مورد عجیب استقلال و پرسپولیس؛ شاهکاری در سطح دنیا!
به گزارش سفر به روسیه، حکم توقیف لوگوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صادر شده است و این دو باشگاه شرایط اقتصادی خوبی برای پرداخت بدهی های خود ندارند.
خبرآنلاین: لوگوی ستاره دار تیم های سرخابی پایتخت در آستانه واگذاری است و هر لحظه امکان دارد که مراحل توقیف این دو لوگو تکمیل گردد و این دو باشگاه با یک مشکل عظیم روبه رو شوند. این دو باشگاه درصورتی که طلب کارهایشان را راضی ننمایند، حتی نمی توانند از نشان هایشان استفاده نمایند و کم ترین تبعات این اتفاق، شروع مسائل تجاری و اسپانسرینگ است. این اتفاق درحالی در فوتبال ایران می افتد که باشگاه ها و برندهای معتبر جهانی برای نشان و لوگوهای تجاری خود ارزش زیادی قائل هستند و تمام کوشش خودشان را برای حفظ آن انجام می دهند.
اگر کمی دقیق تر به اخباری که پیرامون صادر شدن حکم توقیف باشگاه پرسپولیس است نگاه کنیم به خبری می رسیم که در آن ایرج عرب، مدیرعامل پرسپولیس به طلب کار باشگاه گفته هر کاری می خواهید انجام دهید تا طرفدار بداند که ما چه شرایطی داریم! در طرف مقابل هم خلیل زاده، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال اعلام نموده که این موضوع صحت ندارد. اما با نامه ای که روز یک شنبه در خبرگزاری ها منتشر شد، احتمال اینکه یکی از طلب کاران باشگاه استقلال، پیروز شده باشد که حکم توقیف لوگو را بگیرد، بسیار بالاست. واکنش وزارت ورزش هم به عنوان متولی این دو تیم هم قابل تفکر و تامل است؛ مدیرکل امور باشگاه های وزارت ورزش در گفت وگویی که در هفته گذشته داشت اظهار داشت که در جریان این اتفاق نیست و این حرف ها را جدی نمی گیرد.
حواس جمع مدیران بارسلونا
در فوتبال اروپا اما شرایط کاملا برعکس است و باشگاه ها تمام کوشششان را برای استفاده حداکثری از لوگوهایشان انجام می دهند. حتی برای مدت طولانی با یکدیگر دچار درگیری می شوند تا اعتبارشان را حفظ نمایند؛ باشگاه بارسلونا در سال 2015 متوجه شد که باشگاه اوتلول گالاتی رومانی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیسش، لوگوی خود را دوباره طراحی نموده و این لوگو، شبیه لوگوی بارسلونا است. بارسلونا از این اتفاق عصبانی شد و پیغام هایی را برای باشگاه خاطی فرستاد. مدیر ورزشی باشگاه رومانیایی هم اظهار داشت که حق را به بارسلونا می دهد و این لوگو را به دو دلیل عوض خواهند کرد؛ دریافت پیغامی از سمت بارسلونا و راضی نبودن طرفداران.
درگیری در خارج از جهانی فوتبال
اهمیت لوگو و نشان برای باشگاه ها قابل درک است، اما گاهی این اتفاقات بین یک باشگاه فوتبال و کمپانی های بزرگ جهانی شکل می گیرد. از 5 سال پیش و سال 2014 میلادی، جنگی میان باشگاه والنسیای اسپانیا و کمپانی دی سی، خالق بتمن، شکل گرفت. کمپانی دی سی معتقد بود، باشگاه والنسیا که لقب خفاش ها را هم به دوش می کشد، خفاش را از روی اثر این کمپانی کپی برداری نموده و حق استفاده از آن را ندارد، اما باشگاه اسپانیایی با انتشار بیانیه ای اظهار داشت از سال 2012 در کوشش است تا از لوگوی جدید خود رونمایی کند و به هیچ وجه از کمپانی دی سی کپی برداری ننموده است. آن ها همچنین اظهار داشتند که از سال 1922 از خفاش در لوگوی خود استفاده می کردند و هیچ مسئله ای هم برای استفاده از آن نخواهند داشت. این ماجرای برای مدتی مسکوت ماند و در سال میلادی جاری، بازهم کمپانی دی سی اظهار داشت که بتمن و خفاش نماد آن هاست، اما این بار باشگاه والنسیا و یکی از سخنگویان این باشگاه اظهار داشتند که زمانی که این باشگاه علامت خفاش را در نمادش داشته، مردم آمریکا (کشوری که کمپانی دی سی فعالیتش را از آن جا شروع نموده) به دنبال بوفالوها می دویدند. از حرف هایی که طرفین هر چند وقت یک بار به همدیگر می زنند این گونه برداشت می گردد که تا فوتبال دوستان و علاقه مندان به شخصیت های ابرقهرمانی کمپانی دی سی، باید این دعواها را تحمل نمایند.
با مقایسه همین نکات ساده و پیش پا افتاده است که تعیین می گردد فوتبال ایران و سطح اول فوتبال اروپا فرسنگ ها با یکدیگر فاصله دارند و در هر لحظه و با هر مقایسه ای این اختلاف بیش از هر زمانی خود را نشان می دهد و این ادعا ثابت می گردد که فاصله میان فوتبال ایران و اروپا، فاصله ای نیست که به راحتی جبران گردد، باید خون تازه ای به رگ های فوتبال تزریق گردد تا شاید فرصتی برای کم کردن فاصله شکل بگیرد.
اتفاقی که اخیرا برای لوگو دو باشگاه استقلال و پرسپولیس افتاده، نمونه ای بی نظیر در سطح فوتبال جهان است. اینکه لوگو دو باشگاه بزرگ قاره در خطر توقیف قرار بگیرد، به جز درباره حق نشر که قوانین بین المللی دارد، رخ نداده و تا به حال هیچ باشگاهی نبوده که لوگو آن به خاطر بدهی توقیف گردد. چنین اتفاقاتی است که فوتبال ایران را از همه جای جهان مجزا می نماید و نشان می دهد مدیریت فوتبال ایران تا چه اندازه نسبت به استانداردهای جهانی، عقب افتاده و توسعه نیافته است.
منبع: توریسم آنلاین