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید