10 اتفاقی که در زمان مطالعه برای مغز ما می افتد

به گزارش سفر به روسیه، هر کسی که عاشق کتاب خواندن است می تواند به شما بگوید که خواندن یک رمان عالی، به شما تجربه غوطه ور شدن در تصاویر و احساسات زنده را می دهد و حتی می تواند احساسات شما را نیز تحریک کند. این حرف ظاهرا عاشقانه و احساساتی به نظر می آید، اما شواهد انکار ناپذیری وجود دارد که مغز شما در زمانِ مطالعه از این موارد پشتیبانی می نماید! در زمان مطالعه، ساختار مغز ما تغییر می نماید و می توانیم همدلی بیشتری را با شخصیت های کتاب به خرج دهیم، یا حتی مغزمان را فریب دهیم تا تصور کند اتفاقات آن رمان را واقعا تجربه نموده ایم.

10 اتفاقی که در زمان مطالعه برای مغز ما می افتد

با این مطلب از خبرنگاران مگ همراه باشید تا به شما بگوییم که در زمان مطالعه چه تغییرات باورنکردنی دیگری برای مغز ما، اتفاق می افتند.

1. ذهن شما ناخودمطلع، تصویرسازی می نماید

خواندن مطالب و کتاب هایی که در آن ها تصویر وجود دارد، علاوه بر سرگرم نماینده بودن، به ما امکان می دهد که دنیا های جدیدی در ذهن خود ایجاد کنیم. فکر می کنید این کار به صورت ارادی انجام می گردد؟ محققان دریافته اند که تمام این اتفاقات به صورت اتوماتیک و بدون اراده شما پیش می آید. اگر متنی بخوانید که در آن هیچ تصویری وجود ندارد و فقط در حال توصیف اشیاء است، ذهن شما به صورت ناخودمطلع آغاز به ساخت تصاویر مختلف می نماید تا فضای توصیف شده را به شکل یک عکس بسازد.

2. گفتار، مغز شما را به کار می اندازد

منتقدان کتاب های صوتی، گوش دادن به آن ها را به عنوان مطالعه نمی شناسند و آن را رد می نمایند. اما تحقیقات نشان داده است که عملِ گوش دادن به یک داستان می تواند مغز شما را فعال کند. وقتی برای ما داستانی تعریف می گردد، نه تنها قسمت های مربوط به پردازش زبانی در مغز ما فعال می گردد، بلکه قسمت های تجربی نیز آغاز به فعالیت می نمایند.

حتما پیش آمده که روایتی درباره غذا بشنوید و بلافاصله آن را تصور کنید و یا حتی از شنیدن توصیفِ غذا احساس گرسنگی کنید؛ در این حالت قشر حسی در مغز شما روشن شده و آغاز به تصور طعم و رنگ و ظاهر غذا می نماید. این موضوع فقط به شنیدن کتاب های صوتی خلاصه نمی گردد. ذهن ما دائما در طول روز در حال شنیدن روایت های مختلف است و این اتفاق بارها و بارها در مغز تکرار می گردد.

جرمی هسو (محقق) در مقاله ای عنوان نموده است: داستان های شخصی و شایعات، 65% از مکالمات روزمره ما را تشکیل می دهند. پس این بار که همکارتان یک داستان طولانی از اتفاقات تعطیلات گذشته را تعریف می نماید پای صحبتش بنشینید، به رادیو گوش دهید یا در طول روز حتما مدت زمانی را به شنیدن کتاب صوتی اختصاص دهید. این تمرین بسیار خوبی برای مغز شما است.

3. با مطالعه تجربیات تقریبا شبیه به زندگی خواهید داشت

تا به حال پیش آمده که با یک داستان احساس ارتباط عمیق داشته باشید، به شکلی که انگار خودتان واقعا آن را تجربه نموده اید؟ یک دلیل خوب و محکم برای این اتفاق وجود دارد: مغز شما تصور می نماید که شما آن را تجربه نموده اید! وقتی متنی را می خوانیم، مغز نمی تواند تفاوت بین داستان و اتفاقات واقعی را متوجه گردد و اینطور تشخیص می دهد که این ماجرا واقعا برای شما رخ داده است و شما در حال تجربه کردنِ آن هستید.

نکته جالب این است که در زمانِ خواندنِ یک داستان، دقیقا همان مناطق عصبی ای در مغز تحریک می گردد که با تجربه واقعیِ اتفاقات تحریک می شده! پس می بینید که رمان ها می توانند وارد افکار و احساسات ما شوند. همانطور که با یک بازی واقعیتِ مجازی (VR) می توانید ساعاتی را سرگرم شوید، به نظر می رسد که خواندن یک داستان نیز برای مغز شما مثل یک واقعیت مجازی عمل می نماید.

4. سبک های مختلف مطالعه، الگوهای مختلفی را در مغز ایجاد می نماید

مطالعه به صورت کلی باعث تحریک مغز شما می گردد اما انواع مختلفِ آن تجربه های متفاوتی را برای ذهن شما ایجاد می نماید. محققان دانشگاه استنفورد دریافته اند که خواندن متون ادبی در مغز شما، چندین عملکرد پیچیده ایجاد نموده و آن را تمرین می دهد. در حالی که خواندن متن های سبک و ساده باعث افزایش جریان خود در قسمت های مختلف مغز می گردد. آن ها به این نتیجه رسیدند که خواندن یک رمان و فکر کردن درباره آن، یک تمرین موثر مغزی است و لذتی بیشتر از خواندن متن های ساده در مغز ایجاد می نماید.

5. زبان های جدید، باعث رشد مغز شما می گردد

اگر واقعا می خواهید به مغزتان تمرین دهید یک رمان به زبان خارجی انتخاب کنید. محققان دانشگاه لوند، دانشجویان آموزشگاه مترجمی نیروهای مسلح که را در سوئد و دانشجویان پزشکی و علوم شناختی را در دانشگاه Umea مورد آزمایش قرار دادند. یک بار قبل از آغاز آزمایش و یک بار پس از یک دوره سه ماهه مطالعه فشرده، مغز آن ها را اسکن کردند و به نتیجه حیرت انگیزی رسیدند. مغز دانشجویان زبان در دو هیپوکامپ و قشر مغزی رشد نموده بود و این رشد با توجه به میزان کوششِ هر دانشجو در یادگیری متفاوت بود.

6. مغز شما در 7 روز با کتاب های الکترونیکی سازگار می گردد

اگر به خواندن کتاب های کاغذی عادت دارید و حالا مجبور به استفاده از کتاب خوان الکترونیکی هستید، ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید. اما متخصصان بیان نموده اند که مغز شما می تواند به سرعت، و بدون توجه به سن شما یا مدت زمانی که کتاب کاغذی مطالعه نموده اید، با فناوری های جدید سازگار گردد. در حقیقت مغز انسان فقط در 7 روز می تواند با فناوری های جدید، از جمله کتاب خوان الکترونیکی، سازگار گردد.

7. مغز از کتاب الکترونیک تصویر سه بعدی نمی سازد

مغز ما در طول مدت تکامل انسان، اینطور برنامه ریزی شده است که با توجه و تکیه بر نشانه هایی که دریافت می نماید موقعیت فیزیکی را احساس و تصور کند. زمانی که یک کتاب کاغذی می خوانید با دیدن تعداد صفحات به جامانده می تواند موقعیت موجود را احساس و اشتیاق برای ادامه مطالعه را ایجاد کند. کتاب های الکترونیکی امکان القای این حس را به مغز ندارد و باعث ایجاد کمی حس گم شدن در آن می گردد.

برخی از کتاب ها از علائم مکانی مختلف و همینطور ذکر تعداد صفحات به جامانده استفاده می نمایند، که همین امر در ایجاد حس موقعیت موثر است اما هیچ وقت احساسی مشابه با زمانِ خواندن کتاب کاغذی را ایجاد نمی نماید.

8. ساختار داستان، مغز ما را به دنبال کردنِ آن ترغیب می نماید و دامنه توجه ما را گسترش می دهد

داستان ها ابتدا، میانه و سرانجام دارند و این نکته خوبی برای مغز شما است. با این ساختار، مغز ترغیب می گردد که به یک ترتیب و توالیِ تعیین بیندیشد و رابطه های علت و معلولی بسازد. هرچه بیشتر مطالعه کنید، مغز شما با این سبک فکری سازگارتر می گردد. در این حالت مغز شما انعطاف پذیری بیشتری پیدا می نماید و دامنه توجه آن گسترش می یابد. دانشمندان علوم مغز و اعصاب به والدین توصیه می نمایند که برای ایجاد و پرورشِ این قابلیت، تا جایی که می توانند فرزندان شان را به مطالعه تشویق نمایند.

9. مطالعه به بهترین روش ساختار مغز شما را تغییر می دهد

همه افراد ذاتا اهل مطالعه نیستند. افرادی که به تازگی مطالعه را آغاز نموده اند هیچ وقت لذت ادبیات را درک نمی نمایند، اما می توان آن ها را آموزش داد تا بتوانند به خوانندگان بهتری تبدیل شوند. در این آموزش ها، ساختار مغز آن ها تغییر می نماید.

دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) در یک برنامه شش ماهه درباره مطالعه روزانه، کشف کردند که حجم ماده سفید در ناحیه زبانیِ مغز واقعا رشد پیدا می نماید. علاوه بر این، آن ها متوجه شدند که آموزش می تواند ساختار مغز را بهبود ببخشد و این اتفاق باعث می گردد که افراد بتوانند به مطالعه علاقه مند شوند.

10. مطالعه عمیق، احساس همدلی را بیشتر می نماید

احساس غرق شدن در یک کتاب بسیار لذت بخش است و انجام این کار می تواند مغز شما را نیز از نظر ساختاری تغییر دهد. با دوری از گفتگوهای ذهنی و عاطفیِ موجود در دنیای واقعی، می توانیم از مطالعه عمیق لذت ببریم. این نوع مطالعه به ما این امکان را می دهد که با احساس شخصیت های داستان ارتباط برقرار کنیم و این موضوع به نوبه خود باعث می گردد در زندگیِ واقعی نیز نسبت به مردم احساس همدلی بیشتری داشته باشیم، با آن ها ارتباط برقرار کنیم و نسبت به زندگی دیگران مطلع و هوشیارتر بشویم.

منبع: OEDb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1252

به "10 اتفاقی که در زمان مطالعه برای مغز ما می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 اتفاقی که در زمان مطالعه برای مغز ما می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید