چند درصد خودروها در مراکز معاینه فنی مردود می شوند

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران : مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از مردودی بیش از 104 هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی اطلاع داد.

چند درصد خودروها در مراکز معاینه فنی مردود می شوند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا ،حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران درباره برنامه های ستاد معاینه فنی با توجه به آغاز آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال گفت: براساس آیین نامه دولت کارگروه استانی معاینه فنی خودرو، وظیفه نظارت بر عملکرد ستادهای معاینه فنی در استان را بر عهده داشته که با عنایت به افزایش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال در شهر تهران و اهمیت صحت و دقت عملکرد مراکز معاینه فنی در کنترل و ارزیابی خودروها استاندار تهران به کارگروه استانی معاینه فنی تاکیدات ویژه ای کرد تا نظارت ها بر عملکرد این مراکز توسط ستادهای معاینه فنی بیشتر گردد، چرا که نتیجه این نظارت بر فراوری و انتشار آلایندگی در کلانشهر تهران اثر دارد.

مقدم درباره شرایط معاینه فنی خودروهای تهران در 6 ماهه نخست امسال گفت: در 6 ماهه نخست امسال 623 هزار و 51 برای بار اول به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که با توجه به رد شدن بعضی خودروها و مراجعه برای بار دوم، 869 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی انجام شده است.

مردود شدن بیش از 104 هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اضافه نمود: از 623 هزار خودرویی که به مراکز ما مراجعه کردند، 104 هزار و 981 خودرو، معادل 17 درصد به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی مردود شدند. 85 هزار و 196 دستگاه خودروی سبک، معادل 14 درصد، تنها به دلیل نقص در ترمز در مراکز معاینه فنی مردود شدند. در زمینه آنالیز سیستم تعلیق خودرو 5 درصد و هم راستایی محور 11 درصد مردود شدند.

او در پاسخ به این سوال که این اعداد در مقایسه با سال گذشته چه تغییری داشتند؟ گفت: تقریبا تغییری نداشتند و نمی توانیم بگوییم کیفیت خودروها بدتر و یا بهتر شده است. سال گذشته نیز در همین رنج بوده است و تغییرات نقص فنی این خودروها از سال گذشته تا به امروز قابل قضاوت نیست.

مقدم گفت: از بین رفتن نقص این تعداد خودرو بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را کاهش می دهد و شناسایی آنها اقدام مهمی است که منجر به اصلاح و از بین رفتن خطر آلایندگی آنها می گردد. در 6 ماهه اول سال این تعداد خودروی آلوده شناسایی شدند که اصلاحات را انجام و معاینه فنی را دریافت کردند.

او ادامه داد: 40 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می نمایند، مردود می شوند که از این میان 96 درصد پس از اصلاح و برطرف ایراد می توانند معاینه فنی خود را دریافت نمایند و 4 درصد دیگر نمی توانند معاینه بگیرند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در پاسخ به این سوال که بعضی خودورها برای اخذ معاینه فنی کاتالیست نصب می نمایند، گفت: کاهش آلودگی هوا نیازمند مشارکت و همراهی همه شهروندان است بدون تردید همه ما نسبت به سلامتی خود، خانواده و سایر شهروندان دارای یک مسئولیت اجتماعی هستیم و رویکرد ما باید به نحوی باشد که حداقل از یک خودرو با آلایندگی کم و ایمن استفاده کنیم. پرواضح است این مسئله زمانی تحقق می یابد که در تکریم به قانون، انجام به موقع معاینه فنی دوره ای، نگهداشت صحیح خودرو و استفاده از لوازم یدکی استاندارد کوشا باشیم. وظیفه ما به عنوان معاینه فنی این است که شرایط کنونی خودرو را در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار دهیم و اینکه خودرویی قطعه را از کجا دریافت می نماید در حیطه مسئولیت ما نیست. مرکز معاینه فنی وظیفه و اجازه این را ندارد که بپرسد قطعات خودور کجا بسته شده است و چگونگی تعمیر خودرو به صاحب آن بستگی دارد.

مقدم در پاسخ به این سوال که ابزاری برای آنالیز اجاره ای بودن قطعات خودور وجود دارد یا خیر؟ گفت: ابزاری وجود ندارد و تشخیص آن در مراکز معاینه فنی امکان پذیر نیست. هیچ مرجعی نمی تواند بگوید برای تعمیر ماشین از چه قطعه ای استفاده نموده اید، اما واحدهای تعمیرگاهی زیر نظر ستاد معاینه فنی در صورتی که چنین اقدامی را انجام دهند، از آنجایی که این موضوع خط قرمز ماست، غیبرطرفال خواهند شد.

مقدم اضافه نمود: بعلاوه تعمیرگاه هایی که در این حوزه شناسایی کنیم، قطعا به اتحادیه معرفی می کنیم و اتحادیه و صنوف باید به آن رسیدگی نمایند. اتحادیه و صنوف تعمیرگاه ها و لوازم یدکی ها باید به این صورت ورود نمایند که تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است و باید اتحادیه ها نسبت به این قضیه در صورت وقوع، جدی تر برخورد نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1192

به "چند درصد خودروها در مراکز معاینه فنی مردود می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد خودروها در مراکز معاینه فنی مردود می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید