دومین دیوار بلند جهان در قلعه های راجستان هند!

به گزارش سفر به روسیه، قلعه های سرخ دهلی و آگرا بسیار مشهورند اما در هندوستان، قلعه های راجستان هند محل شاهزادگان راجپوتی بوده اند. تمام این قلعه ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند اما این تمام ماجرا نیست. مکانی مناسب برای پرسه زدن های بی خیال یا قدم زدن های عاشقانه را در این قلعه ها پیدا می کنید. قلعه های راجستان همانند قلعه های پریانی هستند که روی تپه ها و دریاچه ها ساخته شده اند.

دومین دیوار بلند جهان در قلعه های راجستان هند!

در این مقاله خبرنگاران شما را با جاذبه هایی که می توانید در تور مثلث طلایی هند یا سفر به هند کشف کنید، آشنا می کنیم. هر یک از این قلعه ها اگر چه در یک ایالت قرار گرفته اند اما از هم فاصله بسیار دارند. پس برای داشتن سفری ارزان به هند بهتر است که گروهی سفر کنید. کرایه اتوبوس شخصی با راننده و سرشکن شدن قیمت آن در کل گروه، هزینه های سفر به هند را کاهش می دهد.

1- قلعه چیتورگار، بزرگترین قلعه هند

نه تنها با یک میراث جهانی یونسکو، بلکه یک قلعه رویایی در مساحت 691.9 هکتار روبرو هستید! قلعه ای که به شما اجازه می دهد در ارتفاعی به اندازه 590.6 متر قدم بزنید. چه چیز دیگری برای تماشا می خواهید؟ تمام منظره شهر و دشت را در زیر پاهای خود خواهید داشت اگر به قلعه چیتورگار بروید. قلعه Chittorgarh Fort در واقع بزرگترین قلعه در میان قلعه های راجستان هند است. آنچنان بزرگ است که جمعیتی با بیش از 4000 نفر در این قلعه سکونت دارند و هنوز بخش کوچکی از آن را در بر می گیرند. در واقع شما با قلعه ای نیمه زنده روبرو هستید.

قلعه چیتورگار درون خود بناهای مذهبی، کاخ های پر از تزئین، دروازه های بزرگ هیجان انگیز و دو ستون نمادین تماشایی است. برخی از حاکمان برجسته هند که نام های آن ها را در زیر می خوانید، در این یکی از قلعه های راجستان زندگی نموده اند.

  • گوهیلات | Guhilat
  • سوریاوانشی | Suryavanshi
  • خلجی ها | Khiljis
  • بهادر شاه | Bahadur shah
  • اکبر | Akbar

و بسکمک دیگر از شاهزادگاه هندی که زیبایی های این کاخ را در طول سال ها گرامی داشته اند؛ وجود نام چنین پادشاهی در کنار هم نشان دهنده نبردهای زیادی است. این نکته را آشکار می سازد که این قلعه شاهد نبردهای زیادی بوده که از آن ها نجات یافته است. امروزه این جاذبه هند، تنها تحسین گردشگران و مسافران سراسر هند و البته جهان را دریافت می کند! برای بازدید از این قلعه، باید به شهر چیتورگار بروید. از شهر جیپور تا رسیدن به این شهر و با اتوبوس یا ماشین شخصی 6 ساعت راه دارید.

  • آدرس: Chittor Fort Road, Chittorgarh, Rajasthan 312001
  • ساعات بازدید قلعه چیتورگار: هر روز از 4 صبح تا 10 شب

2- قلعه کومبه الگار با دومین دیوار بلند جهان

قلعه کومبه الگار Kumbhalgarh Fort در قرن 15 میلادی، توسط راجا کامبا (Raja Kumbha) ساخته شده است. این قلعه با دیوارها و باروهایی طولانی، در میان جنگل های انبوه و با هفت دروازه بزرگ واقع شده است. این قلعه دومین قلعه مهم برای خاندان موارها (Mewars)، حاکمان مشهور سابق هند بود. امروزه، دیوار احاطه کننده قلعه به عنوان، دومین دیوار بلند جهان پس از دیوار بزرگ چین شناخته می شود.

درون این قلعه حدود 360 بنای مذهبی وجود دارد! بناهایی که هر یک ویژگی و تزئینات مخصوص به خود را دارند. همچنین از دیگر بناهای مشهور آن، بدل محل (Badal Mahal) است. این ناحیه از قلعه کومبه الگار، بیشترین بازدید کننده و گردشگر را به نسبت دیگر نقاط قلعه دارد. اعتقاد بر این است که بدل محل، مکان تولد حاکم مشهور ماهارانا پراتاپ Maharana Pratap است؛ و همانطور که از نام آن پیداست، این کاخ باعث می شود احساس کنید که در ابرها قدم می زنید. شاید به دلیل طرح های آبی رنگی آن مشابه با رنگ آسمان!

مطلب راهنمای سفر به هند کمک کننده و لیدر شما برای بازدید از قلعه های راجستان هند در سفر خواهد بود.

  • آدرس کومبه الگار: Fortress in Qila Kumbhalgarh, Rajasthan
  • ساعات بازدید قلعه: از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر می توان به دیدن قلعه کومبه الگار بروید.

3- قلعه رانتامبور، بهترین مکان برای تماشای ببر

قلعه رانتامبور از قلعه های راجستان هند است که نشان دهنده حاکمان و سلسله چوهوناس (Chuhuhans) در تاریخ هند است. نام قلعه به انگلیسی Ranthambore Fort نوشته می شود. اینجا تنها با یک قلعه همانند دیگر قلعه های تپه ای هند روبرو نیستید. رانتامبور به دلیل پارک ملی و ذخیره ببر در آن، در سراسر جهان مشهور است. پارکی که به تنهایی در مساحت 400 کیلومتر مربعی گسترش یافته و در گذشته مکان شکار مهاراجاهای قلعه بود. مطلب سافاری پارک ملی رانتامبور هند اطلاعات بیشتری برای تماشای ببر به شما می دهد.

این قلعه تا ارتفاع 400 متری زمین اطرافش اوج گرفته است. پس با نمایی وسیع از تمام مناظر اطراف روبرو هستید. کتیبه های موجود در این قلعه نشان دهنده سبک زندگی طایفه نگیل جات (Nagil Jat clan) هستند. طایفه ای کوچک که در دوره اشوکان درون قلعه زندگی می کردند. از بناهای مهم داخل قلعه می توان به جوگی محل (The Jogi Mahal) اشاره کرد. جوگی محل این قلعه، مهمانخانه ای برای شخصیت های برجسته مهمان بود. شخصیت های معروفی مانند رئیس جمهور پیشین راجیو گاندی (Rajiv Gandhi) و خانواده او از این بنای زیبا دیدن نموده اند.

  • آدرس رانتامبور از قلعه های معروف هند: Sawai Madhopur, Rajasthan 322001
  • ساعت هایی که می توان برای بازدید از قلعه رفت: 6 صبح تا 6 عصر. روزهای تعطیل از 5 صبح تا 10 شب

4- قلعه گاگرون از قلعه های راجستان هند

از قلعه های راجستان هند که در بالاترین نقطه تپه و کوه ساخته شده است. قلعه گاگرون با نام انگلیسی Gagron Fort کاملا با طبیعت شگفت انگیز هند محاصره شده است. در یک سوی آن، دو رودخانه به نام های کالی سند و آهو را خواهید دید. در ناحیه پشتی آن هم، جنگلی وسیع وجود دارد. کاملاً بدیهی است که قلعه گاگرون برای دور از دسترس بودن طراحی شده است. به طوری که دشمنان نتوانند به راحتی به درون قلعه وارد شوند. این شگرد ساختن قلعه را در تمام قلعه های هند می بینید اما هیچ یک از آن ها همانند گاگرون نیستند.

  • ساعات بازدید: از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر برای هر روز هفته

جاذبه های هند در اطراف قلعه گاگرون

در داخل قلعه بنای مذهبی وجود دارد که بسیار دیدنی ساخته شده است. در بیرون این بنای مذهبی، شاهد بنای مذهبی باارزش دیگری هستید. درگاه صوفی میتشاه مقدس (Dargah of Sufi Saint Mitteshah) که مخصوصا در ماه محرم بسیار شلوغ می شود. یکی از دیدنی ترین مراسم های عزاداری محرم را در این ناحیه هند نظاره گر خواهید بود. مطلب نکات سفر به جیپور برای کاهش هزینه ها را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

همچنین در نزدیکی این قلعه صومعه سنت پیپا (Saint Pipa) قرار گرفته است. گردشگرانی که به دیدن قلعه می روند، از این صومعه هم دیدن می کنند. این قلعه بین قرن هفتم تا چهاردهم ساخته شده است و در دوره های مختلف بازسازی شده است. اقوامی مانند سولتاس ها، راجپوت ها، خلجی ها، مغولان و بسکمک دیگر از فرمانروایان افسانه ای درون قلعه زندگی نموده اند. اگر از جیپور با ماشین شخصی به سمت قلعه حرکت کنید، نزدیک به 6 ساعت در راه هستید.

5- قلعه آمبر، با بیشترین بازدید کننده در نزدیکی جیپور

کلمه آمبر به معنی کهرباست و نام این قلعه به خاطر رنگی که دارد، انتخاب شده است. قلعه آمبر Amber Fort از موقعیت خوبی برای بازدید گردشگران هند برخوردار است؛ چرا که در 11 کیلومتری جیپور واقع شده است. این منطقه در بالای دامنه های تپه آراوالی، در مجاورت قلعه جیگار (Jaigarh fort) قرار گرفته است. چنین ویژگی هایی باعش شده تا قلعه آمبر روزانه بیش از 5000 بازدید کننده داشته باشد. به نظر می رسد که این دو قلعه (آمبر و جیگار) جزئی از یک مجموعه واحد بوده اند. برای آشنایی با جاهای دیدنی شهربه جز قلعه های راجستان هند به سراغ مطلب جاذبه های گردشگری جیپور بروید.

  • آدرس قلعه آمبر: Devisinghpura, Amer, Jaipur, Rajasthan 302001
  • ساعات بازدید از قلعه از 8 صبح تا 05:30 بعد از ظهر است. در شب هنگام قلعه دوباره از ساعت 06:30 تا 09:15 برای نمایش نورپردازی باز می شود.

تاریخچه ای کوتاه از قلعه جیپور

بگذارید کمی راجع به آنچه در این قلعه انتظارتان را می کشد، صحبت کنیم. ابتدا به دریاچه ای در جلوی قلعه آمبر می رسید که باید از روی آن گذر کنید. سپس پلکانی طولانی شما را به سمت بالا و ورودی قلعه هدایت می کند. اعتقاد بر این است که این قلعه با شکوه، در سال 1592 توسط راجا مان سینگ Raja Man Singh طراحی و ساخته شد. بعداً هم شاهزاده ای به نام ساوای جای سینگ Sawai Jai Singh آن را بازسازی نموده است.

این قلعه از سنگ های قرمز و سنگ مرمر ساخته شده و دارای چندین دروازه است که اندازه بزرگ آن را پوشش می دهد. درست در نزدیکی دروازه گانش (Ganeshs gate) بنای سیلا دیوی قرار گرفته است. بنایی مقدس و قابل احترام از قلعه های راجستان هندکه ارزش بازدید دارد.

6- قلعه جیسالمر، قلعه ای طلایی مستتر در دل کویر

قلعه جیسالمر Jaisalmer Fort در سال 1156 میلادی توسط روال جیسوال (Rawal Jaiswal) ساخته شده بود. این قلعه مشهور هند پس از پیروزی در نبردهای افسانه ای، تحت حکمرانی علاء الدین خلیجی و همایون نیز قرار داشته است. قلعه درون شهر جیسالمر ساخته شده و تمام این مجموعه در میان کویر گسترده تار (Thar) قرار گرفته اند. رنگ طلایی این قلعه باعث می شود تا به عنوان سونار کوئیلا (Sonar Quila) به معنی قلعه طلایی نیز شناخته شود. جیسالمر در هنگام غروب آفتاب به دلیل رنگی که دارد، در میان شن و ماسه های کویر استتار می شود.

وجود زندگی در قلعه جیسالمر

این قلعه دارای یک راج محل، حیاط و بنایی برای عبادت است که بیشترین بازدید کننده را درون قلعه دارند. بسکمک از مناطق این قلعه به دلیل فرو ریختگی و سایر مسائل، خراب یا دچار فرسایش شدند. به همین دلیل، صندوق جهانی یونسکو با سازمان اعتماد ملی برای هنر و فرهنگ هند (INTAC) برای ساخت مجدد با یکدیگر همکاری کردند. امروزه این قلعه و کاخ با غرور ایستاده است و از کاخ پادشاهی آن به عنوان موزه استفاده می شود.

این قلعه دستخوش بسکمک از تغییرات بوده و بازسازی ها بوده تا بتواند همچنان مورد استفاده قرار بگیرد. حتی درون آن هتلی با ایوانی رو به منظره شهر جیسالمر وجود دارد. جدای از گردشگران خارجی که وارد قلعه می شوند، مردم عادی را هم خواهید دید. در میان قلعه های راجستان هند این قلعه هنوز سکنه قدیمی خود را نگه داشته است. برای اطلاعات بیشتر از شهر و قلعه مطلب آشنایی با شهر طلایی جیسالمر را بخوانید.

  • کدام یک از قلعه های هند، بیشترین بازدید کننده را دارد؟

قلعه هایی که به شهرهای مثلث طلایی هند نزدیک هستند، به دلیل دسترسی آسان، بیشترین بازدید کننده را دارند. قلعه هایی مانند قلعه های سرخ دهلی و آگرا و البته قلعه آمبر جزو این جاذبه های گردشگری هند هستند.

  • بهترین وسیله حمل و نقل برای بازدید از قلعه های هند چیست؟

بهتر است برای راحتی در سفر، از وسایلی مانند ماشین های شخصی، اتوبوس ها و تاکسی ها استفاده کنید. همچنین به دلیل اینکه بیشتر این قلعه ها، درون شهرهای ایالت راجستان قرار گرفته اند، با اتوبوس های بین شهری هم می توانید سفر کنید. به خاطر داشته باشید که قطار در بسکمک از این مسیرها یافت نمی شود.

به جز این 6 قلعه ای که به شما معرفی کردیم، قلعه های راجستان هند دیگری هم وجود دارند. قلعه هایی مانند مهرانگار یا جیگار که در این ناحیه با نماهایی بی نظیر قد علم نموده اند. اما این دو قلعه جزوی از میراث جهانی یونسکو در هند نیستند؛ و در مجموعه قلعه های تپه ای نامش دیده نمی شود. اگر برای بازدید از شهرهای معروف هند آمادگی دارید، وسایل سفر خود را آماده نموده و بلیط هواپیما جیپور را بگیرید. نزدیک ترین شهر به این قلعه ها، شهر جیپور است که مقصدی عالی برای اقامت خواهد بود. شاد می شویم تا کسانی که هم اکنون به این قلعه ها سفر نموده اند، برای ما کامنت بگذارند. از تجربیات و مناظر دیدنی درون این قلعه ها و احساسی که داشته اند برای ما بنویسند.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 319

به "دومین دیوار بلند جهان در قلعه های راجستان هند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین دیوار بلند جهان در قلعه های راجستان هند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید