چاووش اوغلو: امارات به دنبال تجزیه یمن و فتنه انگیزی در کشورهای آفریقایی است

به گزارش سفر به روسیه، وزیر خارجه ترکیه، ابوظبی را به کوشش برای تجزیه یمن و ایجاد فتنه در کشورهای آفریقایی و عربی متهم کرد.

چاووش اوغلو: امارات به دنبال تجزیه یمن و فتنه انگیزی در کشورهای آفریقایی است

با تور افریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، شب گذشته دولت امارات را به کوشش برای تجزیه یمن و فتنه انگیزی در کشورهای آفریقایی و عربی متهم کرد و گفت که کشورش کاملا با این موضوع مخالف است.

به اعلام شبکه الجزیره، وی اضافه نمود: نظام ابوظبی کوشش دارد در کشورهای آفریقایی فتنه و هرج و مرج به پا کند و به دنبال تجزیه یمن است.

امارات که در ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن مشارکت دارد، متهم است که از تشکیلات نظامی خارج از چارچوب دولت عبدربه منصور هادی حمایت می نماید.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه به نقش امارات در لیبی اشاره و تاکید نمود: در صورت خدشه وارد شدن به یکپارچگی خاک لیبی، کلیه کشورهای اطراف آن اعم از مصر یا تونس تحت تاثیر منفی آن قرار خواهند گرفت.

وی سپس به امکان توسعه چارچوب همکاری های امنیتی میان ترکیه و دولت لیبی در مرحله آینده اشاره نمود و گفت: ترکیه به صورت مستقیم در کنار نیروهای دولت وفاق ملی لیبی که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته می گردد، علیه نیروهای خلیفه حفتر که آشکارا تحت حمایت امارات هستند، وارد عمل شد. حفتر هیچ مشروعیتی در لیبی ندارد و لذا نباید در میز مذاکرات حضور داشته باشد.

چاووش اوغلو همچنین از نقش فرانسه در لیبی انتقاد کرد و آن را منفی و در تضاد با سیاست های ناتو توصیف کرد.

یبی بعد از سرنگونی سرهنگ معمر القذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال 2015 با حمایت سازمان ملل و جامعه بین الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست فایز سراج بر اساس توافق صُخیرات مغرب تشکیل شد. هم اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و مجلس وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست عبدالله الثنی و مجلس در طبرق زدند که به مجلس طبرق معروف است و طی این سال ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و مجلس، جنگ و درگیری است.

ترکیه از زمان موافقت مجلس این کشور با اعزام نیروی نظامی به لیبی جهت حمایت از دولت وفاق ملی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، رسماً از این دولت حمایت سیاسی و نظامی می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 937

به "چاووش اوغلو: امارات به دنبال تجزیه یمن و فتنه انگیزی در کشورهای آفریقایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: امارات به دنبال تجزیه یمن و فتنه انگیزی در کشورهای آفریقایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید