تکذیب موافقت جوبا با تاسیس پایگاه نظامی مصر در سودان جنوبی

به گزارش سفر به روسیه، سودان جنوبی موافقت این دولت کشور با تاسیس پایگاه نظامی به قاهره در مرز سودان جنوبی با اتیوپی را تکذیب کرد.

تکذیب موافقت جوبا با تاسیس پایگاه نظامی مصر در سودان جنوبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت اتیوپی با تاسیس سد النهضه بر روی رودخانه نیل در نظر دارد طی امسال میلادی عملیات آبگیری مخزن این سد را آغاز کند.

این درحالی است که اختلافات مصر، سودان و اتیوپی درباره معین حقآبه هریک از این کشورها به نتیجه نرسیده و این اختلافات درباره قاهره و آدیس آبابا بسیار پررنگ تر و جدی تر است. از آنجایی که آب رودخانه نیل برای مصر دارای راهبردی است لذا معین حقابه برایش اهمیت زیادی دارد.

مقامات قاهره قبلا تهدید نموده بودند چنانچه کاهشی در سهمیه آب مورد نظر مصر از رودخانه نیل صورت گیرد، مصر به وسیله نظامی از منافع ملی خود دفاع خواهد نمود. این تهدید سبب نشد تا اتیوپی عقب نشینی کند.

با وجوداین، کوشش ها برای از سرگیری مذاکرات بین مصر، سودان و اتیوپی همچنان ادامه یافت. بر همین اساس، مقامات قاهره به تازگی با از سرگیری مذاکرات سیاسی برای معین حقآبه رود نیل موافقت نموده اند.

به دنبال افزایش تنش میان مصر و اتیوپی درباره معین حقآبه قاهره از رود نیل، در شبکه های اجتماعی خبرهایی درباره موافقت دولت جوبا با درخواست قاهره برای تاسیس پایگاه مصر در مرز سودان جنوبی با اتیوپی منتشر شد که وزارت خارجه سودان جنوبی در واکنش به انتشار چنین خبرهایی بیان کرد: دولت جوبا هیچ توافقی با قاهره برای احداث پایگاهی نظامی مصر در هیچ مکانی از سودان جنوبی انجام نداده است.

به نوشته روزنامه الرای الیوم، در بیانیه وزارت خارجه جنوبی آمده است: اخباری که درباره موافقت جویا با تاسیس پایگاه نظامی مصر در مرز سودان جنوبی با اتیوپی منتشر شده نادرست و کذب محض است.

در این بیانیه تصریح شده است: مصر و اتیوپی دو کشور دوست سودان جنوبی هستند که در زمینه حل و فصل درگیری های داخلی این کشور همکاری خوبی با جوبا دارند و این همکاری منها یاری های بهداشتی قاهره و آدیس آبابا به جوبا در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سودان جنوبی است.

وزارت خارجه سودان جنوبی در انتها بیانیه خود آورده است: جوبا خواهان صلح و همزیستی مسالمت آمیز کشورهای منطقه و دنیا است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 981

به "تکذیب موافقت جوبا با تاسیس پایگاه نظامی مصر در سودان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکذیب موافقت جوبا با تاسیس پایگاه نظامی مصر در سودان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید