دانشگاه منطقه گردشگری نیست! ، واکنش دانشجویان دانشگاه فردوسی به مصوبه شورای شهر

به گزارش سفر به روسیه، شورای اسلامی شهر مشهد در آخرین جلسه خود برداشتن دیوار های دانشگاه فردوسی را به تصویب رساند، درحالیکه دانشجویان معتقدند این موضوع باعث از بین رفتن رسالت علمی و فرهنگی دانشگاه می گردد.

دانشگاه منطقه گردشگری نیست! ، واکنش دانشجویان دانشگاه فردوسی به مصوبه شورای شهر

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، موضوع برداشتن فیزیکی دیوار های دانشگاه فردوسی مشهد از حدود یک سال پیش مطرح شد و حاشیه هایی در پی داشت. بار دیگر سال جاری این موضوع از سوی شورای اسلامی شهر مشهد مطرح شد.

در بند ششم نظریه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در 16 تیر ماه مطرح شد نوشته به منظور استفاده از ظرفیت فضا های سبز و باز دانشگاه فردوسی در راستای تقویت و خلق فضا های عمومی و اجتماعی و ارتقای کیفیت محیط شهری، به جهت هم پیوندی این مجموعه با عرصه شهر، پیشنهاد حذف حصار فیزیکی دانشگاه ارائه می گردد. این بند از نظریه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در شورای اسلامی شهر با 13 رأی موافق، به تصویب رسید.

شورای شهر هویت دانشگاه فردوسی را به چالش کشید

دانشجویان معتقدند که این امر باعث به چالش کشیده شدن هویت اصلی دانشگاه می گردد. بعضی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد این موضوع را بی ارتباط به نصب بزرگترین مجسمه هنری جهان در میدان علوم دانشگاه نمی دانند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه در اینستاگرام خود در سلسله مطالبی با عنوان روایت مجسمه به اتفاقات حول آن پرداخته و عنوان نموده است: همان موقع که صحبت مجسمه بود، حرف از برداشتن دیوار های دانشگاه هم بود که بک بخشی از دانشگاه را برای ورود عموم باز بگذارند. دقیقا همان ورودی که به مجسمه نزدیک است. اگر شما بودید چیزی جز این خیال می کردید که می خواهند دانشگاه را یک مکان جهانگردی نمایند؛ جوری که دانشجویان و مردم بیایند و از آن ها ورودی بگیرند.

او ادامه داده است: این مجسمه و برداشتن دیوار های دانشگاه همه ش بهانه است برای اینکه بگویم ما دانشجویان دوست نداریم کسی که ربطی به دانشگاه ما ندارد، در دانشگاه ما تصمیم بگیرد و اجازه نمی دهیم جریان سرمایه داری در دانشگاه نفوذ کند.

سرمایه گذاری گردشگری در دانشگاه فردوسی

سجاد کمالی نیا، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و نایب دبیر شورای صنفی این دانشگاه نیز در توییتر خود به این مساله اعتراض نموده و نوشته است: چند ماه پیش نظر وزیر علوم را درباره حذف دیوار جویا شدم، گفتند منظور حذف فیزیکی دیوار ها نیست بلکه ارتباط جامعه و دانشگاه است. آن وقت بعضی از اعضای شورای شهر مشهد، با نظرات غیرعلمی، طرح حذف دیوار های دانشگاه فردوسی را تصویب کردند

او همچنین در توییتی دیگر ساخت مجسمه فردوسی و حذف دیوار های دانشگاه را به هم مرتبط دانسته و اشاره نموده است که این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اگر دانشگاه فردوسی این طرح های غیرعلمی و غیرقانونی را اجرا کند، آبرویی در جهان برایش نخواهد ماند.

کمالی نیا در تبادل نظر با خبرنگار ما می گوید: رئیس دانشگاه در 24 اردیبهشت مصاحبه ای با یکی از رسانه های مشهدی داشت و در آن بیان کرد که این فرد قرار است در این پروژه سرمایه گذاری کند. در این مصاحبه اسمی از کار خیرخواهانه نیامده و وقتی از سرمایه گذاری نام می برند، یعنی قرار است از این پروژه سودی عاید سرمایه گذار گردد.

این فعال دانشجویی مشهدی شرح می دهد: از واژه هایی که در مصاحبه به کار رفته اینطور دریافت می کنیم که ساخت بزرگترین مجسمه فردوسی در جهان، در دانشگاه فردوسی مشهد آن هم از سوی یک فعال صنعت گردشگری قطعا تنها با هدف بزرگداشت فردوسی نیست.

بیشتر بخوانید:

  • دانشگاه فردوسی طرح میدان علوم را به طور کامل متوقف کند
  • حاشیه های ساخت یک مجسمه 38 متری در دانشگاه فردوسی مشهد!
  • مجسمه 38 متری فردوسی در چند کیلومتری آرامگاه او نصب گردد

وی معتقد است نصب این مجسمه هنری به معنی برنامه ریزی برای بازدید جهانگرد ها از آن است و این به معنی باز شدن در های دانشگاه به روی تمام مردم و تبدیل شدن آن به یک مکان جهانگردی است.

به گفته کمالی نیا، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در جلسه ای اعلام نموده است که آرزو دارد دانشگاه فردوسی تبدیل به منطقه 14 شهرداری گردد. او معتقد است نصب مجسمه و برداشتن دیوار های دانشگاه شاه کلید های تبدیل شدن آن به یکی از مناطق شهری است.

وی بیان می نماید: جهانگردی شدن دانشگاه به معنی نفوذ گفتمان سرمایه سالاری در دانشگاه است که می تواند منجر به آن گردد که سرمایه گذاران درباره سیاست های دانشگاه اعمال نظر نمایند و در نهایت دانشگاه را از وظایف علمی و فرهنگی خود دور کند.

نایب دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح می نماید: اگر دانشگاه منطقه ای جهانگردی گردد، از فضای علمی دور شده و به عنوان فضایی گردشگری و عمومی تبدیل می گردد.

به نظر می رسد، پیش از آنکه مساله برداشتن دیوار های دانشگاه فردوسی مشهد در شورای اسلامی شهر به تصویب رسد، پیوست فرهنگی آن نیز مورد توجه قرار می گرفت و مسئولان و مدیران دانشگاهی و شهری شرح می دادند که چه برنامه ای برای حفظ هویت علمی و فرهنگی دانشگاه پس از برداشتن مرز های آن دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1049

به "دانشگاه منطقه گردشگری نیست! ، واکنش دانشجویان دانشگاه فردوسی به مصوبه شورای شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه منطقه گردشگری نیست! ، واکنش دانشجویان دانشگاه فردوسی به مصوبه شورای شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید