سکوت اوباما در قبال توافق هسته ای با چین، نگرانی هایی را درباره توسعه تسلیحات ایجاد نموده است

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران: یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به توافق هسته ای اخیر بین آمریکا و چین نوشت، سکوت رئیس جمهور آمریکا در قبال این توافق نگرانی هایی را در مورد توسعه و تکثیر تسلیحات اتمی ایجاد نموده است.

سکوت اوباما در قبال توافق هسته ای با چین، نگرانی هایی را درباره توسعه تسلیحات ایجاد نموده است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، اعلام تمایل دولت آمریکا به کنگره در مورد تجدید توافقنامه همکاری هسته ای با چین، مساله ای عادی نبوده است. این قرارداد به پکن اجازه خواهد داد تا رآکتورهای طراحی شده آمریکایی را خریداری نموده و فناوری یا تاسیساتی را برای بازفرآوری پلوتونیم از سوخت هسته ای مصرف شده، دنبال کند.

چین در عین حال قادر خواهد بود تا فناوری خنک نماینده رآکتور را از آمریکا خریداری کند که به اعتقاد کارشناسان، این فناوری می تواند در توسعه زیردریایی های نسل جدید مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری موجب می گردد که رهگیری و شناسایی زیردریایی های اتمی دشوارتر از گذشته گردد.

به نظر می رسد سکوت دولت اوباما در قبال توافقنامه هسته ای با چین به این دلیل بوده است که کاخ سفید نگران هشدارهای نمایندگان کنگره و کارشناسان اشاعه تسلیحات اتمی بوده که از افزایش قدرت دریایی چین و احتمال افتادن فناوری هسته ای به دست کشورهای ثالث، بیم داشته اند.

البته کنگره آمریکا اکنون توجه زیادی را به توافقنامه هسته ای با چین معطوف نموده است. کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز قرار است امروز دوشنبه اظهارات 5 مقام رسمی دولت اوباما را در مورد توافقنامه همکاری هسته ای با چین پشت درهای بسته، استماع کند.

این روزنامه آمریکایی اضافه نمود: عزم کاخ سفید برای اجرای پیمان هسته ای با پکن، نشانگر شکل گیری روابط جدیدی بین دو قدرت بزرگ دنیا است که با دیده رقابت و تردید به یکدیگر می نگرند. آمریکا و چین همیشه رقبای مالی و شرکای راهبردی در عرصه تحولات دنیای بوده اند. موسسه انرژی اتمی آمریکا نیز گفت که توافقنامه جدید راستا لازم برای شرکت های آمریکایی را هموار خواهد نمود تا ده ها رآکتور اتمی به چین، یعنی بزرگترین بازار اتمی دنیا، صادر نمایند.

توافقنامه جدید هسته ای آمریکا و چین در شرایط حساسی قرار است اجرا گردد؛ دولت اوباما به دنبال جلب حمایت نمایندگان کنگره است تا به توافق جامع هسته ای با ایران دست یابد که هدف اصلی آن، محدود کردن برنامه اتمی تهران خواهد بود.

توافقنامه هسته ای آمریکا و چین موسوم به پیمان 123 است. مقام های آمریکایی در توجیه توافقنامه اتمی با چین، همان استدلال هایی را که برای توافق هسته ای با ایران مطرح نموده اند، بار دیگر بیان می نمایند. مقام های کاخ سفید اعلام نموده اند که توافقنامه هسته ای 123، چین را متقاعد خواهد نمود تا در راستای طولانی گام بگذارد و موافقت کند تا بر فناوری ها و مواد هسته ای نظارت و کنترل کند که در توافقنامه اخیر نسبت به پیمان قبلی، سختگیرانه تر خواهد بود.

کنگره می تواند این توافقنامه را رد کند ولی اگر هیچ اقدامی در مدت بازنگری آن انجام ندهد، این توافقنامه اجرایی خواهد شد. یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده در این باره هشدار داد که اگر کنگره توافقنامه هسته ای با چین را رد کند، ما توانایی و قدرت کمتری خواهیم داشت تا چین را برای اجرای اقدامات بهتر در زمینه کنترل تسلیحات هسته ای، تحت فشار قرار دهیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 577

به "سکوت اوباما در قبال توافق هسته ای با چین، نگرانی هایی را درباره توسعه تسلیحات ایجاد نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت اوباما در قبال توافق هسته ای با چین، نگرانی هایی را درباره توسعه تسلیحات ایجاد نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید