نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی

به گزارش سفر به روسیه، ارتباطات اکنون به صدای مردم تبدیل شده است، صدایی که بی واسطه مطالبه می نماید و جواب می گیرد. امروز در دورانی هستیم که نظارت همگانی فضای مجازی جایگزین نظارت میدانی شده است.

نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی

در گذشته برای اطلاع از مسائل مناطق محروم و دورافتاده، باید نظارت میدانی انجام می شد، بنابراین بسیاری از این مناطق برای سال های طولانی دچار مسائل و کمبودهایی بودند که توجهی به برطرف آنها نمی شد.

اما گسترش شبکه های ارتباطی و فضای مجازی، این فرایند را تغییر داد به طوری که اکنون با وقوع کوچکترین اتفاق و بروز مسئله ای در هر نقطه دور افتاده ای، امکان اطلاع رسانی سراسری درباره آن وجود دارد.

در این میان، روستاها که معمولا از کمترین امکانات و زیرساخت های ارتباطی برخوردار بوده اند، در انعکاس و پیگیری برطرف مشکل دارای بیشترین چالش بوده اند.

اما در سال های اخیر و به ویژه دوران فعالیت دولت تدبیر و امید، این فرایند تغییر یافته و زیرساخت های ارتباطی در مناطق روستایی، گسترش قابل توجهی یافته است. آمارها نشان می دهد شاخص های ارتباطی در دولت یازدهم و دوازدهم سرعت بیشتری به خود گرفت.

حدود هشت سال قبل روستاهای بالای 20 خانوار دسترسی شان به شبکه ملی اطلاعات صفر بود، اما اغلب شهرها به دنیای بدون واسطه اینترنت دسترسی داشتند. مدتی گذشت و این کمبود کاملا به چشم آمد و جبران عقب ماندگی در حوزه توسعه ارتباطات در روستاها در دستور کار نهاده شد.

عزم جدی برای اتصال روستاها به اینترنت، تقریبا از 4 سال قبل و با حضور وزیر جوان ارتباطات آغاز شد و تا سرانجام سال گذشته به 35 هزار روستای دارای اتصال رسید. اکنون تعداد این روستاها از 35 هزار و 520 روستا نیز گذر نموده است.

از یک سال قبل و با شیوع ویروس کرونا، اینترنت به زیرساخت حیاتی کشور تبدیل شد. آموزش، سلامت، خرید، دریافت تسهیلات دولتی، اطلاع رسانی همگی جزو کارهای مهمی بودند که پیش از آغاز کرونا به صورت حضوری انجام می شد، اما با آغاز پاندومی همگی به یک چیز وابسته شدند؛ اتصال به اینترنت.

اتصال به اینترنت، بیش از گذشته به مطالبه جدی مردم در روستاها برای رساندن صدای شان به مسئولین تبدیل شده است. اتصال به اینترنت، فضایی فراهم نموده که هیچ چیز از چشم آدم ها دور نماند.

برطرف مشکل اینترنت روستایی پس از مطالبه در فضای مجازی

عکس ها، ویدیوها، توئیت ها امروز صدای مردم شده اند. صدایی که بی واسطه به گوش مسئولین می رسد و بارها شاهد بودیم این صدا توانسته تعداد زیادی از مسائل را حل نماید. دیگر احتیاج نیست مسئولانی که سمت اجرایی در کشور ندارند، برای اطلاع از مسائل به شهر و روستاهای مختلف بفرایند. مردم با انتشار یک عکس یا ویدیو می توانند مطالبه شان را مطرح نمایند.

به همین علت است که امروز نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی شده است. یک نفر مطالبه می نماید، یک جمع مطالبه اش را تکرار می نمایند و در نهایت مسئول مربوطه باید به این مطالبه جواب بدهد. این فرایند نظارتی مجازی اکنون توانسته بعضی از مسائل مردم خصوصا در مناطق محروم را بیش از گذشته منعکس کند تا دستگاه ها برای آن ها تدبیر بیندیشند.

چند ماه قبل تصاویری از دانش آموزان و معلمان مناطق جنوبی منتشر شد که هر کدام از آنها حکایت از عدم اتصال روستای شان به اینترنت داشت. مسئله ای که آموزش شان را مختل نموده بود. این عکس ها در فضای مجازی منتشر شد. همه از وزیر ارتباطات مطالبه این را داشتند که چرا این روستاها به اینترنت متصل نشده اند.

اینترنت

محمدجواد آذری جهرمی اوایل دی ماه همراه با معاونان خود به مدت 10 روز در سیستان و بلوچستان مستقر شد و اتصال یک هزار و 200 روستا در دستور کار نهاده شد. جمعیت بالای روستایی، فواصل زیاد بین روستاها و مسائل برق، توسعه ارتباطات در سیستان وبلوچستان را با مشکل روبرو نموده بود اما تهمیداتی که اندیشیده شد، قطار توسعه ارتباطات در این منطقه را روی ریل انداخت.

45 درصد از جمعیت استان سیستان و بلوچستان روستایی است، فاصله روستاها از یکدیگر زیاد است و به شدت پراکنده اند. در اغلب شهرهای دیگر معمولا روستاها به یکدیگر متصل هستند و این مسئله کار توسعه ارتباطی را راحت می نماید اما در استان سیستان و بلوچستان خبری از این نکته مثبت نیست.

روستاهای دورافتاده و جمعیت اندک در این روستاهای پراکنده، باعث شده خدمت رسانی بسیار سخت گردد. وزارت ارتباطات بیشترین اعتبار برای توسعه ارتباطی روستا را برای این استان در نظر گرفته اما به دلیل همین مسائل، توسعه ارتباطات با سرعتی که انتظار داشتیم انجام نشد. حالا با گذشت حدود دو ماه از آغاز توسعه ارتباطات در این روستاها، شاهد لبخند بچه هایی هستیم که احتیاج به ارتباطات به مسئله جدی زندگی و تحصیل شان تبدیل شده است.

حالا وزیر ارتباطات چند روزی است که راهی هرمزگان و بندرعباس شده است. شهرستان بشاگرد و روستاهای آن اطراف مقر اصلی مسئولان حوزه ارتباطات برای برقراری اتصال به اینترنت است. تیم فنی مستقر در این منطقه از 4 ماه اقدامات مهمی برای محرومیت زدایی از بشاگرد و برقراری عدالت ارتباطی انجام دادند و به همین واسطه امروز پوشش بشاگرد از متوسط کشوری بالاتر رفته و می توان گفت بشاگرد از محرمیت ارتباطی خارج شده است.

برای اتصال روستاهای باقی مانده در این منطقه 10 روز در نظر گرفته شده تا با احداث 22 سایت، قبل از آغاز سال جدید تمامی روستاهای این منطقه به اینترنت متصل شوند.

در این مدت 185 سایت در استان نصب و ارتقاء داده شد که در شهرستان های مختلف همچون بشاگرد، بندرعباس، حاجی آباد، بندرلنگه، بستک، رودان و سایر شهرستان ها نصب می گردد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1473

به "نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید