اگر زمین تخت بود چه اتفاقی رخ می داد؟

به گزارش سفر به روسیه، با وجود شواهد علمی مبنی بر گرد بودن زمین، بعضی از مردم واقعاً معتقدند که زمین صاف است. با فرض مسطح بودن زمین، سوالات زیادی در خصوص چگونگی زندگی روزمره روی این سطح صاف و همینطور ادامه حیات وجود دارد و سوال اصلی این است که آیا زندگی در یک صفحه مسطح عجیب و غریب با خورشید و ماه که در آسمان می چرخند امکان پذیر است؟

اگر زمین تخت بود چه اتفاقی رخ می داد؟

در یک سطح کروی، جاذبه اجسام را به یک مقدار می کشد و مهم نیست که آن ها در کجای آن قرار دارند. برای اینکه کره زمین به شکل یک صفحه مسطح درآید، جاذبه زمین از بین خواهد رفت و اگر احتیاج به جاذبه باشد زمین دوباره باید به همان شکل کروی تغییر حالت بدهد. زمین مسطح احتمالاً هیچ جاذبه ای نخواهد داشت، زیرا طبق محاسبات جیمز کلرک مکسول، ریاضیدان و فیزیکدان در دهه 1850، یک زمین جامد و دیسک مانند در شرایط جاذبه واقعی ممکن نیست.

یا شاید روی یک زمین صاف، گرانش همه چیز را به مرکز دیسک یعنی قطب شمال بکشاند. بدون جاذبه، زمین صاف قادر به نگه داشتن لایه گاز هایی که جو نامیده می گردد، نیست. نیروی جاذبه همان چیزی است که این جو را در اطراف سیاره ما نگه می دارد. بدون این لایه محافظ، آسمانی که آن را از زمین می بینیم سیاه می گردد. زیرا وقتی نور خورشید وارد جو زمین گردد دیگر پراکنده نمی گردد و آسمان دیگر آبی نخواهد بود.

از دست دادن فشار جو باعث می گردد گیاهان و حیوانات در معرض خلا فضا قرار بگیرند و در عرض چند ثانیه خفه شوند. بدون جو سیاره، آب در خلافضا می جوشد. علت این امر این است که آب هنگامی که فشار بخار آن برابر با فشار اتمسفر باشد آغاز به جوشش می نماید؛ بنابراین فشار اتمسفر کمتر به معنای نقطه جوش کمتری است.

دمای سطح نیز در نبود جو کاهش می یابد. بدون اینکه جو به گرم شدن سیاره یاری کند باعث می گردد که آب به جامانده به سرعت منجمد گردد. اگر گرانش به سمت مرکز سیاره که در این حالت قطب شمال است، گرانش پیدا کند، بارش نیز به سمت آن نقطه روان می گردد. این موضوع به این علت است که بارش به علت جاذبه روی زمین می بارد و در صورت صاف بودن زمین به سمت قوی ترین نیروی گرانش سقوط می نماید و فقط در مرکز دیسک می بارد.

هرچه به دورتر از قطب شمال سفر کنید، باران افقی می گردد. آب رودخانه ها و دریا ها نیز به سمت قطب شمال سرازیر خواهد شد، این بدان معناست که اقیانوس های متورم گسترده ای در مرکز این سیاره جمع می شوند و تقریباً هیچ آبی در لبه های زمین باقی نمی ماند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 تیر 1402 بروزرسانی: 1 تیر 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2198

به "اگر زمین تخت بود چه اتفاقی رخ می داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر زمین تخت بود چه اتفاقی رخ می داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید