عکس ، تلسکوپ جیمزوب پیروز به انگشت نگاری ستاره ها شد!

به گزارش سفر به روسیه، تلسکوپ فضایی جیمز وب ، تصویری خاص از اثر انگشت ستاره ها گرفته است. 17 حلقه در این تصویر، نشان دهنده بیش از یک قرن گرد و غبار ستاره است.

عکس ، تلسکوپ جیمزوب پیروز به انگشت نگاری ستاره ها شد!

تلسکوپ فضایی جیمز وب در طی چند ماه اخیر، پیروز به شکار مجموعه ای زیبا از ستاره ها و کهکشان ها شده است. اکنون نیز با یک شاهکار باورنکردنی دیگر از این تلسکوپ روبرو هستیم. تلسکوپ جیمز وب، تصویر منحصر به فردی از 17 حلقه گرفته است که ناسا آن را اثر انگشت می خواند. این تصویر علاوه بر زیبایی برای علم نجوم اهمیت بسیاری دارد.

تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از اثر انگشت ستاره ها

حلقه های مه آلود در تصویر تازه تلسکوپ فضایی جیمز وب ، حاصل دو ستاره هستند که در فاصله کمی بیشتر از 5 هزار سال نوری از زمین قرار دارند. اساساً هر بار که جریان گاز درخشان ستاره ها در هم می آمیزند، حلقه ای غبارآلود شکل می گیرد. ناسا این حلقه ها را با عنوان اثر انگشت ستارگان نام می برد.

نکته مجذوب نماینده در خصوص این حلقه ها این است که به دانشمندان در محاسبه کردن گذر زمان یاری می نمایند. هر یک از این 17 حلقه نشان دهنده دیدار ستارگان است، دقیقاً به همان گونه که هر حلقه درخت نشان دهنده یک سال از زندگی آن است.

شباهت حلقه های ستاره ای به داخل تنه درخت به ما یادآوری می نماید که هر چیزی از دورترین ستاره ها گرفته تا سبزترین درختان، بخشی از دنیا منسجم است.

رایان لائو (Ryan Lau) ستاره شناس و نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه ای گفت: ما در حال حاضر به بیش از یک قرن فراوری گرد و غبار از این سیستم نگاه می کنیم. بعلاوه این تصویر نشان می دهد که تلسکوپ جیمز وب، چقدر حساس است.

به گفته لائو، پیش از تلسکوپ جیمز وب، ستاره شناسان با یاری تلسکوپ های زمینی می توانستند فقط دو حلقه غبار را ببینند؛ اما اکنون با یاری جیمز وب می توانند حداقل 17 حلقه را مشاهده نمایند.

دانشمندان معقتدند که دیدار ستارگان تقریباً هر هشت سال یک بار اتفاق می افتد و هر بار که آن ها به یکدیگر نزدیک می شوند، یک حلقه تازه به وجود می آید. ناسا در یک توییت به این مسئله اشاره نمود که شما می توانید آن را از این مشاهده کنید.

این یافته به یاری ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن شد. این ابزار بر نور ساطع شده از اجرام فضایی که در ناحیه فروسرخ میانی طیف الکترومغناطیسی یافت می شوند، متمرکز است. این بخش از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای کشف اجسام سردتر، مانند حلقه های پیچ خورده ستاره ها مناسب است.

بعلاوه براساس گفته گروه تحقیقات، یک ستاره در این منظومه ستاره ای بسیار نادر است. این ستاره ولف - رایه 140 (140 Wolf-Rayet) نام دارد. ستاره دیگر یک ستاره نوع O است. این ستاره درواقع یک جسم بسیار داغ است که تشخیص آن نیز نسبتاً سخت است.

ستارگان ولف -رایه برخلاف سایر ستارگان در طول زمان، میزان باورنکردنی از جرم خود را از دست می دهند. بعلاوه این ستارگان جرم زیادی دارند. درواقع ستارگان ولف-رایه حداقل 25 برابر خورشید جرم دارند. تصویر زیر میزان نسبی خورشید (بالا سمت چپ) را در مقایسه با این دو ستاره نشان می دهد.

به گفته ناسا، اساساً ستارگان فقط عنصر بسیار سبک هیدروژن را به بیرون پرتاب می نمایند. اما درواقع عناصر سنگین ساطع شده به وسیله ولف-رایه در باد ستاره ای سرد می شوند؛ درنتیجه هنگام برخورد با نسیم ستاره دیگری فشرده می شوند و به طور بالقوه محیط مناسبی را برای شکل گیری ستاره های تازه ایجاد می نمایند. حتی بعضی از دانشمندان معتقدند که خورشید نیز از بقایای فشرده ولف-رایه شکل گرفته است.

تا به امروز تنها حدود 600 مورد از ستاره های ولف-رایه در کهکشان ما پیدا شده اند. براساس گفته های پاتریک موریس، اگرچه ستارگان ولف-رایه به دلیل کوتاهی عمر خود در کهکشان ما نادر هستند؛ اما این امکان وجود دارد که در طول تاریخ کهکشان قبل از منفجر شدن یا تشکیل دادن سیاهچاله ها، غبار زیادی فراوری نموده باشند. پاتریک موریس می گوید: فکر می کنم با تلسکوپ فضایی تازه ناسا، چیزهای بیشتری در خصوص نحوه شکل دهی این ستاره ها به مواد بین ستاره ای و ایجاد ستاره های تازه در کهکشان ها یاد خواهیم گرفت.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2092

به "عکس ، تلسکوپ جیمزوب پیروز به انگشت نگاری ستاره ها شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، تلسکوپ جیمزوب پیروز به انگشت نگاری ستاره ها شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید