نیروی انسانی کلیدی ترین عامل توسعه کشاورزی است

به گزارش سفر به روسیه، به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، خالد جعفری در جلسه ستاد پشتیبانی و ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی گفت: هدف نظام نوین ترویج، انتقال دانش به کارشناسان مستقر در مراکز به منظور ارتباط دوسویه با بهره برداران و ساماندهی این مراکز است.

نیروی انسانی کلیدی ترین عامل توسعه کشاورزی است

جعفری با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این جلسات، راه اندازی و پشتیبانی مراکز است، اضافه نمود: در راستای عملیاتی کردن نظام نوین ترویج کشاورزی، مدیریت دانش، پهنه بندی عرصه های فراوری و ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی از اولویت ها است و باید به دقت به آن پرداخته گردد.

وی اعلام کرد: مراکز باید در راستای تحقق کشاورزیِ پایدار مبتنی بر دانش گام بردارند یعنی در بحث کشاورزی، تامین غذا و امنیت غذایی را مهیا نموده و دیگر این که محیط زیست را برای آیندگان مان به شکلی به جا بگذاریم که قابل استفاده باشد.

جعفری با تاکید بر اینکه در بحث توسعه کشاورزی عوامل متعددی دخیل هستند، اظهارداشت: از جمله عوامل مهم می توان به سرمایه، تکنولوژی روز و زیر ساخت های مناسب و نیروی انسانی اشاره نمود.

وی با تاکید بر اینکه مراکز باید تمامی شرایط دستیابی به نظام نوین ترویج را مهیا نمایند، اضافه نمود: بخش اعظمی از تجهیز مراکز جهاد کشاورزی به امکانات اداری و فنی در استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: مهمترین وظیفه کارشناسان، شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های هر پهنه، مسائل و مسائل و چالش های بهره برداران و ارائه آخرین دستاورد های علمی، متناسب با ظرفیت و احتیاج اقلیمی و آب و هوایی هر پهنه می باشد.

جعفری اضافه نمود: بحث نظام جامع مدیریت دانش در ترویج، باید مبتنی بر اصل ارتباط دو سویه و حلقه ارتباطی محققان و بهره برداران باشد و کارشناسان تخصصی بویژه تحقیقات و ستاد و شهرستان ها باید حمایت بیشتری از این بحث(اراتباط دوسویه و ارائه مطلب جدید) داشته باشند و مدام سامانه مورد نظر را رصد نمایند.

وی بر دستور کار قراردادن باز مهندسی استقرار مراکز جهاد کشاورزی تاکید نمود وگفت: باید براساس پراکنش بهره برداران، واحد های فراوریی، وضعیت جغرافیایی و پتانسیل های هر استان در محل استقرار مراکز تغییرات ایجاد گردد و نیروی انسانی نیز مشمول این باز مهندسی خواهد شد و حتما در هر مرکز کارشناسان زراعت، باغبانی و امور دام حضور داشته باشند و از کارشناسان با انگیزه، در مراکز استفاده گردد.

جعفری با اشاره به اینکه وظیفه اصلی مدیریت ترویج هماهنگی است، پس در این خصوص تمام بخش های سازمان وظیفه مند هستند، گفت: کلیه قسمت های معاونت و مدیریت های سازمان وظیفه مند هستند که به منظور فعال کردن این مراکز نظارت کاملی بر فعالیت آنها داشته و هدایت های لازم را ارائه دهند.

جعفری اضافه نمود: بخش های ستادی از تمرکز گرایی دوری نمایند و بیشتر وظایف را به کارشناسان پهنه محول نمایند به عنوان مثال در بخش آب وخاک، شیلات وغیره برای بهره وری بیشتر مراکز این امر باید در اسرع وقت صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 34

به "نیروی انسانی کلیدی ترین عامل توسعه کشاورزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروی انسانی کلیدی ترین عامل توسعه کشاورزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید