آیین کهن قزوینی ها در تمنای باران

به گزارش سفر به روسیه، پنجاه بدر سنتی زیبا در قزوین است که با حاجت خواهی از خداوند برای بارش باران برگزار می گردد.

آیین کهن قزوینی ها در تمنای باران

به گزارش خبرنگاران قزوین ، هر ساله در بعد از ظهر روز نوزدهم اردیبهشت ماه مردم قزوین بر اساس سنتی دیرین در مصلایی که در میان باغ های هزار ساله جنوب شرقی شهر قرار گرفته است، گرد هم جمع می شوند و با خواندن دعای نزول باران آیینی با عنوان پنجاه بدر را برگزار می نمایند که ریشه در اعتقادات و باور های کهن مردم این سرزمین دارد.

در این آیین سنتی زیبا خانواده های قزوینی به ویژه قدیمی تر ها در فضای باغ مانند مصلای شهر قزوین که در کنار یک آب انبار قدیمی در جنوب شهر قزوین و در خیابان راه ری قرار گرفته دور هم جمع می شوند و ضمن گذراندن اوقاتی خوش در این شهر، مراسم مذهبی و معنوی خود که شامل پخش نذورات، ادعیه، مناجات و دو رکعت نماز طلب نزول باران و سالی پر محصول و با برکت است را برگزار می نمایند.

البته رسم بر این است چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد، مردم در آئین پنجاه بدر نماز شکر به جای می آورند و چنانچه با فقدان این نعمت الهی روبرو باشند در این مراسم به طلب باران مشغول می شوند.

در این روز، مردم قزوین سفره های عصرانه خود را برپا می نمایند و غذا هایی همچون آش رشته و میان وعده سنتی این شهر به نام دیماج که در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده و از نان لواش خردشده، گردو، سبزی، پنیر و پیاز داغ درست می گردد به همراه هندوانه و انواع تنقلات، آجیل و شیرینی های سنتی باقی مانده از عید نوروز را در کنار یکدیگر تناول می نمایند که البته بخاطر کرونا این دورهمی ها مثل سال های گذشته نخواهد بود.

یکی دیگر از مراسم جالب توجه این آیین سنتی که پس از به جای آوردن نماز باران انجام می گردد این است که بانوانی که طلب حاجت دارند به آب انبار قدیمی شهر می فرایند و چند قطعه ی کوچک سنگ بر می دارند و با گفتن نیت و حاجت خود سنگ ها را به دیواره آب انبار فشار می دهند. بنابر اعتقاد مردم قزوین اگر این سنگ به دیواره آب انبار بچسبد، حتما حاجت روا می شوند.

گفته می گردد برگزاری این آئین سنتی بی ارتباط با قرار دریافت قزوین در اقلیمی نیمه خشک و نگرانی از خشکسالی نبوده و کارشناسان حوزه تاریخ و مردم شناسی در مورد علت برگزاری پنجاه بدر معتقدند روزگاری قزوین دچار خشکسالی های شدیدی بوده و مردم برای طلب باران به درگاه خداوند دعا کردند که با اجابت دعای آنان، از آن پس این مراسم در قالب پنجاه بدر همه ساله از سوی مردم با به جا آوردن آیین های مذهبی و معنوی اجرا می گردد.

در مراسم پنجاه بدر قزوینی ها معمولا باران و یا حداقل نم بارانی می زند که مردم بسیار از آن استقبال می نمایند و آن را نشانه ای خوب برای نزول برکت از سوی پروردگار می دانند.

در هنگام غروب خورشید همه کسانی که در این مراسم حضور دارند، نماز مغرب و عشاء را به اتفاق یکدیگر به جا می آورند و پس از سپری کردن اوقاتی خوش توام با تفریح و به جا آوردن امور مذهبی به خانه های خود باز می گردند.

در پنجاهمین روز از سال جاری مردم در کنار طلب باران برای برطرف کرونا دعا خواهند کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1572

به "آیین کهن قزوینی ها در تمنای باران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین کهن قزوینی ها در تمنای باران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید