برداشت طلای سرخ از مزارع شهرستان مرند شروع شد

به گزارش سفر به روسیه، منوچهر رحمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند، در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به اینکه شهرستان مرند به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کاشت محصول ارزشمند و استراتژیک زعفران به شمار می رود، توضیح داد: مزایای کشت این گیاه سودآور در کنار مقاومت به خشکی و احتیاج کم آب، در سال های اخیر کشت این محصول توانسته نقش سازنده ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته و به دلیل ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت سبب شده تعداد بیشتری از کشاورزان به کشت این محصول ارزشمند در مرند روی آورند.

برداشت طلای سرخ از مزارع شهرستان مرند شروع شد

رحمانی ادامه داد: کشت زعفران در شهرستان مرند از سال 1378 در زمینی حدود یک هکتار شروع و در سال زراعی سال جاری به 180هکتار افزایش یافته است و پیش بینی می گردد 720 کیلو گرم زعفران ناب از مزارع این شهرستان فراوری و به مصرف داخل شهرستان وسایر استان های همجوار برسد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کم آبی چند سال اخیر و توجه به این امر که فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان واقع شده است و عمده احتیاج آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می گردد و همچنین با توجه به اینکه زعفران در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی احتیاجی به آبیاری ندارد و گیاهی است استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی و بهترین گزینه جهت کشت محصول سودآور برای کشاورزان به شمار می رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به شروع عملیات جمع آوری گل های سر از خاک برآورده زعفران، پیش از طلوع آفتاب توسط کشاورزان گفت: پیاز زعفران هر روز صبح گل فراوری می نماید و با چیده شدن آن، روز بعد بوته ها دوباره گل می دهد و این روند 20 تا 25 روز ادامه می یابد.

رحمانی درباره اهمیت زمان چیدن گل زعفران اذعان داشت: گل زعفران باید همان روز چیده گردد، چرا که هر قدر آفتاب به آن بتابد از کیفیت زعفران کاسته می گردد.

راه اندازی واحد بسته بندی زعفران در مرند

وی در ادامه از راه اندازی 2 واحد بسته بندی دارای برند محلی و تجاری اطلاع داد و ابراز داشت: این واحدها نسبت به خرید و بسته بندی و فرآوری در بسته های خاصی اقدام و نسبت به فروش و صادرات، تمهیدات لازم را فراهم نموده که تاکنون در این مورد نسبت به توسعه آن از محل توسعه صندوق کشاورزی و سایر منابع به واحدهای فوق تسهیلات بانکی اعطا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند ارزآوری، رقابت پذیر بودن نسبت به سایر محصولات کشت شده از لحاظ درآمد و اشتغال زایی و مصرف کم آب و بهترین محصول برای اصلاح الگوی کشت و جایگزین مناسب برای صیفی و سبزیجات در منطقه را از مزیت های ویژه زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی برشمرد.

رحمانی با اشاره به اینکه از 165هکتار اراضی زیرکشت زعفران در شهرستان مرند، طی سال گذشته 650 کیلوگرم زعفران استحصال شده است، تاکید نمود: محصول زعفران فراوریی این شهرستان، از نظر کیفیت در سطح کشور بسیار عالی و مرغوب بوده و با تأثیر مثبت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی این منطقه باعث ایجاد و ازدیاد اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران شده و اثرات مثبتی بر اقتصاد کشاورزی شهرستان داشته است.

وی از افزایش سطح زیرکشت زعفران به لحاظ شرایط آب و هوایی و احتیاج کم آبی این محصول در سال های اخیر در شهرستان مرند اطلاع داد و گفت: سال جاری برای نخستین بار پیاز فراوری شده زعفران در شهرستان مرند به خارج از شهرستان به میزان 120 تن و در بین متقاضیان کشت این محصول در شهرهای بستان آباد، ورزقان، میانه، گوگان، شبستر، صوفیان، هشترود و ارومیه، خوی و ماکو توزیع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 74

به "برداشت طلای سرخ از مزارع شهرستان مرند شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت طلای سرخ از مزارع شهرستان مرند شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید