سفرهای طالبان؛ افزایش قدرت سیاسی و کوشش برای اجماع منطقه ای علیه آمریکا

به گزارش سفر به روسیه، بعضی کارشناسان سفرهای منطقه ای طالبان را نشانه قدرت سیاسی و کوشش این گروه برای ایجاد اجماع علیه اقدام آمریکا عنوان می نمایند.

سفرهای طالبان؛ افزایش قدرت سیاسی و کوشش برای اجماع منطقه ای علیه آمریکا

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، گروه طالبان پس از لغو شدن مذاکرات قطر در پی دستور رئیس جمهور آمریکا، اخیراً با سفر به روسیه، ایران و چین، درباره روند صلح افغانستان با مقامات این کشورها گفت وگو نموده است.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت که یکی از اهداف مهم سفرهای اخیر طالبان به کشورهای منطقه، ادامه گفت وگوهای صلح و ایجاد اجماع منطقه ای در برابر اقدام ترامپ رئیس جمهور آمریکا است.

این دیپلمات سابق افغانستان اضافه کرد: طالبان با فرستادن نمایندگان خود به کشورهای منطقه به دنبال جلب حمایت سیاسی در راستای تقویت مواضع این گروه در گفت وگو با آمریکا است.

از سوی دیگر، بعضی از کارشناسان نیز می گویند؛ در صورتی که توافق طالبان و آمریکا به کلی منتفی گردد، هیچ راهی جز جنگ برای طالبان باقی نمی ماند.

وحید مژده، مطلع امور طالبان نیز به اطلاعات روز گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با لغو مذاکرات صلح، گزینه دیگری جز جنگ در اختیار طالبان نگذاشته است.

به اعتقاد مژده، مسائل مطرح شده توسط طالبان در مذاکرات 10 ماه گذشته با آمریکا، خط قرمز این گروه است بنابراین جنگ و خشونت تشدید خواهد شد.

شیرمحمد عباس استانکزی رئیس تیم مذاکره کننده طالبان نیز چندی قبل گفت که این گروه به شرط آتش بس متقابل حاضر به توقف جنگ است و در صورت پایبندی آمریکا به توافقنامه نیز برای ازسرگیری مذاکرات آماده است.

همچنین طالبان به تازگی در بیانیه ای تأکید کرد که جنگ کنونی در افغانستان توسط آمریکا شروع شده و آمریکایی ها برای تداوم آن کوشش نموده اند.

در این بیانیه آمده است که اگر آمریکا واقعاً خواهان انتها جنگ باشد باید با خروج تمام نظامیان خود از خاک افغانستان به اشغال این کشور انتها دهد.

طالبان توضیح داد: تا زمانی که گلیم اشغال برچیده نگردد جنگ انتها نمی یابد و درصورت تداوم اشغال ما شرعاً و بر اساس فطرت مکلف هستیم تا به جهاد علیه اشغالگران ادامه دهیم و آن ها را از خاک خود بیرون کنیم.

این گروه اضافه کرد که اعلام آتش بس بدون ایجاد توافق و تضمین انتها اشغال سبب ادامه اشغال خواهد شد.

.+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 400

به "سفرهای طالبان؛ افزایش قدرت سیاسی و کوشش برای اجماع منطقه ای علیه آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرهای طالبان؛ افزایش قدرت سیاسی و کوشش برای اجماع منطقه ای علیه آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید