رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور: مشاوره و توصیه های تخصصی تغذیه ای برای بیماران بهبود یافته کرونایی ضروری است

به گزارش سفر به روسیه، مشاوره و توصیه های تخصصی تغذیه ای برای بیماران بهبود یافته و در حین ترخیص توسط رژیم درمانگر ضروری وبیماران باید به مدت شش ماه تا یکسال تحت نظر و پیگیری باشند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور: مشاوره و توصیه های تخصصی تغذیه ای برای بیماران بهبود یافته کرونایی ضروری است

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور دکتر میرزای رزاز با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل نوظهور بودن بیماری کرونا، با استناد به مطالعات اجرا شده در سایر بیماری های مشابه مانند سارس و مرس، دیده شده که ظرفیت سیستم تنفسی و سیستم ایمنی افراد، حتی پس از گذشت یکسال، به حالت عادی بر نمی گردد.

وی شرح داد: هم چنین نقص در عملکرد کبد ممکن است مدت ها به طول انجامد و مسائل عصبی-روانی ناشی از ابتلا به بیماری تاهفته ها پس از بهبود دیده شده است که بر کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود:سال ها است که اهمیت و نقش تغذیه در افزایش و توانایی عملکرد سیستم ایمنی در برابر آلودگی ها و عفونت هایی که سلامت انسان را تهدید می کنند، اثبات شده است.

وی خاطرنشان کرد:با برخورداری از الگوی غذایی سالم، علاوه برپیشگیری و بهبود فرایند درمان، می توان در دوران باز توانی، به تسریع فرایند بهبود، ترمیم سیستم ایمنی، ترمیم بافت های آسیب دیده با بازگشت به فیزیولوژی نرمال بدن و جلوگیری از ابتلاء دوباره کمک شایانی کرد.

رییس انجمن تغذیه ایران در خصوص نحوه ارایه برنامه غذایی مناسب، به بیماران، جمع آوری و ارزیابی شرایط جسمی و تغذیه ای بیماری براساس اطلاعات فردی بیمار شامل سن، جنس، شغل، شرایط تاهل، معیشت بررسی دسترسی به مواد غذایی را ضروری دانست و گفت:باید به این داده ها اطلاعاتی، چون سوابق پزشکی، ارزیابی شرایط تغذیه بیمار بهبود یافته، ارزیابی تن سنجی، ارزیابی بالینی و بررسی دارو های مصرفی برای جلوگیری از اثر تداخل غذا و دارو را هم افزود.

دکتر میرزای رزاز تاکید کرد:سوء تغذیه پس از درمان، به دلیل عدم آگاهی مراقبین بیمار در منزل می تواند موجب تضعیف مجدد سیستم ایمنی بیمارگردد.

وی در پایان شرح داد: این توصیه ها و دستورالعمل ها که ذکر شد براساس نخستین گایدلاین تغذیه ای بیماران کرونا در کشور تهیه شده است که انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران از جایگاه قانونی ورسالت سازمانی در خصوص تغذیه در ایام کرونا تا به امروز سه گاید لاین را تدوین کرده است. وبه زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته شده است و کشورهایمنطقه مدیترانه شرقی (کشور های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) بر اساس راهنمای بالینی ارسالی ایران به سازمان جهانی بهداشت در حال فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 887

به "رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور: مشاوره و توصیه های تخصصی تغذیه ای برای بیماران بهبود یافته کرونایی ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور: مشاوره و توصیه های تخصصی تغذیه ای برای بیماران بهبود یافته کرونایی ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید