اعتراض رضا کیانیان به تخریب میراث فرهنگی

به گزارش سفر به روسیه، ما از تاریخ شهر غافلیم. هر چیز اصیل زیباست، ولی متأسفانه در تهران هر چه قدیمی است و اصالت دارد خراب می کنند و به جایش یک چیز بی اصالت می سازند.

اعتراض رضا کیانیان به تخریب میراث فرهنگی

رضا کیانیان در دیباچه کتاب تاریخ شفاهی تهران، سلسبیل که توسط معصومه جوادی نسب تالیف شده، مطلبی با عنوان خاطرات دیروز مردم، شناسامه فردا نوشته و به تخریب تدریجی بخش های تاریخی تهران اشاره کرده است. رضا کیانیان در مطلب خود آورده است:

شهر را خاطرات مردم می سازد. کوچه ها و محله ها را؛ خاطره ها را. تاریخ شهر، تاریخ مردم است. خاطرات مردم، تاریخ زندگی و زیست محله های ماست. چه خوب است پای خاطره خاطره این مردم نشستن تا خاطره ها جمع شوند، تدوین شوند و بمانند... ما از تاریخ شهر غافلیم. هر چیز اصیل زیباست ولی متأسفانه در تهران هر چه قدیمی است و اصالت دارد خراب می کنند و به جایش یک چیز بی اصالت می سازند. تصویر کردن خوبی ها و زیبایی های خاطرات مردم شهر باعث می شود، ما آینده داشته باشیم. شهر و شهروند، شناسنامه داشته باشند. تاریخ تهران ساختمان های قدیمی است؛ ساختمان هایی که در دوره قاجار و رضا شاه به وجود آمده ولی بعدها تخریب شدند و بی هویتی را برای شهر به وجود آورند. سلسبیل دیروز یا رودکی امروز یا تک تک محله های با هویت و میراث تاریخی ای که فراموشش کرده ایم. مردم و دولتمردان در جهان در حفظ هویت و میراث تاریخی خود می کوشند. آن ها در جمع آوری خاطرات مردم و تاریخ شفاهی شهرهایشان کوشا هستند؛ اما ما عادت به تدوین خاطره ها نداریم. جمع آوری خاطرات مردم و تاریخ سلسبیل دیروز یا رودکی امروز یا تک تک محله های نامدار تهران، فقط یادآور دیروز نیست. تدوین این خاطره ها یعنی شناسنامه دار کردن این شهر. یعنی ما دیروزی داشته ایم. وقتی دیروز داشته باشیم، امروزمان قابل شناسایی است و وقتی امروزمان را شناختیم یعنی آینده داریم. خاطره های مردم دیروز، فردای مردم ما را می سازند.منبع: ایسنامنبع: کجارو
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 754

به "اعتراض رضا کیانیان به تخریب میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض رضا کیانیان به تخریب میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید