مذاکرات شیخ اعتدال و سلطان میانه رو نقطه عطف می گردد

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران: بارها کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب رفتارهای خصومت آمیزی با تهران داشته اند، اما عمان تا جایی که توانسته خود را از این مباحث دور نگهداشته است.

مذاکرات شیخ اعتدال و سلطان میانه رو نقطه عطف می گردد

به گزارش خبرنگار گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، عمان مانند ایران تنها کشوری است که به واسطه مالکیت برسوی دیگرتنگه استراتژیک هرمز هم بر آبهای خلیج فارس و هم بر دریای عمان اشراف و حاکمیت مرزی دارد. روزانه درصد عمده ای از نفت جهانی به مقصد کشورهای کوچک و بزرگ جهان از این تنگه عبورمی کند. مالکیت آب های سرزمینی در مهم ترین تنگه جهان و سروکار داشتن با تردد نفتکش هایی از مبدا حساس ترین نقطه جهان و به مقصد قدرت های بزرگ اقتصاد و سیاست در جهان، به تنهایی کافی است تا موقعیت عمان در این نقطه حیاتی از خاورمیانه موقعیتی خاص و استراتژیک باشد. بر این اساس با توجه به ذهنیتی که از سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وجود دارد این فکر تداعی می گردد که مناسبات سیاسی مسقط با جهان نزدیک و دور هم این قابلیت را دارد که هرازگاهی دچار فراز و فرود گردد.

اما با این همه رفتار و رویکرد سیاسی عمان در طول چند دهه گذشته همواره همراه با میانه روی و اعتدال در دیپلماسی خارجی و سیاست های داخلی بوده است. این اعتدال مستمر باعث شده که سلطان قابوس فارغ از تحولات جهانی و منطقه ای و تغییر حکومتها همواره مناسبات مسقط را با پایتخت های مهم منطقه و جهان در اوج نگهدارد. در این بین روابط تهران و مسقط یکی از مثالهای شاخص در حفظ اعتدال در دپیلماسی است. کمتر کشوری را می توان یافت که مانند عمان مناسباتش با تهران در طول نیم قرن گذشته از هیچکدام از وقایع جهانی و منطقه ای تاثیر نپذیرفته باشد و بالا و پایین نشده باشد.

بارها کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب رفتارهای خصومت آمیزی با تهران داشته اند، اما عمان تا جایی که توانسته خود را از این مباحث دور نگهداشته است. انقلاب اسلامی سال 57 و استقرار حکومت جمهوری اسلامی به جای حکومت شاهنشاهی فهرست دوستان و دشمنان تهران را در منطقه تغییراتی اساسی داد اما مسقط یک استثنا در میان همسایگان بود وعمان بعد از 57 برای ایران چندان تفاوتی با عمان قبل از 57 نداشت. عمان بر خلاف سایر کشورهای خلیج فارس، در جریان جنگ ایران و عراق نیز سعی کرد تا از اتخاذ سیاست های افراطی و یکسویه خودداری نموده و از اقدامات تحریک آمیز علیه ایران دوری کند.

مقام های عمانی در جریان این جنگ، همواره تاکید می کردند که قائل به گزینه ای جز همزیستی مسالمت آمیز میان ایران و کشورهای خلیج فارس نیستند.همجواری آبی و گره خوردن امنیت و منافع ملی دو کشور به وسیله تنگه هرمز، قرابت های قومی بین بخش هایی از دو کشور، همراهی و مساعدت تاریخی به واسطه ماجرای جنگ ظفار و حمایت نظامی ایران از حاکمیت عمان در سال های دور، وساطت های هرازگاهی برای برطرف و کاهش اختلافات تهران با بعضی پایتخت های غربی در سالهای نزدیک فقط بخشی از همه آن چیزی است که روابط بین دو پایتخت را از هر نظر خاص و متفاوت از سایر پایتخت ها نموده است.

در طول چهار دهه اخیر موقعیت جغرافیایی و سیاسی تنگه هرمز پیوندهای مستحکمی را بین دو کشور ایجاد نموده و هم افزایی برای تامین امنیت تنگه هرمز، نقش مهم و استراتژیکی به ایران و عمان درسطح منطقه داده است. علاوه بر این با وجود نزدیکی زبانی و فرهنگی عمان با همسایگان جنوبی، نزدیکی جغرافیایی ایران و عمان در تنگه هرمز و نیز دوری عمان از قلمرو جغرافیایی همسایگان عرب منطقه همسویی های دیپلماتیک دو کشور را تشدید نموده و با اهمیت های امنیتی و منفعتی تنگه هرمز درآمیخته تا عمانی ها در همه این سال ها برای تداوم و تثبیت روابط حسنه با تهران ترغیب شوند.

با این همه که گفته شد بی راه نیست که اولین مهمان خارجی رئیس جمهور دولت اعتدال در ایران، حاکم معتدل ترین همسایه و با ثبات ترین دوست ایران باشد. طبیعی است که چنین دوستی بر اساس منافع ملی کشورخود، همسایه شمالی و پرقدرتش را با ثبات و اعتدال گرا و همچنان دوست می خواهد.اما آیا همه آنچه که سلطان قابوس را بلافاصله پس از استقرار دولت به تهران کشانده، همین اعلام تداوم حسن همجواری و نگهداشتن مناسبات در اوج است و دیگر هیچ؟

به نظر می رسد با در نظر دریافت تحولات منطقه ای، استقبال جهانی از استقراردولتمردان و دپیلمات های کارکشته و اعتدال گرا در پاستور، سوابق میانجی گرانه پادشاهی عمان بین تهران و واشنگتن و نیز شرایط زمانی خاص انجام این ملاقات باید کار ویژه ای دیگر و فراتر از روابط دو جانبه را برای این سفر مهم جستجو کرد. اگرچه این کارویژه هنوز در میان خبرهای رسمی و بازخورد رسانه ای مذاکرات رسمی سلطان عمان با مقامات کشورمان جایی نداشته است اما همه شواهد منطقی حکایت از آن دارد که باید این سفر را جدی گرفت. شاید این سفر و مذاکرات شیخ اعتدال و سلطان میانه رو همان نقطه عطفی باشد که بسیاری انتظارش را می کشند و صدایش در آینده در خواهد آمد...

منبع: ابتکار

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 262

به "مذاکرات شیخ اعتدال و سلطان میانه رو نقطه عطف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات شیخ اعتدال و سلطان میانه رو نقطه عطف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید