روزشمار: 3 اردیبهشت؛ روز جهانی زمین پاک

به گزارش سفر به روسیه، روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در فصل بهار در نیمکره شمالی (20 مارس) و یک بار هم در فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می گردد) برگزار می گردد.

روزشمار: 3 اردیبهشت؛ روز جهانی زمین پاک

سازمان ملل متحد هر سال در اعتدال بهاری، روز زمین را جشن می گیرد. این رسمی بود که به وسیله فعال صلح یعنی جان مک کانل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقه مند به عرصه دین، علم و صلح، در سال 1969 در اجلاس یونسکو معرفی گردید و به وسیله سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسه آموزشی در خصوص محیط زیست بنیان گذاشته شد. جان مک کانل در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. یوتانت دبیر کل سازمان ملل (1962- 1971) از ایده مک کانل استقبال کرد و این روز به یک روز دنیای در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد.

در ایران نیز هم زمان با دیگر کشورهای دنیا، هفته زمین پاک از روز سوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می گردد. جوامع بسکمک نیز هفته زمین را با شروع روز زمین جشن می گیرند و تمام هفته را به فعالیت های زیست محیطی اختصاص می دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل، طی یک قطعنامه، ایجاد روز بین المللی زمین پاک را خواهان شد تا همه ساله مراسم این روز، در سوم اردیبهشت مصادف با 22 آوریل برگزار گردد. این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان، نهادهای سازمان ملل، سازمان های بین المللی، منطقه ای و زیرمنطقه ای، جامعه مدنی و سازمان های غیردولتی (NGO) و سایر شرکا درخواست می نماید که آگاهی افراد درباره روز دنیای زمین پاک را وسعت بخشند و محترم شمارند.

در بعضی کشورها و منطقه ها، اصطلاح زمین پاک یا مادر زمین با اشاره به کره زمین، بیانگر وابستگی عمیق موجود میان تمامی افراد بشر، سایر گونه های موجودات زنده و زمینی است که همگی ما بر آن زندگی می کنیم. ماهیت اصلی روز دنیای زمین پاک، در برگیرندگی است، زیرا در ارزش های برگرفته از این کره خاکی، همه مردمان را سهیم می سازد و در این کار، انسان ها و طبیعت را یک نظام همگون می بیند و رابطه درست ما با طبیعت را ضامن ادامه حیات می داند. همین مفهوم، زندگی متعادل ما انسان ها را در تعامل و هماهنگی با طبیعت وسعت می بخشد و کمک مان می دهد تا برای مسائل زیست محیطی دنیا امروز، راه چاره هایی بیابیم.

روز دنیای زمین پاک هر ساله در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می گردد که نباید سیاره خود زمین را فراموش نمایند و باید به فکر حفظ آن باشند. روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نام گذاری شده است.

یادمان باشد اگر قرار است کره زمین کماکان منزل ما باشد، باید هرچه در توان داریم، انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که منزل امنی برای نسل های آینده باشد، همانطور که برای ما بوده است.

در همین روز:

1. روز بزرگداشت شیخ بهایی

2. عمارت تازه بانک ملی ایران در خیابان فردوسی افتتاح شد. (1315 شمسی)

منبع: کجارو
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1882

به "روزشمار: 3 اردیبهشت؛ روز جهانی زمین پاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 3 اردیبهشت؛ روز جهانی زمین پاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید