خبرنگاران معاون سازمان میراث فرهنگی: تپه 8 هزار ساله قرچک باید حفظ گردد

به گزارش سفر به روسیه، تهران- خبرنگاران- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واکنش به بعضی برآورد ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راه سازی در محل تپه باستانی پوئینک شهرستان قرچک استان تهران تاکید نمود: این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن (6 تا 8 هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت گردد.

خبرنگاران معاون سازمان میراث فرهنگی: تپه 8 هزار ساله قرچک باید حفظ گردد

محمد حسن طالبیان عصر سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران استان تهران گفت: گزارش سازمان میراث فرهنگی مربوط به این تپه تهیه شده است و با حضور مسئولان استان تهران موضوع حفاظت از آن آنالیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدمت لایه های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن آغاز می گردد و تا دوره قاجار ادامه پیدا می نماید، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید نمود.

طالبیان با تایید انجام کاوش های باستان شناسی در این تپه گفت: کاوش ها توسط باستان شناسان زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی صورت گرفته است.

وی شرح داد: قرار بوده یک کمربندی از آنجا (محل تپه) بگذرد اما این اثر، ثبتی است و باید حفظ گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: قرار شده در جلسه ای با حضور مسئولان میراث فرهنگی استان تهران و نیز مسئولان محلی، راه چاره هایی ارائه تا هم این تپه تاریخی حفظ گردد و هم بتوانند جهت جاده کمربندی را تغییر دهند.

وی تاکید نمود: حتماً باید برنامه حفاظت، معرفی و راهنمایی جهت جاده کمربندی به جهت دیگری انجام و طرح کنونی کمربندی تغییر کند.

به گزارش خبرنگاران تپه باستانی پوئینک در جهت احداث کنار گذر جنوبی شهرستان قرچک قرار گرفته است.

شهرستان قرچک در 30 کیلومتری جنوب شرق پایتخت و در جهت بعضی شهرستان های دیگر از جمله ورامین و پیشوا قرار گرفته است.

جهت ارتباطی این شهرستان ها به سمت پایتخت اینک درگیر ترافیک سنگین است و شنیده شده بعضی متولیان در این منطقه راه چاره اجرای طرحی را مطرح نموده اند که در نتیجه آن جهت کمربندی شهرستان قرچک با هدف کاهش ترافیک محدوده، از محل تپه باستانی پوئینک می گذرد.

خبرنگار خبرنگاران طی چندروز گذشته کسب اطلاع نموده که بعضی مسئولان محلی بر اجرای این طرح به هر قیمتی تاکید و حتی پا را فراتر نهاده اند و با اشاره و به بهانه خروج یک بنای شخصی شهر تهران از فهرست آثار ملی، بر اجرای جاده کشی در محل کنونی تپه باستانی پوئینک که تخریب این اثر باستانی را - در صورت اجرای آن طرح - به دنبال دارد، اصرار نموده اند.

تهرام/ 7247/ ‬ 1008

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 222

به "خبرنگاران معاون سازمان میراث فرهنگی: تپه 8 هزار ساله قرچک باید حفظ گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون سازمان میراث فرهنگی: تپه 8 هزار ساله قرچک باید حفظ گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید