مخالفت شدید مردم سوریه با توافق منطقه امن ترکیه و آمریکا

به گزارش سفر به روسیه، توافق منطقه امن بین ترکیه و آمریکا باعث نگرانی و خشم ساکنان شمال و شرق سوریه شده است؛ زیرا بیم آن دارند که مانند شهر عفرین، این بار نیز، تروریست های وابسته به ترکیه، این مناطق را اشغال کرده و تمامی مایملک ساکنان را به یغما ببرند.

مخالفت شدید مردم سوریه با توافق منطقه امن ترکیه و آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، توافق موسوم به منطقه امن که علیرغم محکومیت آن از سوی سوریه، بین ترکیه و آمریکا منعقد شد، باعث نارضایتی ساکنان شمال و شرق سوریه شده است.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که بسیاری از ساکنان نوار مرزی شمالی با ترکیه، نگران توافق منطقه امن هستند و اظهار داشتند که باید راهکار قطعی پیدا شود که باعث حمایت مناطق آنان در برابر ترکیه و تروریست های وابسته به این کشور شود.

شماری از ساکنان این مناطق ضمن ابراز نگرانی از تجربه عفرین که تروریست های وابسته به ترکیه بر آن مسلط شدند، گفتند که در صورت تشکیل این منطقه، احتمالا گروه های تروریستی به این مناطق وارد خواهند شد.

ظاهرا آنکارا از گشت زنی مشترک با نظامیان تروریست آمریکایی رضایت ندارد؛ زیرا اخیرا در تل ابیض این اقدام را انجام داد، ولی آن را در رأس العین تکرار نکرد. همزمان با این مسئله، ترکیه آمریکا را به ایجاد منطقه امنی متهم می کند که از نهاد موسوم به خودمختاری کُرد حمایت می کند، و منافع ترکیه را تضمین نمی کند.

به گزارش الاخبار، این تنش از سوی ترکیه، گواه این است که توافق منطقه امن در آستانه شکست قرار گرفته است؛ زیرا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که اگر بندهای توافق منطقه امن تا انتها سپتامبر جاری، کاملا اجرا نشود، به صورت یکجانبه عملیات نظامی را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد.

اظهارات ترکیه مبنی بر احتمال حمله به مناطق شرق فرات، رهبران کُرد را وادار کرد که به سازماندهی تظاهرات مردمی علیه ترکیه ادامه دهند. تداوم این تنش مردمی، حکایت از آن دارد که کُردها، دیگر به آمریکا اعتماد ندارند که از آنان، در برابر ترکیه دفاع کند.

آلدار خلیل از رهبران برجسته شبه نظامیان کُرد اخیرا اظهار داشت که واشنگتن به خاطر آنان (کُردها) با ترکیه مذاکره نمی کند، بلکه به خاطر منافع خود است. این موضع نیروهای کُرد است که توافق منطقه امن را پذیرفتند، به امید اینکه آمریکا بتواند از مناطق تحت تسلط آنان در برابر ترکیه دفاع کند.

در کنار این نیروهای وابسته به آمریکا، طیف دیگری از کُردها خواستار مذاکره خودمختاری کُرد با دولت سوریه هستند تا به توافقی دست یابند که بر اساس آن، دولت سوریه، کنترل کامل مناطق شمالی و شرقی را به دست گیرد و به تهدیدهای ترکیه انتها دهد.

الاخبار با اشاره به انجام یک نظرسنجی که اخیرا در شهر عامودا پایتخت خودخوانده خودمختاری کُرد از 10 نفر صورت گرفته، گزارش داد، هفت نفر از این 10 نفر اظهار داشتند که مایلند بشار اسد رئیس جمهور این کشور باشد. دو نفر دیگر با این کار اعلام مخالفت کردند و شخص سوم نیز گفت که این مسئله اهمیتی برای وی ندارد.

ابراهیم (نام مستعار) در شرح دوران حمله گروه های تروریستی به ویژه جبهه النصره به تل ابیض به خبرنگار الاخبار گفت که در آن زمان، کشتار دسته جمعی در میان مردم به راه انداختند.

وی که پس از اشغال این منطقه، به ترکیه فرار و پس از تسلط شبه نظامیان کُرد بر آن، به این شهر بازگشته بود، ابراز امیدواری کرد که حکومت سوریه به این منطقه بازشود؛ هر چند که وی، مخالف دمشق نیز است.

این شهروند سوری با بیان اینکه بازگشت حکومت سوریه به تل ابیض و نوار مرزی به معنای ثبات نهایی است، شرح داد، بازگشت دولت سوریه به این منطقه، به معنای باقی ماندن ساکنان در خانه هایشان و حفظ مایملک و محصولات آنان است.

توافق منطقه امن، اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه را تثبیت می کند

هلات عنتر در تظاهرات اخیر که در شهر قامشلی (شمال شرق سوریه) برگزار و پرچم های ترکیه و آمریکا در اعتراض به منطقه امن آتش زده شد، حضور داشت. عنتر اظهار داشت که که این توافق اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه را تثبیت می کند و هدف، گسترش آن است.

وی ضمن درخواست از همه طرفها برای احترام گذاشتن به حقوق فرهنگی کُردها و سایر قومیت ها، گفت که این مسئله باعث خواهد شد ایستادگی کشور در برابر تمامی طرح هایی که آن را هدف قرار می دهد، بیشتر شود.

عنتر ضمن محکومیت گرایشات منافی منفعت میهن (سوریه) و تمامیت ارضی آن، شرح داد که این گرایشات فقط به سود استعمارگران است.

حبیب جارو نیز یکی دیگر از شهروندان سوری است که می گوید این توافق از نظر مردمی، غیر قابل پذیرش است... و تمامیت و سلامت ارضی را به مخاطر می اندازد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 377

به "مخالفت شدید مردم سوریه با توافق منطقه امن ترکیه و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت شدید مردم سوریه با توافق منطقه امن ترکیه و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید