آشنایی با خواص و مضرات گیاه کنگر

به گزارش سفر به روسیه، کنگر گیاهی است خودرو با برگ های خاردار که شباهت زیادی به کرفس دارد ، این گیاه دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد و تا حدود زیادی ناشناخته است. در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص و مضرات گیاه کنگر
آرتیشو یا کنگر فرنگی اگر چه بومی سرزمین های نزدیک به دریای مدیترانه و اروپاست اما در ایران نیز به وفور یافت می گردد و با آمدن بهار رویشی آن در طبیعت آغاز می گردد. این سبزی که از آن با نام مغذی ترین سبزی بهاری یاد می گردد خواص درمانی متنوعی دارد. کافی است متون طب سنتی و مکمل را ورق بزنید تا با کاربردها و مصارف درمانی کنگر و نسخه های درمانگران طب سنتی و مکمل به ویژه درمانگران شیوه های درمان شرق آشنا شوید؛ گیاهی که به عنوان یک سبزی پر خاصیت در سبد غذایی بسکمک از مردم در کشورهای مصر، یونان، ایران، ایالات متحده، سواحل مدیترانه و چین کاربرد دارد و سالادها، خورش ها و سوپ های متنوعی به وسیله آن تهیه می گردد. گونه ای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو می روید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان می روید و امروز در بعضی از بازار روزها در تهران و بعضی از شهرستان ها دیده می گردد.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که گیاه کنگر می تواند از بروز سرطان در انسان پیشگیری کند. کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می کنند. البته باتوجه به اینکه برگ های آن تیغ های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید.

کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می خورند و در ضمنً برای آن دسته از افرادی که گرم مزاج هستند، خوردن آن توصیه می گردد. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است.

کنگر ضدعفونی کننده، اشتهاآور، تب بر و هضم کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می گردد. این گیاه و به خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمنً قلب را نیز تقویت می کند. کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.

کنگر گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص کنگر در ادامه با ما همراه باشید.

خواص کنگر برای قلبیکی دیگر از خواص کنگر ویژگی های آن برای سلامت قلب است طبق بررسی های کارشناسان سلامت با بالا رفتن سطح کلسترول بد بیماری های قلبی برای بدن به وجود می آید زیرا با جمع شدن کلسترول جریان خونی که به سمت قلب می رود کاهش می یابد لذا باعث حمله قلبی می گردددر ضمنً با بالا رفتن کلسترول خون فشار خون بالا می رود و موجب سکته می گردد پس باید سطح کلسترول خون همیشه منظم و پایین باشد شما با مصرف کنگر کلسترول بد خون را پایین می آورید و سلامت قلب را تضمین می نمائید.1

درمان کم خونیکنگر دارای مس می باشد که باعث زیاد شدن گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی کمک می کند.

پیشگیری از دیابت و قند خونکنگر برای سم زدایی کبد بسیار مفید می باشد و باعث می گردد تا کبد دارای عملکرد بهتری برای مقابله با دفع سموم داشته باشد، این گیاه برای پیشگیری از دیابت بسیار کاربردی است. فلاونوئیدهای موجود در این گیاه و همچنین سیلیمارین موجود در کنگر باعث می گردد تا با کلسترول بالای خون مبارزه کرده و از دیابت پیشگیری کند.

رژیم لاغری و کاهش وزنگیاه کنگر دارای فیبر فراوان می باشد و باعث کاهش اشتها در افراد می گردد ، همین امر باعث می گردد تا شما دست از پرخوری برداشته و کاهش وزن را تجربه کنید.

تقویت معده و دستگاه گوارشکنگر گیاهی است که دارای فیبر بسکمک می باشد و همین امر برای بهبود هضم غذا موثر است ، این گیاه باعث درمان بی اشتهایی شده و باعث تقویت معده ها می گردد و دستگاه گوارش را تقویت می کند. گیاه کنگر دارای نشاسته ای به نام اینولین می باشد که باعث سم زدایی از روده ها می گردد.

کاهش فشار خوناین گیاه دارای پتاسیم قابل توجه ای می باشد که به کاهش فشار خون در بدن کمک می کند.2

سم زدایی کبدکنگر برای سم زدایی کبد بسیار مفید می باشد و باعث می گردد تا کبد دارای عملکرد بهتری برای مقابله با دفع سموم داشته باشد، این گیاه برای پیشگیری از دیابت بسیار کاربردی است. فلاونوئیدهای موجود در این گیاه و همچنین سیلیمارین موجود در کنگر باعث می گردد تا با کلسترول بالای خون مبارزه کرده و از دیابت پیشگیری کند.

درمان واریس ، روماتیسم و آرتروزشما می توانید از دمنوش گیاهی کنگر برای درمان واریس ، دردهای مفاصل و آرتروز و روماتسیم استفاده کنید.

سرطانسیلیمارین موجود در گیاه کنگر خاصیت ضد سرطانی دارد و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان های پروستات، پوست، سینه و سلول های دهانه رحم مفید می باشد.3

خواص کنگر برای پوست و موبرای درمان اگزما و دیگر مسائل پوستی بکار می رود.

در درمان بیشتر بیماری های پوستی اثر مفید دارد.

برای جلوگیری از ریزش مو ار برگ های آرتیشو پماد تهیه کرده و به سر بمالید.

برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل بمالید.

عصاره آرتیشو را اگر به بدن بمالید خارش را برطرف می کند.

خواص کنگر+ماستیکی از موثرترین نسخه های طبیعی برای درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب مصرف ترکیبی از ماست و کنگر است. کافی است قطعه کوچکی از کنگر را درون یک کاسه ماست رنده کرده و این ترکیب را یک ساعت پیش از خواب میل کنید. خوردن ماستی که کنگر درون آن قرار گرفته است همان طور که از ضرب المثل کنگر خوردن و لنگر انداختن بر می آید موجب سنگینی پلک ها و افزایش آرامش پیش از خواب فرد می گردد. البته باید توجه داشت مصرف این ترکیب در ساعات اولیه روز به ویژه برای افرادی که باید حین کار هوشکمک داشته باشند یا برای رسیدن به محل کارشان رانندگی کنند، توصیه نمی گردد.1

مضرات کنگر

حساسیتکنگر خواص بسکمک زیادی دارد ولی ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند. کسانی که به کنگر و یا خواص سینارین حساسیت دارند بهتر است با مشورت متخصص تغذیه یا پزشک کنگر مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند.

منع مصرفبرگ های کنگر می توانند باعث تحرک و انقباض کیسه صفرا شوند به همین جهت کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند بهتر است کنگر مصرف نکنند با حدالمقدور با مشورت پزشک متخصص این کار را انجام دهند زیرا ممکن است مصرف کنگر باعث انسداد مجاری و یا حتی پاره شدن کیسه صفرا گردد.

افراد خاصتوصیه شده است که زنان باردار برگ کنگر مصرف نکنند ، ضمن اینکه برگ کنگر برای بچه ها و کسانی که بیمارهای کلیوی و کبدی هم دارند ممکن است مسائلی ایجاد کنند.2

پی نوشت:

1.www.saat24.news

2.www.parsiday.com

3.www.entekhab.ir

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1796

به "آشنایی با خواص و مضرات گیاه کنگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و مضرات گیاه کنگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید