جریمه 680 دلاری؛ عامل بازدارنده تخلف یا شوخی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان با نامزدان؟

به گزارش سفر به روسیه، کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان جریمه 50 هزار افغانی (680 دلار) را برای نامزدانی در نظر گرفته که پیش از اعلام نتایج خود را پیروز انتخابات می دانند، باتوجه به هزینه بسیار بالای انتخابات، این موضوع عامل بازدارنده نیست و بیشتر به شوخی شبیه است.

جریمه 680 دلاری؛ عامل بازدارنده تخلف یا شوخی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان با نامزدان؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، پس از انتها انتخابات ریاست جمهوری از همان ابتدا، تیم های انتخاباتی مدعی پیروزی شدند، امرالله صالح معاون اول تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری اشرف غنی به صدای آمریکا گفته بود براساس آماری که این تیم دریافت نموده است بین 60 تا 70 درصد مردم به آنها رأی داده اند و براساس آمارهای غیررسمی این تیم پیروز انتخابات است .

عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز در یک کنفراس خبری گفت که این تیم با اختلاف از دیگر نامزدها آرای بیشتری را کسب نموده و انتخابات به دور دوم نخواهد رفت زیرا که این تیم دولت آینده افغانستان را تشکیل خواهد داد .

گلبدین حکمتیار در گفت­ وگو با بی­.بی­.سی مدعی شده بود که بطور یقین پیروز انتخابات ریاست جمهوری است. حکیم تورسن نیز حتی قبل از برگزاری انتخابات خود را پیروز قطعی عنوان می­ کرد.

روزنامه 8 صبح نوشت که مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی در افغانستان این اعلام پیروزی­ ها را تخلف انتخاباتی عنوان کردند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان پس از گذشت 10 روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان جریمه نقدی تیم­ های انتخاباتی متخلف را مطرح نموده است.

زرمینه کاکر معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان میزان جریمه را بسته به شدت تخلف از 5 هزار تا 50 هزار افغانی (حدود 70 تا 680 دلار) بیان کرد.

نکته قابل توجه در اظهارات خانم کاکر مبلغ یاد شده به عنوان جریمه نقدی می­ باشد.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات افغانستان لایحه مصارف رقابت های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری این کشور را تا مرز 442 میلیون افغانی (5 میلیون و 815 هزار دلار) معین نموده بود. اما خبرهایی از هزینه مبالغ بیشتری در قیاس با سقف مشخص شده توسط دو تیم مدعی در رسانه­ ها منتشر شده است.

براساس گزارش کمیسیون انتخابات، مجموع هزینه­ های این انتخابات به بیش از 220 میلیون دلار می ­رسد.

با صرف این­همه هزینه در انتخابات، جریمه نقدی تخلفات بین 70 دلار تا 680 دلار در نظر گرفته شده است. این مقدار جریمه بیشتر به شوخی شباهت دارد و عامل بازدارنده از تخلف انتخاباتی نیست.

با مقایسه ارقام هزینه شده توسط دسته­های انتخاباتی (5 میلیون و 815 هزار دلار) طنز ماجرا به خوبی آشکار می گردد.

یکی از راه های مبارزه با جرایم و تخلفات در برخورد با هر معضلی، هزینه­ بر کردن ارتکاب آنها می­ باشد. ناگفته پیداست که جریمه هر مورد تخلف از قانون باید با آن جرم، تناسب داشته باشد. با توجه به همین نکته، تیم های انتخاباتی که برای برنده شدن در انتخابات چند میلیون دلار هزینه نموده­ اند را نمی­ توان با چند صد دلار مجبور به اجرای قانون کرد. اینگونه برخورد با تخلفات، در واقع به نوعی نادیده دریافت آنها محسوب می گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 453

به "جریمه 680 دلاری؛ عامل بازدارنده تخلف یا شوخی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان با نامزدان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه 680 دلاری؛ عامل بازدارنده تخلف یا شوخی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان با نامزدان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید