اعلام آغاز بازسازی قلعه بهادری در کمیجان

به گزارش سفر به روسیه، ایسنا/ براساس سخنان رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کمیجان، آغاز بازسازی قلعه بهادری در کمیجان صورت پذیرفت.

اعلام آغاز بازسازی قلعه بهادری در کمیجان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

سعید نیک نام با اشاره به اینکه قلعه خاندان بهادری مربوط به دوره قاجار است که زمین آن 11 هزار مترمربع وسعت دارد، اضافه نمود: بنای قلعه سه هزار مترمربع و دارای دو بخش و دو درب چوبی در قسمت شمالی و غربی است که البته درب اصلی در بخش جنوبی بنا نهاده شد.

وی با بیان اینکه وسیع ترین و بزرگترین ساختمانهای قلعه در بخش شمالی بنا نهاده شده که به بخش اعیان نشین شهره است، گفت: این قلعه علاوه بر شاه نشین دارای باغ، قلمستان و برجهای بلند بوده که متاسفانه در طول زمان برجها آسیب دیده و ارتفاع به شش متر رسیده است.

نیک نام مصالح بکار رفته در ساخت این بنا را خشت، سنگ، آجر، چوب، آهک و گچ بیان کرد و اضافه نمود: مجموعه قلعه خاندان بهادری، شش بخش دارد که از آن میان، دو قسمت در محدوده هشتی در ضلع جنوبی قلعه و مربوط به اصطبل ها و محل نگهداری چهارپایان بوده و وسیع ترین و بزرگترین ساختمانهای قلعه، در بخش شمالی آن نهاده شده که مدتها بعنوان بخش اعیان نشین قلعه کاربری داشته است.

وی اضافه نمود: بخش بیرونی عمارت قلعه بهادری، مجموعه ای از اتاقهای پنج دری و سه دری و ایوان های ستون دار، با تزیینات چشم نواز و زیبا در اروسی ها و پنجره های چوبی و شیشه های رنگی است که ضمن جذابیت دادن به معماری قلعه، اشرافیت بخش بیرونی به حیاط مرکزی را نیز مهیا نموده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کمیجان با بیان اینکه این بنای تاریخی با شماره 7701 در تاریخ 17 اسفندماه 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اضافه نمود: ضلع شمال غربی بنا شامل ساختمان شاه نشین قلعه و فضای مطبخ غربی بدلیل بارندگی بیشترین آسیب را دیده که مورد بازسازی قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: عملیات بازسازی قلعه خاندان بهادری با اعتباری بالغ بر 650 میلیون ریال شروع شد که دو ماه به طول می انجامد، اما برای بازسازی کل بنا بیش از سه میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

نیک نام اضافه نمود: در حال حاضر کاربری بنا تاریخی است و با تکمیل بازسازی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1052

به "اعلام آغاز بازسازی قلعه بهادری در کمیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آغاز بازسازی قلعه بهادری در کمیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید