نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

به گزارش سفر به روسیه، نادر فقیه زاده مانند بسیاری از طراحان بزرگ و مطرح دنیا اکنون برای چینی ها کار می نماید. Stefan Sielaff که پیش تر در آئودی و مرسدس بنز مشغول به کار بود اکنون مدیر بخش طراحی Geely است. Wolfgang Josef Egger هم که زمانی خودروهای بسیاری برای گروه فولکس واگن طراحی می کرد و شاهکاری به نام آلفارومئو 8C Competizione در زمان او به بازار معرفی گردید؛ اکنون در BYD است. حقیقت این است که چینی ها در سال های اخیر در پی مطرح ترین نام های دنیای طراحی خودرو بوده و هستند. نادر فقیه زاده نیز که یکی از تأثیرگذارترین طراحان کمپانی BMW به شمار می رفت، در روزهای گذشته خبر از همکاری خود با برند AVATR داد.

نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - نادر فقیه زاده در دوران حضورش در BMW طراحی خاص ترین و با پرستیژترین خودروهای این برند را بر عهده داشت. خودروهایی که سال ها عاشقان خودرو با احترام و به دور از هر نقدی آنها را ستایش می کردند و اکنون هم جایگزین کردن آنها با مدل های نو برای BMW کاری بسیار سخت است.

ب ام و سری 6 کوپه، گرن کوپه و کانورتیبل (F06/F12/F13)

گزارش کامل از خودروهایی که نادر فقیه زاده طراحی نموده است

BMW سری شش یکی از آیکون های این برند آلمانی است. زمانی که Christopher Edward Bangle دنیای طراحی خودرو را در این برند با معرفی سری 7 (E65) دچار شوک بزرگی کرد، BMW تصمیم گرفت برای دومین بار در طول تاریخ خود این خودرو را به بازار معرفی کند.

کریس بنگل بسیار جلوتر از زمان خود بود. از همین رو زمانی که اتاق E63/64 سری شش BMW معرفی گردید طرحی در مقابل همگان قرار داشت که سال ها کمتر خودرویی در کلاس گرن تور ها توان رقابت با آن را داشت. اما زیبایی بی حد و حصر این خودرو مدیران ب ام و را دچار چالش بزرگی کرد. چالشی به نام معرفی جانشینی شایسته برای دومین نسل سری شش.

نادر فقیه زاده فردی بود که می بایست این چالش را با موفقیت پشت سر می گذاشت. نتیجه تفکرات و خطوطی که او بر روی کاغذ رسم کرد خودرویی شد که ب ام و توانست با فروش 129/678 دستگاهی رکورد فروش نسل دوم سری شش را بشکند. این یعنی 12/930 دستگاه فروش بیشتر نسل سوم نسبت به نسل قبل!

پنج جایزه طراحی برای نسل سوم سری شش

نسل سوم سری شش ب ام و پنج جایزه طراحی مهم دنیا را از آن خود کرد. اولین جایزه در سال 2011 به وسیله Red Dot برای مدل کانورتیبل سری شش بدست آمد. در همان سال Good Design، هم برای مدل کوپه و هم نسخه کانورتیبل این جایزه منحصر به فرد را اهدا کرد.

اما فرایند کسب جوایز همچنان ادامه داشت. در 2012 جایزه iF Gold Award برای طراحی برجسته مدل کوپه به ب ام و اهدا شد. باز هم در همان سال iF Product Design جایزه طراحی محصول را شایسته مدل کانورتیبل سری شش دانست.

در 2013 جایزه طراحی بخش Passenger Car از سوی Red Dot به مدل های گرن کوپه و کوپه سری شش رسید. خودروهایی که همگی نتیجه خلاقیت نادر فقیه زاده بودند.

نسل ششم از سری هفت

سری هفت BMW لوکس ترین و خاص ترین محصولی است که این برند آلمانی در طول تاریخ خود فراوری نموده است. سهم نادر فقیه زاده از لوکس ترین فراوریات این برند، طراحی نسل ششم سری هفت بود. خودرویی که در سال 2015 به بازار راه یافت و آنقدر محبوب بود که هنوز پس از شش سال جانشینی برای آن معین نشده است.

نسل ششم سری هفت با کد اتاق G11 (طول بدنه استاندارد) و G12 (طول بدنه کشیده) شناخته می گردد. نادر فقیه زاده مسئولیت طراحی خارجی (بدنه) این نسل را بر عهده داشت.

یک ویژگی بسیار مهم

این خودرو یک ویژگی بسیار مهم داشت؛ چراغ های جلویی که به جلو پنجره وصل بودند. این ویژگی گرچه چیز نوی در محصولات ب ام و به شمار نمی رفت، اما زمانی که پیش از رونمایی رسمی از این خودرو عکس های جاسوسی آن لو رفت، انتقادهای بسیاری را از سوی هواداران BMW در پی داشت.

البته هنگامی که این خودرو رسماً در نمایشگاه خودرو آلمان در سال 2015 رونمایی شد، حجم انتقادها به این بخش از طراحی خودرو نیز کمتر و کمتر شد. اما بسیاری همچنان بر این باور بودند که نسل ششم از سری هفت ب ام و هیجانی در دیزان بدنه خود ندارد.

سال ها گذشت و Alexey Kheza مدل فیس لیفت شده نسل ششم سری هفت را طراحی کرد. با معرفی ورژن LCI این نسل، همان افرادی که منتقد طراحی نسل ششم بودند نسخه اصلی و قبل از فیس لیفت را ستایش می کردند. چرا که نادر فقیه زاده طرحی را پیاده نموده بود که حتی جابجایی یک خط در آن توان کلی بدنه را بر هم می زد!

فیس لیفت نسل ششم سری هفت ب ام و

فضای داخلی نسل پنجم سری هفت

طراحی داخلی نسل پنجم سری هفت BMW؛ اولین چالش نادر فقیه زاده در کمپانی ب ام و بود. او توانست طرح قدیمی و از مد افتاده نسل گذشته را با طرحی جاوان جایگزین کند.

طراحی داشبورد و فضای داخلی نسل پنجم آنقدر دقیق و حساب شده بود که طراحان بعدی نیز از همان اصول نادر برای طراحی داخلی نسل بعدی سری هفت استفاده کردند.

در زمان معرفی نسل پنجم سری هفت؛ بسیاری از خبرنگاران و رسانه های خودرویی در سراسر دنیا، طراحی بخش داخلی آن خودرو را یکی از نقاط قوت این خودرو قلمداد می کردند.

از BMW تا چانگان

پس از 18 سال حضور در بخش طراحی کمپانی ب ام و، نادر فقیه زاده از این برند آلمانی خداحافظی کرد. این اتفاق حدود دو سال پیش رخ داد و او اکنون سر طراح برندی تازه متولد شده است. برندی با نام AVATR که پیش تر آن را با نام چانگان NIO می شناختیم.

چانگان با مشارکت هوآوی و CATL تصمیم گرفت وارد دنیای خودروهای تمام برقی گردد. ثمره این تصمیم تولد برندی نو با نام AVATR بود که برای فراوریات خود نیازمند یک طراح آینده نگر داشت. از همین رو چانگان، جایگاه ریاست بخش دیزان این برند را در اختیار نادر فقیه زاده گذاشت تا خالق محصولات بعدی AVATR باشد.

AVATR 11

مدل AVATR 11 که با کد E11 نیز شناخته می گردد نخستین خودرویی بود که از سوی AVATR رسماً معرفی گردید. همانطور که نادر فقیه زاده در بخشی از مصاحبه با بیت ران بیان کرد؛ او از BMW خداحافظی کرد تا تجربه های نوی کسب کند.

AVATR 11 در حقیقت یک کراس اوور کوپه کاملاً برقی است. در زمان رونمایی از این خودرو عنوان شد که AVATR 11 یک خودرو هوشمند است که می تواند با سایر خودروها هم ارتباط برقرار کند.

اگر جزئیات بدنه این خودرو را به دقت دیدن کنیم متوجه می شویم که یک طرح کاملاً منحصر به فرد پیش روی ما واقع شده است. طرحی که به هیچ عنوان کپی برداری یا الگو گرفته شده از خودرویی دیگر نیست.

در بخش جلوی خودرو با نمایی رو به رو می شویم که آینده نگر و هوشمند بودن را به ما القا می نماید. خطوط استفاده شده در بخش میانی گلگیرها نماد تنومندی و چراغ یک تکه عقب اشاره به پیروی از سبک و مد طراحی روز دنیا می نماید.

برند AVATR

نخستین محصول برند AVATR که به دست نادر فقیه زاده طراحی شد؛ یک پیغام مهم را به بیننده منتقل می نماید. اینکه خودروهای آینده این برند جسور، منحصر به فرد و متمایز هستند.

با شناختی که از نادر فقیه زاده و تجربیاتی که او در طول هجده سال کار در BMW بدست آورده، می دانیم که فراوریات بعدی این برند هم می بایست از همین الگوی دیداری پیروی نمایند.

هم زمان با معرفی AVATR 11 عنوان شد که در طول پنج سال آینده حداقل چهار محصول نو در سبد فراوریات این برند حضور خواهند داشت. این بدان معناست که ما در طول سال های آینده شاهکارهای منحصر به فرد دیگری از نادر فقیه زاده خواهیم دید.

منبع: بیت ران
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1851

به "نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید