مرمت اضطراری 13 نقش از نقوش آرامگاه خشایارشا

به گزارش سفر به روسیه، مدیر داخلی مجموعه تاریخی نقش رستم از مرمت اضطراری 13 نقش از نقوش آرامگاه خشایارشا اطلاع داد.

مرمت اضطراری 13 نقش از نقوش آرامگاه خشایارشا

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، مصطفی رخشنده خو امروز 21 اردیبهشت ماه 1399 با اعلام این خبر اظهار کرد: بخش عمده ای از نقوش آرامگاه خشایارشا در اثر ترک، رویش گیاه، نهان شکفتگی، انقباض و انبساط و فشار داخلی سنگ دچار عارضه هایی از جمله تکه تکه شدن و شکستگی و جدایش شده است.

او ادامه داد: با تدوین طرح مرمت اضطراری توسط کارگروه دفتر فنی مجموعه، فعالیت های مرمتی بر روی نقوش با اولویت پرخطر شروع شد و تا به امروز بالغ بر 13 نقش همچون پادشاه، انسان بالدار (فروهر)، ماه، آتشدان، نیزه داران، نقش عظیمان و بلندپایگان جبهه شرقی، سکاهای آنسوی دریا، بابلی، ثته گوشی، هراتی، اسکودارا، خوزی و پارسی مرمت شده اند.

مدیر داخلی مجموعه تاریخی نقش رستم اعلام کرد: کارگاه مرمت آرامگاه خشایارشا یکی از عظیم ترین کارگاهای مرمتی است که شروع فعالیت ها بر روی اثر از تابستان 96 شروع شده و همچنان در حال اجرا است.

نقش رستم نام مجموعه ای باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس است که در فاصلهٔ شش کیلومتری از مجموعه میراث جهانی تخت جمشید قرار گرفته است که آرامگاه چهار تن از فرمانروایان هخامنشی، نقش برجسته های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش برجسته از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 874

به "مرمت اضطراری 13 نقش از نقوش آرامگاه خشایارشا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت اضطراری 13 نقش از نقوش آرامگاه خشایارشا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید