آموزش کاشت گوجه فرنگی در خانه

به گزارش سفر به روسیه، انگیزه - کاشت سبزیجات مختلف مثل کاشت نعناع، کاشت فلفل دلمه ای یا کاشت گوجه در خانه احتیاجمند داشتن اطلاعات زیادی در این زمینه است. کاشت گوجه فرنگی به دو روش کاشت بذر و کاشت نشا (نهال) انجام می گردد که البته کاشت بذر نیز برای فراوری نشا صورت می گیرد. در این مطلب به آنالیز این دو روش پرداخته و هر چیزی که برای کاشت گوجه فرنگی در خانه به آن احتیاج دارید را به شما آموزش می دهیم.

آموزش کاشت گوجه فرنگی در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

کاشت گوجه فرنگی در خانه از طریق کاشت بذر

1- انتخاب واریته مناسب گوجه فرنگی

  • برای کاشت گوجه فرنگی در خانه نخستین مرحله انتخاب گونه مطلوب برای کاشت در گلدان است. گوجه فرنگی دارای گونه های متنوعی است که بر اساس رشد گیاه کیفیت میوه، شکل میوه و مقاومت به بیماری ها و آفات تفاوت های گوناگونی با هم دارند.
  • استفاده از گونه هایی نظیر کلاستر، چری (گیلاسی)، کالیبرا، کنزو، باربارا برای کاشت در خانه بهتر هستند. این نوع گوجه فرنگی ها طی 4 تا 6 هفته به باردهی می رسند.
  • اگر در خانه خود فضای کافی در اختیار دارید، گوجه های با رشد نامحدود برای کاشت در خانه مناسب است. این گوجه ها به صورت طبیعی رشد می نمایند و برای رشد به داربست احتیاج دارند. گوجه فرنگی های با رشد نامحدود تمام فصل به رشد و فراوری میوه ادامه می دهند.
  • در صورتی که شما به دنبال انواعی از گوجه فرنگی هستید که میوه های زیادی فراوری می نمایند و به سرعت رسیده می شوند، بهتر است گوجه فرنگی های گیلاسی بکارید.

2- تهیه خاک مناسب

  • از یک خاک مرغوب یا خاک گلدان دارای زهکشی مناسب برای کاشت بذر گوجه فرنگی در گلدان بهره ببرید. گلدان را با خاک حاصلخیز باغ پر کنید.
  • گفتنی است خاک باغ در برخی مناطق بیش از اندازه سنگین است و هنگامی که برای کاشت از این نوع خاک استفاده می گردد، سخت و فشرده خواهد شد. از این رو پیشنهاد می گردد آن را با قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت مخلوط کنید تا زهکشی خاک افزایش یابد. این مواد را میتوانید از مرکز باغبانی تهیه کنید.

3- کاشت بذر گوجه فرنگی در سینی نشا

  • خاک را مرطوب کنید. یک سینی نشا را با خاک مرطوب پر کنید. حفره های سینی نشا می بایست دارای سوراخ زهکشی باشند (در غیر این حالت بذرها فاسد می شوند).
  • با استفاده از انگشت دست خود یک سوراخ در هر حفره از سینی نشا ایجاد کنید. بذرهای گوجه فرنگی را به عمق 6 میلی متر از سطح خاک در سینی نشا بکارید. سپس لایه نازکی از خاک را بر روی بذرها بپاشید.
  • دقت داشته باشید که بذرهای گوجه فرنگی را باید 60 تا 80 روز پیش از زمانی که قصد استفاده از میوه ها را دارید بکارید.
  • در صورتی که برای کاشت بذر گوجه فرنگی خود، سینی نشا ندارید می توانید از ظرف های پلاستیکی نیز بهره ببرید. ولی ضروری است پیش از کاشت، ظرف مورد نظر را با محلول آب و سفید نماینده (به نسبت 1 به 10) ضد عفونی کنید.
  • بعد از اینکه کاشت بذرها در سینی نشا یا هر ظرف دیگری به اتمام رسید، باید گلدان یا سینی نشا را با پلاستیک بپوشانید تا از خشک شدن خاک پیشگیری گردد. بذرهای گوجه فرنگی طی مدت 5 تا 10 روز جوانه می زنند.

4- اقدامات لازم برای جوانه زدن بذر گوجه فرنگی

  • بعد از کاشت بذر، سینی نشا را به یک مکان گرم انتقال دهید. در طول جوانه زنی بذر گوجه فرنگی، دمای روزانه را بین 21 تا 26 درجه سانتی گراد حفظ کنید. اگر نمی توانید فضا را تا حداقل 21 درجه سانتی گراد گرم کنید، از دستگاه های حرارتی بهره ببرید یا گلدان را در یک مکان آفتابی قرار دهید.
  • بعد از جوانه زنی گوجه ها، پوشش پلاستیکی را بردارید و برای نهال های خود نور کافی و مناسب فراهم کنید. گوجه فرنگی در این مرحله از رشد به روزی 8 ساعت نور خورشید احتیاج دارد. اگر پنجره جنوبی دارید گلدان ها را در برابر پنجره قرار دهید. در صورتی که پنجره جنوبی ندارید برای نهال های گوجه فرنگی نور مصنوعی تعبیه کنید.
  • در صورتی که گیاه را در مقابل پنجره جنوبی قرار می دهید، آن را به طور مرتب بچرخانید تا اطمینان حاصل گردد که همه گیاه در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد.
  • دقت داشته باشید که قبل و بعد از جونه زدن، باید هر روز گیاه را آبیاری کنید و از خشک شدن خاک سینی نشا جلوگیری کنید.

کاشت گوجه فرنگی از طریق کاشت نشا

در قسمت قبل شما را با کاشت گوجه فرنگی از طریق بذر و تهیه نشا آشنا کردیم؛ اما بسیاری از افراد وقت چندانی برای کاشت بذر و تهیه نشا گوجه فرنگی ندارند و به دنبال راهی آسان و سریع برای کاشت نشا این گیاه هستند. برای این کار در گام نخست می توانید نشای گونه گوجه فرنگی مورد نظر خود را خریداری کنید و به روش زیر نسبت به کاشت و پرورش آن اقدام کنید.

1- انتخاب گلدان مناسب برای کاشت گوجه فرنگی در خانه

  • در این مرحله باید گلدان خود را برای کاشت نشا گوجه فرنگی انتخاب کنید. مناسب ترین گلدان برای کاشت گیاه گوجه فرنگی، گلدان های گلی با لعاب شیشه ای هستند، به این دلیل که خاک این گلدان ها به سرعت خشک نشده و در اندازه های گوناگونی نیز وجود دارند.
  • استفاده از جعبه های پرورش گل و گیاه که برای فضای بالکن ها تهیه شده نیز انتخاب مناسبی هستند.
  • گلدان هایی با حجم 20 تا 40 لیتر برای کاشت نشای گوجه فرنگی مناسب هستند.

2- تهیه خاک مناسب

  • دقت داشته باشید که گیاه گوجه فرنگی برای رشد مناسب و باردهی مطلوب به خاک حاصلخیز و بسیار مرغوب احتیاج دارد.
  • برای انتخاب خاک مورد استفاده برای نشا می توانید از خاک مصرفی در سینی نشا که برای کاشت بذر معرفی گردید، بهره ببرید. ترکیب خاک در این دو مرحله با یکدیگر تفاوتی ندارد.

3- انتقال نشا گوجه فرنگی به گلدان

  • در این مرحله از کاشت گوجه فرنگی در خانه باید نشاهای جوانه زده را به گلدان های عظیم تر انتقال دهید تا شرایط محیطی و خاک مناسب برای رشد آن ها در اختیارشان قرار گیرد.
  • دقت داشته باشید که انتقال نشا به درون گلدان باید با دقت هرچه تمام تر انجام گردد. برای انتقال نشاها نباید ریشه های گوجه فرنگی آسیب ببینند. گلدان را با خاک مناسب پر کنید و نشای گوجه فرنگی را با ملایمت در آن بکارید.

4- آبیاری نشا کاشته شده در گلدان

  • بعد از اینکه کاشت نشا به اتمام رسید باید در فواصل منظم و با دقت به آبیاری گلدان بپردازیم. آبیاری نباید به صورتی باشد که در استقرار نشاها خللی وارد گردد.
  • برای فهمیدن زمان مناسب جهت آبیاری نشا کاشته شده، انگشت خود را در خاک گلدان فرو ببرید. در صورتی که خاک گلدان خشک بود به گیاه آب دهید و در صورتی که سطح خاک خشک ولی زیر آن مرطوب بود، کمی دیرتر نسبت به آبیاری گیاه اقدام کنید.

5- تهیه داربست برای بوته گوجه فرنگی

  • یک ماه بعد از انتقال نشا به گلدان و بعد از رشد کافی گیاه باید برای بوته گوجه فرنگی خود یک داربست تعبیه کنید. گوجه فرنگی های با رشد نامحدود به داربست احتیاج دارند.
  • برای این کار می توانید در کنار گیاه خود یک میله فلزی یا تکه ای چوب را به عنوان داربست یا قیم گیاه در کنار آن قرار دهید.
  • در صورتی که از میله یا چوب برای داربست استفاده می کنید، ساقه گیاه را با فواصل 15 تا 20 سانتی متر از طریق طناب یا گیره نگه دارنده به میله وصل کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن ساقه، گیاه را با یک گره آزاد به میله وصل کنید.
  • در صورتی که از قفس یا داربست چند رشته ای به عنوان قیم استفاده می کنید، باید این کار را زمانی که گیاه کوچک است انجام دهید. قفس را زمانی که گیاه کوچک است در کنار آن قرار دهید؛ زیرا هنگامی که بوته گوجه بالغ است اتصال آن به قفس سخت می گردد. ساقه اصلی را با فواصل 15 تا 20 سانتی متر با استفاده از طناب یا گیره نگه دارنده به قفس متصل کنید.

6- یاری به گرده افشانی گوجه فرنگی

  • حدود 40 روز بعد از انتقال نشا به گلدان، بوته گوجه فرنگی آغاز به گل دادن می نماید. در زمان گل دادن گیاه، اگر گوجه فرنگی در بیرون از خانه نگهداری گردد، باد و حشرات به صورت طبیعی برای این گیاه گرده افشانی می نمایند ولی برای گوجه فرنگی کاشته شده در خانه قضیه متفاوت است.
  • برای یاری به گرده افشانی گیاه موجود در گلدان خود می توانید پنکه ای را در مقابل گلدان خود قرار دهید یا اینکه با دست به آرامی ساقه اصلی بوته خود را تکان دهید. همچنین می توانید برای گرده افشانی این گیاه با یاری یک قلم مو یا یک سوآپ پنبه ای گرده ها را روی گل های گوجه فرنگی توزیع کنید.

شرایط محیطی مورد احتیاج برای مراقبت از گیاه گوجه فرنگی

1- آبیاری

گوجه فرنگی برای رشد و نمو سریع خود و همچنین به خاطر محصول زیادی که فراوری می نماید احتیاج زیادی به آب دارد؛ بنابراین تا جایی که ممکن است سطح خاک آن را مرطوب نگه دارید.

2- کوددهی

انواع گوجه فرنگی با رشد نامحدود به رشد ادامه می دهند. برای حفظ این رشد، شما می بایست مواد مغذی کافی در اختیار گیاه قرار دهید. دو هفته بعد از انتقال نشا به گلدان، به گیاه کود دهید. بعد از اولین کود دهی، هر چند هفته یک بار (طبق دستور شرکت سازنده) تا زمان بلوغ به گیاه کوددهی کنید. برای این کار از کودهای با فسفر بالا بهره ببرید.

3- دما

گوجه فرنگی محصول فصل گرم است و به سرما حساس است؛ بهترین دما برای رشد گوجه فرنگی بین 19 تا 29 درجه سانتی گراد است. در بالاتر از دمای 35 درجه سانتی گراد رشد آن متوقف و میوه آن فراوری نمی گردد. در پایین تر از دمای 15 درجه سانتی گراد نیز گل ها تلقیح نشده و گیاه محصول نمی دهد.

4- خاک

گوجه فرنگی را در هر نوع از بافت خاکی می توان کاشت، ولی باید خاک بستر آن دارای زهکشی مناسب و کاملاً حاصلخیز باشد.

5- نور

گوجه فرنگی میوه فصل گرم است. پس باید نور و گرمای مناسب را برای گیاه مهیا کرد. رشد مطلوب گیاه زمانی است که در برابر نور مستقیم قرار گیرد.

زمان مناسب برای کاشت گوجه فرنگی در خانه

بهترین زمان برای کاشت گوجه فرنگی غالباً فصل بهار است ولی در صورتی که شما قصد دارید گوجه فرنگی را در گلدان و محیط خانه بکارید، می توانید این کار را در تمام فصول سال انجام دهید. تنها کافی است شرایط محیطی پرورش گوجه فرنگی را رعایت کنید.

زمان مناسب برای برداشت گوجه فرنگی

اینکه چقدر زمان ضروری است تا گوجه های پرورش یافته شما رسیده و آماده برداشت شوند، به اندازه، رقم گوجه، شرایط محیطی و دیگر عوامل آن بستگی دارد. اطمینان داشته باشید پس از کاشت اولین بوته ها تجربه شما در این راستا بیشتر خواهد شد. ولی به صورت تقریبی، حدود 40 روز پس از گل دادن گیاه یا 65 تا 80 روز بعد از انتقال نشاها به گلدان، اولین گوجه فرنگی ها ظاهر می شوند. برای دست یافتن به بهترین طعم و مزه باید صبر کنید تا گوجه فرنگی هایتان به رنگ کاملاً قرمز درآماده و برای چیدن رسیده باشند.

برای چیدن و برداشت گوجه فرنگی در زمانی که گوجه ها کاملاً رسیدند، آنها را در نزدیکی ساقه گیاه نگه داشته و بچرخانید تا گوجه از ساقه جدا گردد. دقت داشته باشید از کشیدن گوجه فرنگی در زمان چیدن اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: کاشت نعنا در گلدان به روش قلمه زدن یا کاشت بذر

آیا شما نیز ایده ای برای کاشت گوجه فرنگی در خانه دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1089

به "آموزش کاشت گوجه فرنگی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت گوجه فرنگی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید