یک مصوبه دولتی به دلیل تجویز عدم اجرای آرای مراجع قضایی ابطال شد

به گزارش سفر به روسیه، هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از یک مصوبه دولت که عدم اجرای آرای مراجع قضایی را تجویز می کرد را به دلیل مغایرت با قانون ابطال کرد.

یک مصوبه دولتی به دلیل تجویز عدم اجرای آرای مراجع قضایی ابطال شد

به گزارش خبرنگاران، این مصوبه بدون توجه به طرق شکایت از آراء محاکم و نقض آنها در قوانین مختلف، طریق عدم اجرای آراء مراجع قضایی را مشخص نموده است،

طبق گردشکار پرونده، متن مصوبه مذکور و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این باره به توضیح زیر است:

متن مصوبه هیأت دولت

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت دادگستری ـ سازمان حفاظت محیط زیست

هیأت وزیران در جلسه 1393/10/10 به پیشنهاد شماره 1/6338/م و/93ـ 1393/10/7 وزارت راه و شهرسازی موافقت کرد:

1ـ به منظور واگذاری زمین معوض به اعضای تعاونی های موضوع پیشنهاد یاد گردیده، دستگاههای متولی و مسئول ذیربط نسبت به شناسایی اراضی مناسب به جز در مجاورت شهر تهران در حداقل پنج نقطه برای ارائه به تعاونیهای مذکور اقدام و نتیجه را جهت تأیید به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه کنند اعضای تعاونی های مذکور که فاقد هرگونه سابقه اخذ مسکن یا زمین از نهادها و سازمان های دولتی نباشند در اولویت واگذاری قرار می گیرند.

2ـ هرگونه نقل و انتقال املاک تعاونی های مذکور به موجب قانون منع فروش واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرقانونی است وزارت راه و شهرسازی مکلف است برای اعلام عمومی این بند از جمله از طریق رسانه ها اقدام نماید.

3ـ وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را از طریق وزارت دادگستری برای هماهنگی در عدم اجرای آراء مراجع قضایی مبنی بر الزام به صدور پروانه در اراضی موصوف انجام دهد.

4ـ کارگروهی مرکب از وزیران راه و شهرسازی (رئیس) و دادگستری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار تهران به طور مرتب اجرای تصمیمات یاد گردیده را پیگیری و در صورت وجود مشکل، حل و فصل کنند.

رأی هیأت عمومی

نظر به اینکه برای نقض آراء محاکم در قوانین مختلف طریق خاص پیش بینی گردیده و در مواردی که آراء به علت مغایرت با قانون و شرایط خاص امکان اجرا ندارد از طریق مقررات قانونی می توان نسبت به تجدیدنظر فوق العاده در آن آراء اقدام کرد، حکم مقرر در بند 3 مصوبه مورد شکایت که به جای تجویز پیگیری موضوع برای نقض آراء از طرق قانونی، طریق عدم اجرای آراء مراجع قضایی را مشخص نموده است، خارج از حدود اختیارات هیأت وزیران است و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می گردد.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 15

به "یک مصوبه دولتی به دلیل تجویز عدم اجرای آرای مراجع قضایی ابطال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مصوبه دولتی به دلیل تجویز عدم اجرای آرای مراجع قضایی ابطال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید