پلاسما درمانی بیماران دچار کرونا در مشهد شروع می شود

به گزارش سفر به روسیه، مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی می گوید درمان کرونا از طریق پلاسمای فرد بهبود یافته از روز دوشنبه 25 فروردین مشهد آغاز می شود.

پلاسما درمانی بیماران دچار کرونا در مشهد شروع می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا مجید عبداللهی اظهار کرد: باتوجه به تحقیقات اجرا شده نسبت به درمان کرونا با پلاسمای فرد بهبود یافته، تصمیم گرفته شد که این کار در استان آغاز شود.

وی اضافه کرد: در این روش، به منظور تقویت سیستم ایمنی بیماران مبتلا به کرونا، پلاسمای فرد بهبود یافته به فرد مبتلا اهدا می شود. این شیوه بسیار نوین و جدید برای درمان کووید-19 است. این طرح حدود 20 روز است که در تهران اجرا شده و نتایج خوب و مثبتی را به دنبال داشته است.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه زمان و فرصت در این برهه حساس کنونی بسیار مهم و بااهمیت است، اعلام نمود: باتوجه به جلسات و صحبت هایی که با اساتید دانشگاهی شد، به این تصمیم رسیدیم که این روش برای درمان کرونا بسیار موثر خواهد بود.

عبداللهی با اشاره به اینکه درمانگر اختیار این را دارد که خود نوع درمان را انتخاب کند، اعلام نمود: برای دریافت پلاسمای فرد بهبود یافته، یک کانکس باهمکاری و کمک سپاه امام رضا(ع) در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: حضور افراد بهبود یافته در مراکز عمومی انتقال خون استان شاید ترس را برای مردم عادی ایجاد کند. بنابراین ما ترجیح دادیم که محل این کار در بیمارستان امام رضا(ع) باشد؛ چراکه اعتماد عمومی سرمایه ماست و نمی خواهیم آن را از دست بدهیم.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: تجهیزات مورد نیاز برای کانکس تهیه و کانکس مستقر شده و درمان کرونا از طریق پلاسمای فرد بهبود یافته از فردا در مشهد آغاز خواهد شد.

عبدالهی بیان کرد: براساس منشور اخلاقی وزارت بهداشت، اهداکننده باید داوطلبانه و براساس میل شخصی خود برای اهداء خون اقدام کند.

وی با بیان اینکه مسائل حقوقی و درمانی درمان کرونا با پلاسما به عهده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است، شرح داد: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی براساس اطلاعاتی که در دست دارد با افراد واجدشرایط تماس می گیرد. به آنها گفته می شود که شما در مرحله یک هفته و یا دو هفته بعد از بهبودی کرونا هستید و با اهداء پلاسما خون خود می توانید افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند را نجات دهید.

عبداللهی در خصوص این نوع درمان، گفت: این کار به نوعی واکسن است. کار واکسن تقویت سیستم ایمنی بدن اکتیو و سالم است. اهداء پلاسمای فرد بهبود یافته به بدن بیمار، نوعی پادتن یا آنتی بادی را وارد بدن فرد بیمار می کند. کووید-19 به دلیل اینکه ویروسی جدید و ناشناخته در دنیاست، هنوز واکسنی برای درمان آن ساخته نشده است. بیشترین نوع این پادتن در بدن کسی است که یک تا دو هفته از بهبودی او از کرونا می گذرد.

وی با بیان اینکه بهترین مزیت درمان کرونا با پلاسمای فرد بهبود یافته این است که شهروندان در جلوی چشم ما پر پر نمی شوند، اظهار کرد: این کار در چین اجرا شده و نتایج مثبتی داشته است. در تهران نیز 200 نفر با این عمل به بهبودی رسیده اند. این درمان برای همه افراد و گروه های سنی قابل اجراست. پرسنل درمانی ما سعی کردند که افراد مبتلا به این بیماری که از بهبودی شان قطع امید شده و یا در کما هستند را از طریق این روش درمان کنند.

وی اضافه کرد: قبل از دریافت پلاسما از فرد بهبود یافته، کلیه آزمایش های لازم از جمله ویروس ایدز، هپاتیت و... از او گرفته می شود. فرآیند این عمل همانند کاری است که در مراکز اهداء خون انجام می شود.

  1. سرم درمانی برای کووید-19 | داروی ویروس کرونا در خون بهبودیافتگان از بیماری

  • سازمان غذا و داروی آمریکا پلاسما درمانی برای کرونا را تایید کرد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 895

به "پلاسما درمانی بیماران دچار کرونا در مشهد شروع می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاسما درمانی بیماران دچار کرونا در مشهد شروع می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید