برخورد دو کهکشان و انفجاری به درخشندگی 1 تریلیون خورشید

به گزارش سفر به روسیه، تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال مشاهده نتیجه برخورد دو کهکشان مارپیچی با یکدیگر است که نتیجه این برخورد چیزی به روشنی یک تریلیون خورشید است.

برخورد دو کهکشان و انفجاری به درخشندگی 1 تریلیون خورشید

دانشمندان اخیرا از رصدخانه فضایی، همکاری ناسا و آژانس های فضایی اروپا و کانادا، برای مطالعه منطقه فوق العاده درخشان در فاصله 250 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مار استفاده کردند. این جسم در طول موج های مادون قرمز که با چشم غیرمسلح نامرئی است، درخشان تر می درخشد و آن را به یک سوژه ایده آل برای وب تبدیل می نماید که نور را در مادون قرمز تشخیص می دهد.

این برخورد که با نام Arp 220 شناخته می گردد، درخشان ترین کهکشان از سه کهکشان نزدیک به کهکشان راه شیری است. این نام از دویست و بیستمین جرم آن در میان اطلس کهکشان های عجیب و غریب هالتون آرپ گرفته شده است.

محققان بر این باورند که با آغاز ترکیب این دو کهکشان در حدود 700 میلیون سال پیش، انفجاری از ستاره های تازه را مشتعل کردند.

حدود 200 خوشه ستاره ای در منطقه ای متراکم و غبارآلود به وسعت حدود 5000 سال نوری قرار دارند. به گفته مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، مقدار گاز یافت شده در این نقطه نسبتا کوچک، فقط 5 درصد به مقدار وسعت کهکشان راه شیری، با تمام گاز های موجود در سراسر کهکشان ما برابری می نماید. چنین پدیده ای به عنوان اولیرگ شناخته می گردد که یک کهکشان مادون قرمز فوق العاده درخشان است.

به گفته آژانس فضایی اروپا، کیهان شناسان این نظریه را مطرح نموده اند که اولیرگ ها می توانند کاتالیزور هایی در تکامل کهکشان های بیضی شکل یا تخم مرغی در دنیا باشند.

پیش از این، تلسکوپ های رادیویی 100 بقایای ابرنواختر یا انفجار ستاره ای را در بخشی از Arp 220 مشاهده کردند که کمتر از 500 سال نوری وسعت داشت و تلسکوپ فضایی هابل کشف کرد که هسته های دو کهکشان اصلی آن تنها هستند. با فاصله 1200 سال نوری.

هر یک از هسته های کهکشانی ترکیب شده به وسیله یک حلقه ستاره ساز در حال چرخش احاطه شده است که نور خیره کننده ای را که وب در فروسرخ گرفته است را منفجر می نماید. این نور درخشان یک ویژگی برجسته و فوران ستاره را ایجاد می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2172

به "برخورد دو کهکشان و انفجاری به درخشندگی 1 تریلیون خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد دو کهکشان و انفجاری به درخشندگی 1 تریلیون خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید